lördag 1 maj 2021

Bokmärke och några svar



Idag är det återigen dags att presentera ett ”gästbokmärke”. Den här gången ett vackert bokmärke med solrosor som jag fått av Paula. Tusen tack tjejen:-) Det kan hända att märket målat av en konstnär på Mun- och fotmålarna har varit med förut. Då är det bara en bonus tycker jag. 

Nu till Orsakullans frågor.

Om raketer tycker jag
Man vågar ju knappt säga det längre, men jag älskar raketer. Raketer uppskjutna under ordnade former är ett spektakel som i Sverige äger rum en, max. två gånger per år. Det borde alla kunna stå ut med. Igår kväll hörde jag att några fyrverkerier var igång, men jag såg inga tyvärr. 

Valborg igår, såg jag någon eld?
Nej det gjorde jag inte. Firandet med majbrasa, körsång och diktuppläsning som alltid ägt rum cirka femtio meter från vårt hus var inställt för andra gången i rad. 

Första maj idag. Hur ser du på arbetarrörelsen idag?
Är inte så insatt måste jag medge – oooops! Men jag kan inte låta bli att erkänna att ståtliga militärparader som bland annat hölls i forna Sovjetunionen var oerhört maffiga. Lägg därtill arbetarrörelsens främsta sång – Internationalen - och jag är såld. 

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat. 

Med lite tur hittar ni bokmärken även hos Hannele, Gerd, Emma och Åsa. 

Det är Orsakullan som har uppfunnit ”Maj 31 dagar”.

17 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Solrosor förmedlar alltid glädje! Bokmärket kunde också varit en Glad måndag!
Ja, du har väl läst mina svar på frågorna.
Trevlig 1 maj med lite mindre sol idag än stor sol igår.

Guldkryckan sa...

Ett par gånger per år är det väl helt ok med fyrverkerier antar jag men här i området är de ju igång långt före ev högtid där fyrverkerier används.
Så egentligen tycker jag man kan lägga ner sådant, men visst, det är jättefint med fyrverkerier.

Ryska nationalsången gillar jag, det pampigaste i nationalsångsväg jag känner till.
Struntar i demonstrationer egentligen men jag har sett en sådan 1-maj demonstration irl iallafall. ;)

Har nu en fin kväll Bp.

nalta norrland sa...

Två lika :) jag gillar oxå pampiga militärparader och Internationalen :) sa till J då Internationalen spelades på nyheterna att oh den gillar jag :D

Raketer/fyrverkerier är en helt annan sak än smällare... om folk sköt upp fyrverkerier/raketer midnatt Nyårsafton och lät bli det evinnerliga smällandet av olika storleksordningar av smällare så skulle jag inte säga något, nu är mina hundar icke skotträdda och bryr sig inte direkt om smällare en för den skotträdde hunden är flera dagars smällande olidligt.

femfemman sa...

Internationalen kunde jag utantill I ungdomen. Men både ord och rödfärg flagnar, .
Raketer anser jag vara att bränna pengar. Men det är säkert maffigt att se en regisserad föreställning.
Nu får fotbollsmatchen, som går på tv, lämna plats för Lunds studentsångare.

Hanneles bokparadis sa...

Snyggt bokmärke, ordnade raketer på nyårsnatten är snyggt, av riktiga pyrotekniker... Inte av amatörer.

Ditte sa...

Ett fint bokmärke som verkligen lyser upp. Bussigt av Paula att skicka. Och är det målat av "Mun och fotmålare" så är det ju verkligen positivt.
Kul att läsa dina svar.
Och vad gäller nr 2. så är det liknande här . I övrigt skulle det bero på...

Ditte sa...

PS Internationalen lärde vi oss i skolan precis som psalmer och en del andra sånger som ansågs vara allmänbildande. Jodå, Bellman hörde också dit och mycket annat.,

LillaSyster sa...

