fredag 3 november 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 44 – Läskigt

Färgglad leksak i väntrummet hos ögonläkaren Gissar att leksaken har hängt med några decennier, men jag gillar den träleksaken.

Det smørrebrødet är färgsprakande tycker jag. Rimmad lax, avokado och citronfärskost samt sallad på rågbröd.


1. Hur lättskrämd är du?
Inte speciellt. Inte ens Hesa Fredrik får mig att hoppa till när han sätter igång klockan 15 första måndag varje månad.

2. Vad tycker du är läskigt?
Säger bara småkryp. Då blir jag hysterisk.

3. Har du fått besök av barn för bus eller godis i veckan?
Nej, tyvärr. Det finns inga barn i huset. Och husen har portlås, så man kommer inte in utifrån, om man inte har bricka.

4. Vad klädde du senast ut dig till?
Det är så länge sedan att jag inte minns

5. Har du någonsin upplevt något övernaturligt?
Nej, och jag tror inte på nåt övernaturligt heller. 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

19 kommentarer:

nalta norrland sa...

Din lax ser god ut 😋

Svar: Korvmojjen säljs på grund av familjeskäl, det gick bra ekonomiskt, men tydligen kunde ägarna inte längre jobba själva och att då ha 100% anställda kanske ger mindre klirr i kassan. Som egen företagare måste man verkligen jobba själv.

Jag är jäkligt lättskrämd 😅

🤗

Hanneles bokparadis sa...

Vilken nyttig god macka, jag gillar sitta i trädgården och följa smådjurens liv.

LillaSyster sa...

Två riktigt färgsprakande bilder, tack för det denna regntunga fredag. Vilket smörrebröd, det såg verkligen gott ut.
Tack för länken och tack för att du är med. Småkryp behövs och är för det mesta helt ofarliga =) Kram

Kina sa...

Jag låtsades att jag inte var rädd för småkryp när min Mathias var liten, och det har gett resultat! Tankens kraft! Kram!

Mrs Calloway sa...

laxmackan ser väldigt god ut! har inget emot småkryp så länge de inte går till angrepp

Guldkryckan sa...

Ganska skönt att ha en låst entrédörr så man slipper störande ringningar på dörren.
När jag tänker efter så har vi aldrig haft nåt sådant vid dörren, vad jag kan minnas iallafall.

Go macka där.

Ha en fin helg Bp.

femfemman sa...

Inte lätt för bus eller godis i storstaden. Lika bra det. Jag är lite allergisk mot den typen av "tiggeri". Om det ska förekomma, så bör förvarning ske. Tycker jag.
Lättskrämd? Njaee..
Lätt oroad. Ja!
Och småkryp är harmlösa. De värsta som finns, det är myggor. Ger stora bölder. Fästingar är heller inte så trevliga. Men nu är nog dess tid över.
God kväll!
God kväll!

Geddfish ♥ sa...

Småkryp är otrevliga, de kliar.
Snygg macka där! Kunde jag tänka mig. Lax är alltid gott. Och tunt rågbröd därtill. Mums.
Ha en fin Allhelgonaafton!

Ditte sa...

Tänk dessa läckra träleksaker modell äldre. Så fina.
Hade gärna smakat detta "smörrrebröd"- Såg så gott ut.
Som vanligt kul att läsa dina svar.
Instämmer i alla dina dina svar. Inte helt oväntat....

Boklysten sa...

Så skönt att inte vem som helst kan komma in, då slipper man mycket. Smörgåsen ser riktigt god ut!

Paula sa...

Tokgillar dina bilder, skeppet är vackert och fantasieggande, laxen ser supermumsig ut och nu blev jag hungrig, när klockan är över elva och ingen lax simmar i närheten, äsch då. Hesa Fredrik låter inte här, verkar inte finnas i alla städer, vilket jag tycker är märkligt. Jag tror nog på en annan dimension men är ingen sökare och har inte något självupplevt. Att kunna spå framtiden är väl övernaturligt? Det skulle jag vilja kunna!

Susjos sa...

Fina färgglada bilder, inte minst på smörrebrödet!
Kul att din Yvonne känner till ” min” Josefin, såg på Facebook att de gått vidare till final, så roligt!

Trodde vi skulle slippa påringningar av barn under Halloween, vi har ju också porttelefon och en låst port, men tänker att barnen som ringde på ( och vi inte öppnade för vi hade inget godis hemma) kanske bor i vår bostadsförening med fem hus, så då kommer de ju in,eller går via garaget till de olika husen!


Hälsningar från en soligt och ljuvligt GC!
Kram!


Äventyret framtiden sa...

Färggrant, så det förslår, gott ser det ut med rimmad lax, avokado och citronfärskost.
Övernaturligt, jag gillar inte ordet. Det är ju naturligt att det finns människor som upplever saker som inte alla gör. Beroende på sinnen och öppenhet. Jag gör det och har alltid gjort det sedan barnsben, så länge jag kan minnas. Men övernaturligt nej, det är naturligt.
Ha en fin lördag BP!

christian sa...

Färglatt var det minsann, även jag gillar träleksaker starkt inte minst gamla hederliga fysiska.....
Mackan däremot kan jag avstå, det enda jag skulle äta vore färskosten å brödet.... :(

Ha en fin helg!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Här var det härligt färgsprakande färger - Orange är en färg som verkligen syns bra i alla lägen. Blev riktigt sugen på gravad lax när jag såg detta.. mumsigt gott!

Lättskrämd är jag inte, mörker i alla ära älskar jag om jag är hemma! Besök av barn med bus/godis - ja absolut det fick jag! Utklädd? Minns jag inte det var så extremt länge sedan..
Hmm.. övernaturligt.. japp alltid är det något som dyker upp.. (medial-men använder det inte utåt!)

Ha en fin helg, trots regn o rusk!
Kram

Åke sa...

En mycket färgglad leksak :) Rimmad lax med avokado och citronfärskost samt salladen till rågbrödet såg riktigt smaskigt ut.

Klimakteriehäxan sa...

Den där mackan ser jättegod ut. Om mitt snart fyraårige barnbarn finge välja mellan leksaken och mackan skulle han ta mackan. Han ÄLSKAR lax.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har försökt klicka in hos Nalta Norrland, men där är jag inte välkommen ...

Carita Liljendahl sa...

Ja, så lärde jag mig vem Hesa Fredrik är :-)
Ditt hus är ungefär som mitt då, inga barn. Eller jag tror att här bor en barnfamilj, men helt säker är jag inte då jag inte sett barnen på ett tag.
Färggrann macka, minsann!