fredag 17 november 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 46 – Glada timmen


Två färgglada bilder på konstruktionen av restaurangerna Melanders, Tysta Mari och Art Bakeri. Ibland är det riktigt roligt att titta upp:-)

En ny juicevariant av Brämhults. Kan varmt rekommenderas, även om färgen inte är så tilltalande.


1. Vilken tidpunkt under dagen är du vanligtvis mest glad?
Efter klockan 22. Då är jag både glad och pigg.

2. Var någonstans umgås du helst?
På ett fik/café eller en ”kvarterskrog”.

3. Vad tycker (eller tyckte) du om att umgås med kollegor?
Älskade umgås med vissa kollegor, både kvinnor och män. Har fortfarande kontakt med några av dom.

4. När testade du senast något nytt att dricka (alkohol- eller alkoholfritt)?
Vad gäller alkoholhaltiga drycker är jag så tråkig att jag bara dricker vitt vin och öl. Experimenterar dock gärna med alkoholfria drycker. Testar varenda nyhet från Brämhults. Senast fastnade jag för varianten ovan. Den är ingen fröjd för ögat, men smaken - WOW!

5. Vad gör du helst efter en riktigt lång dag?
Frågan är om pensionärer har riktigt långa dagar… Oavsett slänger jag mig i tv-soffan och letar upp en kanal som visar fotboll, skidskytte eller längdåkning. Kopplar också gärna av i Blogglandia:-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag"

21 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har börjat bli kvällstrött också... länga dagar inget för mig längre

Susjos sa...

Här var det färgsprakande bilder!
Brämhults nya, vete tusan om jag gillar den blandningen, men man kan ju testa!
Japp, nattugglor är både du och jag ;-) Kvällarna är bäst!
Ha en fin fredagkväll!
Kram!

nalta norrland sa...

Verkligen färgsprakande fredag med Lillasyster hos Dig 🎨
Dricker inte juice och inte öl 😅
Är mer kvällspigg än morgonpigg men ofta trött oavsett när på dygnet det än är 🥱
🤗

Anki sa...

Vilken tur att du kikade uppåt och att du fotade ... absolut färgsprakande.
Jag är som piggast när jag vaknar! Men det visste du väl :)
Ha en fin fredagskväll!

Hanneles bokparadis sa...

vet inte vad du har druckit men fransk äppelmust är grumligt och smakar nypressade äpplen 🍎 🍏

Guldkryckan sa...

Brämhults är ju lite av en favorit här, tackar för tipset för denna nyhet även om färgen kanske inte är så tilltalande.
Kollegor är ju kollegor, en del kan man tänka sig att umgås med, i mitt fall endast ett fåtal, lärare du vet. ;)

Blogglandet är ju en avkopplande syssla tycker jag med, det och en skön soffa.

Ha det fint nu Bp.

LillaSyster sa...

Ja, ibland hjälper det att titta upp== Juicen lät spännande men inget för mig som inte tål varken kiwi eller annans.

Tack för spraket och länken!
Då du är som piggast runt 22 det är då jag kryper till kojs=)
Du har så rätt om bilden det är en boug, boug ääää Trillingblomma har ju Ama lärt oss, det andra namnet är ju hopplöst att stava till. Ha en bra kväll- kanske med ett glas vitt!kram

Geddfish ♥ sa...

Läste om Brämhults. Jo, det är en toppenjuice och ingredienserna gillas. Men jag kör hellre God morgon juice apelsin fast allra helst Proviva Mango.

Jag har blivit en morgonsömnig person i motsats till mitt original. Blir även trött på kvällen, så 22.00 ringer sömnklockan!

Mrs Calloway sa...

i yngre dagar var jag utpräglad morgonmänniska men det har gått över. nu piggnar jag till först framåt kvällen. om det inteär fint väder så att jag kan äta frukost ute.

Paula sa...

Du och jag har lite samma dygnsrytm, något som är lite besvärligt om helgerna då familjen vill umgås tidigt på dagen. Och kanske äta lunch tillsammans, vadå lunch, jag äter brunsch o sen middag..
Konstruktionerna där på krogarna är en ögonfröjd i modern tappning. Jag dricker inga juicer, de är för starka! Jag spär ut alla drycker med hälften vatten, o det kunde jag förstås göra även med dessa juicer, har bara inte tänkt tanken. De kanske skulle vara nyttiga också, ojdå. Såg lite längdåkning idag från Gällivare. Synd att sändningarna från världscupen går på betalkanal, få se om jag väljer att titta eller ej.