Jag har just nu en hel solroskoloni av späda små stjälkar under fågelbordet.... småfåglarna missade visst en del, tyvärr så kommer gräsklipparen att jämna dem med marken framöver. Men de som fåglarna planterat i landen låter jag vara kvar, det är de som brukar bli kraftigast. Jag har hållt mig extra lugn idag... då jag vaknade med svullen vad och ankel. Mycket högläge och ett lugnare tempo. Nu har svullnade minskat med en halv centimeter, det var syrran som är sjuksköterska nöjd med. Satt en stund bakåt lutad i solstolen så att benen var i högläge och njöt av majsolen innan lunch. Ha det gott! Och tack för påminnelsen om att slå av på takten. Imorgon kör vi skyltsöndag =)

Emma, Sol som sol? sa...

När jag var liten firade vi Valborg hos mina föräldrars vänner i Uppsala. Där kan de fira Valborg på Slottsbacken, minsann!

Anonym sa...

Valborgsafton - Det var då som Folkets Park öppnade
och alla utedansbanor likadant. Som tonåring LÄNGTADE
jag efter den kvällen. Nya kläder och skor, hänga på
räcket och vänta på ett "Får jag lov". Vid midnatt var
det fyrsparkeri. Sen var det dags att endera gå eller
cykla hem. Fick man sällskap hem med nån man gillade,
var man i sjunde himmlen. Stod på trappan och pussades,
till man frös in, eller mamma kom till dörren och tyckte
det var sent ...

Första maj var det tal på torget; march till Stadsparken,
där blåsorkestern underhöll, och manskören sjöng alla våra
fina vårsånger. Valborg var stort.

Ruth i Virginia

Anki sa...

Snyggt bokmärke1
Jag såg bara de brasor jag tänt i köksspisen och kakelugnen ... som barn var det annorlunda, då firades denna helg med stor brasa i Söderköping och första maj tittade man på demonstrationståget och fick årets första glass och en ballong.
Internationalen är en pampig nationalsång, som vi fick lära oss i skolan en gång i tiden :)

Ama de casa sa...

Verkligen ett superfint bokmärke! Jag älskar solrosor, speciellt dom stora vackra fälten man kan se både i Spanien och Frankrike (och säkert på fler ställen) :-)

Jag har bara gått i ett förstamajtåg men det var å andra sidan väldigt pampigt och storslaget. Vi råkade befinna oss i Havanna på Cuba den 1:a maj 2008 :-)

Klimakteriehäxan sa...

Jag tycker fyrverkeri kan vara väldigt vackert, men jag avskyr vad de gör med vår luft - och att man låter såna stora penningsummor bara smälla av på sekunder ... Solrosor tycker jag också är vackra, som på ditt bokmärke. Undrar bara: använder du dina bokmärken flitigt?

Anita-Malta sa...

Ett riktigt snyggt och färgstarkt bokmärke!

Såg inte heller någon eld, raketer som fyrverkerier kan ofta vara vackra. Fast de första åren vi bodde här på ön var det olidligt då de smällde av raketer nästan dygnet runt under sommarmånaderna. Vem ser effekten mitt på dagen i starkt solljus? Ingen och det small så glasrutorna skakade!! Idag är det desto tystare:D

Carita Liljendahl sa...

Bra att du påminner mig om Orsakullans frågor. Deltar MYCKET sporadiskt i dem, men gillar dem.
Raketer ja - jag gillar också att titta på dem, men köper inte längre själv då så många av mina vänner har djur som är rädda för raketer.

Susjos sa...

Internationalen, ja, den gillar jag också, liksom Rysslands nationalsång!

Anni sa...

Undrar om någon minns hur Sovjets nationalsång lät? Den ryska är ju fantastisk! Att jag sedan mest sjunger texten från Flygsektionen på KTH till, det är en annan femma ;-)

Snyggt bokmärke. Jag är mycket mycket imponerad av dessa konstnärer!