måndag 13 november 2023

Glad måndag

Idag var det inte så lätt att hitta nåt att bli glad över. Jag menar grått och nollgradigt brukar vara lika med snö så här års. Men se, där klarade vi oss en dag till. Bara det är jag glad och tacksam för;-)

Fika
Sedan kom grannen på att vi kunde fika på Startboxen, då stamstället fortfarande är stängt. Och det gjorde vi. Där tog jag bilden på hunden som antingen är en Golden retriever eller en labrador. Kan aldrig håller isär de två raserna. Men h*n var rätt söt. Husse var det däremot inte – söt alltså.

Novemberkaktus
Kan inte låta bli att återigen visar en detaljbild på min underbara novemberkaktus. Den gör verkligen sitt bästa att sätta färg på årets tristaste månad med en blomsterprakt utan dess like. Älskar blommor som varken kräver omsorg eller underhåll, men ändå levererar minst två gånger per år.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

15 kommentarer:

femfemman sa...

Kan heller inte hålla reda på hundraserna. De är ju så lika.
Kallt och rått idag. Och helt avlövat! Så tråkigt!
Besökte Blomsterlandet i fredags. Såg ingen novemberkaktus.Hade gärna velat ha en uppiggande blomma! Köpte några amaryllis. De ska nog få till några klockor i rött och vitt om några veckor! God kväll!

LillaSyster sa...

Så fin kaktus =) undrar om min också blommar där hemma?
Idag 30gr och 24gr i Atlanten - i amadoresviken- har nog nästan varit mer i havet än på stranden. Jo jag har rört på mig också det fattas 200m till 2mil=) Ha en bra kväll och snö vill jag inte veta av!

Carita Liljendahl sa...

Fint har du lyckats med novemberkaktusen - de är inte helt lätta att få att blomma gång på gång!
Glad måndag och tack för att du är med!

nalta norrland sa...

Min mors novemberkaktus har börjat blomma såg jag när vi var dit igår.
Någon glad måndag… nej inte direkt.
Men det kunde varit värre.
🤗

Geddfish ♥ sa...

Jättefin kaktus!!!
Än blommar mina två små kaktusar, jag är väldigt stolt över dem.
Vad kul att du och grannen är ute och fikar. Mycket roligare att vara två än en. Jag var iväg och fikade idag. Vi blev tre och fiket fanns inne i skogen. Men hembakt och gott.

Ditte sa...

Visst är det skönt att slippa snön.
Men att ta del av ljusen inne i City gör jag gärna. Och de piggar absolut upp.
Trevligt med en tur till Startboxen och visst är hunden fin. Ser ut som en labrador. Så fin.
Din novemberkaktus piggar också upp. Verkligen vacker. Har en liknande , men vet inte om den är en november eller julkaktus.
I varje fall har den nu tre knoppar. Bra så.

KajsaLisa sa...

Jättesöt hund, men ser ointresserad ut :)

Äventyret framtiden sa...

Tror att det är en ljus labrador men är inte säker. Jag bara tror nu men jag har haft labradorer och likheten är slående även om färgen är en annan än den svarta de hade.
Novemberkaktusen är mycket vacker. Grattis till sköna blommor i november.

Susjos sa...

Fin hund, en labrador Tor jag det är. Golden Retrievers brukar ju ha en ganska långhårig päls.
Din november kaktus är SÅ fin!
November månad skall absolut upplevas på Kanarieöarna, idag har vi säkert haft över 30 grader i solen, jag klagar inte!
Ha det gott!
Kram

Anki sa...

Din novemberkaktus levererar verkligen ... såå fin! Jag var ju osäker på om min skulle orka blomma igen .. men jodå den har flera knoppar på gång :)
Fin labrador ... golden är långhårig.

Svar: Jodå, jag minns dem också och kommer ihåg en del låtar.
Ingrid och jag känner varandra sen länge och det var andra gången hon besökte mig här i nya lägenheten, men hon var hos mig i den gamla också :)
Ja, det var tur Lina kunde fixa det. De vann med 4-3 efter en jämn kamp :)
Haha ... sen i april då. Har nog inte heller sett honom i något annat 🙂

Guldkryckan sa...

En fin hund är en fin hund, så det så.
Fint när man får ta in hunden på ett sådant ställe, uppskattas av undertecknad.

Växter som levererar bra ska man vara rädd om, fast om de sköter sig på egen hand så underlättar det ju. ;)

Ha det bäst Bp.

Annika sa...

ja din novemberkaktus är bara såååå fin!
Lyser upp så fint.
Skönt att det blev ännu en dag utan snö, hihi.
Tror det är en labrador du fotat.
ha en fin tisdag nu!

Karins ordöverflöd sa...

Så här gör jag för att skilja på raserna:
Golden retriever = långt ord = längre päls.
Labrador = kortare ord = kortare päls.
Långsökt? Javisst.

christian sa...

Tänk att din novemberkaktus varit med å glatt dig å dina läsare i så många år nu...kul!
Labrador är det väl, den andra har längre päls.....men jag är inte 100% säker

Jossu sa...

Jag tror att en golden retriver är mer långhårig. Så jag skulle gissa att sötnosen är en labrador.