måndag 27 november 2023

Glad måndag

Visst är dom söta pepparkaksfigurerna:-)

Hjärtligt välkommen till min balkong. Tog bort ett löv och upptäckte ett hjärta i snön på balkongen:-)

Två timmars sol vid sju minusgrader - vackert att titta på inifrån.




Nja, eller jo;-)

- Den gulliga grannen hade avisat/grävt fram min bil. Tusen tack!

- Fem till sju minusgrader och sol i hela två timmar – helt okej att titta på inifrån.

- Det ymniga snöfallet efter klockan 14 var även det okej att titta på inifrån.

- Vann en signerad landslagströja. Tyvärr med herrlandslagets signaturer, inte damernas. Men ändå. Någon som vill ha den till sig själv, ett barn/barnbarn kanske. Jag är öppet för förslag;-)

- Nytt batteri till min klocka för ”bara” 220 kronor. Taget! Inte att jag hade så mycket att välja på;-)

- Måndagar verkar vara de pappaledigas dag i Täby Centrum. Och det är inne att träffas för en fika ”killar emellan” så att säga. Bildbevis!? Tyvärr inte. De satte sig alldeles för nära mig för att kunna ta mina sedvanliga mammarazzi-bilder;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”. 

PS. Bilderna har delvis nåt med inlägget att göra. Två är dagsfärska. Den första bilden visar de handgjorda charmiga pepparkaksfigurerna hos café Kardemumma igår. DS.

16 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Ja tack till pepparkakorna och till snön. Gärna "mammarazzibilder" också. Men förstår att man vill göra det lite diskret isånafall. Ska ju inte vara uppenbart att man smygfotar....

nalta norrland sa...

Härliga bilder... allt från peparkaka till sol.
Är aningen utslut på nu efter både sjukhusbesök och betala räkningar via internetbanken.

Susjos sa...

Man är glad för det lilla, att solen skiner en stund t.e.x! När jag gick ut på min promenad så började det ju snöa såklart!
Fint att få bilen framgrävd av grannen! Å grattis till din signerade landslagströja!
Söta små pepparkaksfigurer!
Ha en fin kväll!
Kram

Paula sa...

Himmel vilken vacker himmel! Idag frös både Daniel och jag häcken av oss i blåsten. Den är oftas mycket värre än kylan. Grattis till tröjan, säkert någon som nappar om du inte vill ha den själv. Blir glad att höra om din omtänksamma granne!

LillaSyster sa...

220kr för att byta ett batteri??? Vad har du för exklusiv klocka?
Inte så mycket sol men ishavsvindar och galet halt.
Goda grannar är guldvärda=) Och pepparkakorna är verkligen söta, men mer skådebröd än att stoppa i munnen. Ha en bra kväll från ett -8 gradigt Skogsliden

femfemman sa...

Pepparkakorna är verkligen skådebröd. Tror inte jag skulle äta med kristyr. Men absolut vackra att titta på.
Hu en sådan vinter. Sol igår, men idag grått. Är tacksam för att slippa snön.
Schysst granne. En sån person blir man glad av.

Inte fy skam att vinna en signerad landslagströja! Grattis!

God kväll!

Ditte sa...

Visst blev det en bra måndag! En strålande dag från 10 till 14 och med -5. En skön långpromenad längs Årstaviken var behaglig och med en del pauser under gång.
Så fint att du fick hjälp med bilen. Minns hur det var men vi hade garage i huset här så de sista åren slapp vi. Men jag minns…
Så fina pepparkakor. Hade gärna smakat en.
Vad gäller snö kom några flingor vid 14 men inte mer. Tänk så olika det kan vara med bara 15 km avstånd.
Stort grattis till vinsten av den signerade landslagströjan. Och jag vet att barnbarnet Max skulle bli jätteglad.Skulle Han bli aktuell så swishar jag gärna omkostnaden .
Idag var det svårt att kommentera men hoppas det fungerar nu med mobilen.
Trevlig kväll

Äventyret framtiden sa...

Mycket glada saker att vara glad för på din måndag! Pepparkakorna är säkert söta i dubbel bemärkelse!

Marita sa...

Haha... Maken går på "Gubbfika" 1ggr i mån i Täby centrum men det är numera på fredagar.

KajsaLisa sa...

Grannar som gräver fram bilen, inte illa.

Gunnel sa...

Vilka fina dekorerade pepparkakor. Nästan synd att äta dem.

Anki sa...

Verkligen söta pepparkakor! Det finns mycket att känna glädje över ... och att ha en hjälpsam granne är en av de sakerna ... och sol en annan! Stort Grattis till den fina vinsten, men är det inte synd att skänka bort den? Vet att Charlie skulle gilla den, men ser att Ditte var före mig att vilja ha den till sitt barnbarn.

Jacob sa...

Tänk vad hjärnan tolkar olika. Min tyckte det såg ut som ett par trosor inte ett hjärta :)

christian sa...

Bilder man blir glad av....söta gubbar ett hjärta å en underbar sol....vad mer kan man önska sig på en måndag....

Annika sa...

Vinter hos BP!
Och jag tycker ju det ser härligt ut.
Hjärtat är jättefint. En liten vinterhälsning till dig på balkongen.
Bästa grannen har du ju dessutom!
Idealisk vintertemp också.
SNÖ, bara underbart (för mig då).
Kul med tröjan du vann.
Och nytt klockbatteri dagen till ära med :-)
Haha, du fick avstå mammarazzi då.

Ha det så fint fastän det nu är tisdag.

Carita Liljendahl sa...

Nu är jag förstås galet för sent ute för att säga "ja tack" till signerad landslagströja :-)
Hjärtat - jättefint! Gäller att se sånt.
Och pepparkakor, alltid rätt - fint dekorerade också.
Tack för detta och många andra fina måndagsbidrag!