onsdag 19 maj 2021

European Song Contest – semifinal 1


Tjugo barn från förskolan i grannhuset hade roligt på innergården innan de blev hämtade av föräldrarna.

Det verkar vara ett år med småkryp i år. Den här ettriga saken hade hela familjen med sig. Alla gick en snabb död till mötes. Familjen bestod av åtta medlemmar. Hatar småkryp. Någon som vet vad det är för sort?

Tror att jag börjar bli gammal, eller så är det Susjos recension av låtarna till första semifinalen av European Song Contest (ESC) som gjorde att jag faktiskt tittade på delar av programmet och snabbspolningen igår kväll. Ja, den brukar jag faktiskt nästan alltid titta på - snabbspolningen alltså.

Mina tre favoriter
Nu vet ju de flesta av er att jag är relativt tondöv. Så om jag väljer ut några favoriter så kommer ni som inte är tondöva troligen sucka djupt. Men jag tar risken. Mina tre favoriter igår:

”Kycklingarna” från Litauen. Annorlunda och vågat.

Ukraina. Det konstigaste bidraget jag sett – någonsin. Weird var bara förnamnet, just därför stod det ut.

Israel. Överraskande och full av överraskningar rakt igenom.

Med lite god vilja passar det här inlägget in på Orsakullans temaI nyhetens behag” idag.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra, men de är som ofta dagsfärska. DS.

12 kommentarer:

LillaSyster sa...

Kul för barnen att lämna förskolansgård och se något annat.
Massmord hos dig idag då.....

Geddfish ♥ sa...

Vid första anblick såg förskolebarnen ut som leksakspluppar ;) Men gud, så gulligt och så roligt för dem!
Jag hade fullt upp med Zoom igår så ingen ESC hos mig. Fullt upp hela dan, förresten och blogglat. Alltså lättja, det är väl en synd, kanske ;)

Fullt ös hos dig!

Ditte sa...

Gillade dina bilder! Och förskolebarnen piggar upp. Ja, småkrypet var fint på bild. Men även jag ogillar att träffa på dessa. Har ingen aning om vad det är-
ESC var för mig ingen hit alls. Nästan sövande tråkigt. Vi satt på balkongen och tittade stundtals. Men snabbspolning hade varit bättre. Israel, Malta och Sverige var de jag i alla fall minns något av. Ja, Ukrina, men då trodde jag att det var något fel. Likaså Ryssland. Störningar eller så.

Geddfish ♥ sa...

It takes two for a tango! Mina vänner är tröga! Vi har annars använt oss utav 13.30 - 14.00 tiden, då det är mindre folk.
Jag har också sagt att jag vägrar gå ut och äta själv.

Susjos sa...

Underbart BP att du såg delar av ESC igår!! Hurra så kul!
Å visst var kycklingarna från Litauen annorlunda och lite bra också!
Ukraina förstår jag mej inte på, men många tycker att bidraget är häftigt, och troligen väldigt annorlunda, inte alls min smak, men annorlunda absolut!
Lilla tösen från Israel hade pipa eller hur, så kul att hon gick vidare. Tusen tack för dina recensioner och länken till min blogg!!!!!
I morgon är det dags igen!
Ha det gott!

Anki sa...

Barnen såg ut att trivas på er gård :)
Ingen aning vad det är för kryp ... tur man inte är en insekt och hamnar på en viss balkong i Täby ...
ESC ... inte sett och inte hört någon mer låt än Tusses ... och bryr mig inte heller :)

Ama de casa sa...

OJ!!! Det var ett oväntat inlägg från din sida! Hade inte trott att det nånsin skulle komma ett Storschlagerinlägg här på din blogg :-)
Vi verkar ha bytt sida, du kollar och jag har inte sett ett dugg - varken från den svenska uttagningen eller nu när stora finalen ska avgöras. Kan det möjligen vara en oväntad corona-effekt? ;-)
Okej, jag har hört Tusses låt, men minns inte hur den låter. Hejar såklart på honom på lördag, men kommer förmodligen inte att titta då heller.
Det är konstiga tider nu... ;-)

Susjos sa...

Ett till inlägg från mej , visst såg jag den långa tjejen som var programledare, killen såg verkligen liten ut där bredvid, haha!
Å sån osis för Island att de inte får uppträda ikväll, men som tur är genrepen inspelade, så vi får njuta av Islands bidrag ikväll, hurra!!!
Ha en fin dag, själv har jag just fått vaccinspruta 2 och måste sitta kvar en stund här på KS för ev bieffekter innan jag kan cykla hem igen!
Ha det gott!

Annika sa...

HIMLA tur, BP, att du inte bor här den här försommaren. HAHA!
DÅ hade du får gå igenom ett stålbad vad gäller KRYP!!
Ja, du vet vad jag talar om, BROOD X cikadorna.
Jag gillar inte småkryp heller, men har blivit rätt härdad måste jag säga ...

KUL att du spanar in ESC. Ska kolla på lördag!!
YAY!

Stefan Karlsson sa...

Frugan, dotter och barnbarn laddar för fullt inför helgen. Själv ser jag fram mot en bra film på tv:n nere i källaren.

nalta norrland sa...

Har inte sett något från ESC brukar ytterst sällan se "storschlagern".
Gillar tyvärr inte Tusses låt... kommer inte ens ihåg hur den lät, däremot så vet jag hur Tusse ser ut :D
Idag har jag å Elin varit till Vilhelmina å på tal om polis så blev förtals-anmälan nerlagd då varken Elin eller killen hade fyllt 15.

Paula sa...

Asch jag har redan glömt bidragen...men Isral var det inte den späda bruden som sjöng så högt att glaset krossades? Jag såg inte programmet, gjorde som du, snabbspolade! Ikväll väljer jag finalen av Alla mot alla och zappar lite under reklampauserna.
Men finska bidraget älskar jag, hårdrock är kung i Finland och jag är ju därifrån så...
Och dagisbarnen som går på klossar var för gulliga