tisdag 21 november 2023

Ett gott skratt;-)




Mot all förväntan och i motsats till vad väderappen hotade med, så sken solen även idag:-)

Snabbgrossclub
Måste ju bara berätta för er om mötet med en av mina (många) grannar idag. Har ju alltid påstått att snåla, eller ska jag säga ekonomiska personer aldrig slutar förvåna mig. Grannen jag träffade idag hade precis handlat på ett ställe som heter Snabbgrossclub i grannkommunen Danderyd som är Sveriges rikaste kommun. Sägs det.

Medlem
För att kunna handla där som privatperson måste man bli medlem för 299 kronor/år. De första tre månaderna är dock gratis. Enligt grannen. Idag hade han bland annat handlat toalettpapper. 24 rullar för 54,90 kronor. Han var helt lyrisk över fyndet.

Jaguar
Jamen, det är väl klart. Affären ligger cirka tio kilometer (tur & retur) bort. Kör man då en väldigt törstig värsting-Jaguar (bränsleförbrukning cirka 11 l/100 km) och där bara ett oljebyte går på åtta tusen kronor (enligt grannen) så måste man ju spara in på toapappret, även om det finns risk för skrubbsår på ett ställe, där jag inte skulle vilja ha det…  

PS. Första bilden har absolut någonting med inlägget att göra. Bild två – det är himla svårt att avgöra om snittblommor är äkta eller inte nuförtiden. Hade det inte varit för den hopknycklade plasten i vasen så… DS. 

13 kommentarer:

Stefan sa...

Var glad åt den lilla sol som visade sig. Här har det varit jämngrått och visst var det svårt att hålla sig för skratt när morgondagens väderprognos visades upp.

nalta norrland sa...

Precis som Du kommenterade hos mig typ förra veckan tänker jag lite som så att kör man hellre en bit bort för att handla billigare så är det inte lönt att klaga om affären i närområdet försvinner, nu lär det väl typ inte hända i Täby😅
Men de få kronor man tjänar på att köra till grannkommunen för att handla lär väl försvinna i bränslekostnaden 😜
Här finns det ju de som kör till Lycksele ha till och med Umeå för att storhandla för det är SÅ mycket billigare 🤔💭 då lär de inte tänkt vad det kostar att köra nästan 40 mil ”bara för att det är billigare” 😆
I morgon ska det tydligen snöa.
🤗

LillaSyster sa...

Din granne måste ha en skruv lös=)

Ditte sa...

Ja, tänk detta "dum snåla". Fick mig också ett riktigt gott skratt när jag läste detta.
Och ett leende blev det redan tidigare. Det var ju en hel del sol och blå himmel.
Vad gäller blommor så kan det ju vara knepigt. Men vackra, krispiga tulpaner ger en ju också ett leende. Kanske är sessa tulpaner vid gott liv.

Äventyret framtiden sa...

Tur att solen är gratis, där behöver man inte spara alls.
Ja, man kan göra väldigt korkade saker ibland när man tror att man sparar...
Tulpanerna är förstås inte äkta, det syns ända hit men snygga är de i alla fall. Jag har själv varit och köpt konstgjort idag, kan du tänka dig på denna blomstrande ö? Juligt förstås. Får nog visa vad jag har köpt när jag har fått lite annat fixat först.

femfemman sa...

Jodu...hur tänker folk egentligen? Inte logiskt iaf.
För tidigt med tulpaner ännu..enligt mej.
Go kväll!

Susjos sa...

Ja, visst är det tokigt tänkt ibland, haha! Jag åker ju tyvärr till Häggvik och storhandLar på ICA Maxi, som visst finns lite närmare här i Solna också. Nu när jag börjat på F&S igen i Häggvik så är det ju i alla fall ganska okey att jag handlar där på min väg hem!

Underbart med sol, och färgglada tulpaner!
Ha det fint!
KRAM

Anki sa...

Härligt med en solskensdag och vackra tulpaner1
Jag handlar i stort sett allt här i Finspång, även om det kan vara billigare i grannkommunen, men man lurar sig själv - det kostar ju både tid och bränsle att åka ...

Klimakteriehäxan sa...

Håller helt med om tulpanerna, riktigt fina! Men man missar ju deras sköna åldrande ...

Klimakteriehäxan sa...

PS det var väldigt billigt toapapper - frågade du om kvaliteten?????

Annika sa...

Jadu, jag håller med dig om det där du skriver. Har en granne som kör halva kommunen runt för att jaga priser. Jo hon kör ju hela tiden och bränner stålar därigenom + att hon är helt slut då hon kommer hem. Är det värt det? Nej, inte för mig iaf ... aldrig. Har mkt svårt att förstå mig på sånt. OCH ja, vad är det för kvalitet på det pappret som grannen köpt, hahaha!!

JO, du frågade om glöggmartini igår. DET är ett svenskt recept av Leila Lindholm. ÄLSKAR den drinken.
Du kan googla på den så kommer receptet upp, slurp!!

christian sa...

Hahahaha...ja man slutar aldrig att förvånas, frugan å jag var en sväng på Blomsterlandet idag å tänkte samma sak, två absoluta "värsting Mercedesar" utanför å handla på lågprisbutik....inget ovanligt

Carita Liljendahl sa...

Hahaa - ja, verkligen dagens skratt!
Vi funderar och fungerar så olika, men visst kan man tänka "hur tänker andra, hur räknar dom?"