Ditte sa...

Kul med lite färgsprakande bilder från dina "hoods!. Kan berätta att i varje fall "Art Bakery" på Regeringsgatan, snett emot NK, har gott om färg. Är ju där varje vecka. Ett ställe vi verkligen gillar. Melanders och Tysta Marie tittar jag in till i Östermalmshallen och även där är det gott om färg. Inte minst på deras varor.
Roligt att de håller sig kvar i Täby C.
Kul att läsa dina svar och delvis 2 och absolut 3 instämmer jag i. Men tittar också gärna på en del sporteller en bra bok. Lagar också gärna asiatisk mat.
Vad gäller drycken har jag inte testat ditt tips.

Äventyret framtiden sa...

Så finstämda färger du har hittat på till denna dag!
Det är fint att vi har lite olika livsrytmer alla, livet blir så mycket mera spännande så. Själv har jag en tidig vana under morgnarna, säkert ett häng efter min bageritid men jag sover gärna och länge även om det är lite si och så emellanåt.
Ha det gott BP!

femfemman sa...

Efter 22 är jag INTE pigg. Är vare sig morgon eller kvällsmänniska. Sover gärna till halv åtta och går till sängs vid halv elva.
Håller dock med dej om att café och restauranger är bra träffpunkter. Gott att slippa fixa och dona för att någon ska komma. Bara ta det lugnt och umgås. Det gillar jag.
Juicen, en måste jag testa. Det finns ett bra utbud av Brämhultsjuice på centralortens ICA Kvantum.
God eftermiddag!

Hannas krypin sa...

Blogglandia är bra för avkoppling! Låter som en riktigt god dryck måste jag säga.

Kina sa...

Är också pigg som en mört på kvällen, utom dom dagar då jag somnar framförTV:n, vilket faktiskt hänt några gånger nu. Idag blir säkert en sån dag eftersom jag gick upp klockan 7 för att släpa mig iväg och öppna på gymmet halv nio.
Att umgås på lokal är skönt på dagtid när det inte är så mycket folk och oftast lägre musik då, men på kvällarna är det stressande för mig med dålig hörsel!
Visst är/var det viktigt med arbetskamraterna! Dom är A och O!
Våra långa dagar går oförskämt fort nu för tiden, precis som veckorna! Ha det gott!

Carita Liljendahl sa...

Hahaa ja... efter 22 blir också jag pigg! Då som jag borde börja varva ner...
Att vi båda gillar vitt vin är kul att läsa - öl dricker jag däremot inte :-)
Och även om bilderna i början var från TC eller inte, så åh... vad jag längtar dit... nostalgi, fastän allt förändrats där. Vet inte om jag kommer dit nån mer gång.

Janerik Sundh sa...

Hmm, rätt lika svar Kvällsmäniska! Gillar att umgås på krogen. Öl är min dryck och speciellt Mellerud, vitt vin är också okej.
Kivik har en god dryck, Citron och ingefära som jag gillar men jag ska testa ditt förslag Brämhults.
Ha en skön söndag!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härliga färger hos dig! 😀

Ja jag är definitivt ingen morgonmänniska och det betyder att jag är kväll/natt människa. Men tycker däremot ibland kan vara mysigt att kliva upp tidigt och få hinna med saker man normalt kan missa..

Önskar dig en fin helg!

Kram 🌹

Klimakteriehäxan sa...

Instämmer i att färgen på drycken inte är direkt tilltalande, men ska gärna prova eftersom den säkert är god!
Om jag har en lång dag beror det nog på att jag inte har vett att släcka förrän rätt långt efter midnatt ...
Visst är det både viktigt och roligt att hålla kontakten med lite kollegor!

christian sa...

Håller helt med om färgen...ser ut som något som varit inne i magen å vänt .....

Monica sa...

Bra du tipsar, maken handlat senaste och han ser inga nyheter😄så den här ska köpas, låter jättegod med allt detta.