onsdag 12 maj 2021

Onsdagsmix




De handgjorda väggmålningar är lika läckra som maten hos Gima.

Vilken underbar dag – igen:-) Två dagar i rad med sol, bara en sådan sak. Det var visserligen inte lika varmt som igår, men det bryr sig ju inte vår balkong om;-) Å japp, jag har fått lite ”aptitlig” färg också;-) Å på tal om ”aptit” så har vi just nu fastnat för den relativt nya japanen Gima i Roslags Näsby. Deras sushi är lika delikat och smakfull som restaurangens inredning. Se bilderna ovan.

En fågel
Orsakullan vill att jag berättar om en fågel. Den enda fågeln som lämnat ett "bestående" minne hos mig är en kanariefågel som min mamma köpte när jag var liten. Inte åt mig utan åt sig själv. Tyckte fågeln var urtrist. Jag menar hade det varit en pratande undulat som grannens hade det kanske varit en annan sak, men den här saken pep ju bara – tyckte jag. Min mamma höll inte med;-) 

Varför har män bröstvårtor?
Bra och klurig fråga, men jag har ingen aning. Men efter lite googlande har jag förstått att det finns en bok som heter så här. 

Fritidshemmens dag, har du gått på fritids?
Orsakullan har onekligen järnkoll på alla möjliga och omöjliga temadagar;-) Mitt svar på frågan är nej, jag har inte gått på fritids. Min mamma var hemmafru och som jag kan minnas var det flesta av mina kompisars mammor hemmafruar. Även på gymnasiet var det bara ett tvillingpar vars mamma jobbade och hon var ensamstående förälder. 

Det är Orsakullan som har uppfunnit ”maj 31 dagar”.

15 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Trodde först du besökt den japanska ambassaden på insidan men en restaurang är ju absolut inte illa det heller, stiligt ju.
Var så längesedan som jag var på restaurang att jag näst intill har abstinens.

Gick ju aldrig på fritids som liten, dock ett kort tag på dagis innan min mor tyckte jag lika gärna kunde sitta hemma och se på Robin hood ;)
Fanns nog inget fritids när jag var liten, allt det där startade väl på 70-talet om jag inte minns fel, hemmafruarna skulle ut i produktionen.
Däremot har jag arbetat ett par år med det på skolan jag arbetar nu.

Ha nu en skön kväll Bp.

Geddfish ♥ sa...

Jaha, du fick svar på att det finns en bok om mäns bröstvårtor, men du vet inte varför än? Du kan ju låna boken, den finns i Täby såg jag ;)
Så mycket onödigt vetande som det finns haha.

Mysig inredning på den japanska restaurangen, håller med dig. Och Sushi är gott.

Idag fick jag en härlig dag, som kompensation till den sura igår.
Ha nu en fin kväll, min är väldigt bra, nöjd.

Susjos sa...

Vilken fin inredning på den restaurangen, så bra att även maten är god där!
Vi hade zebrafinkar när jag var barn, skulle kanske skrivit om dem, för de var ute på äventyr i det fria, men hittades och kom tillbaka, helt otroligt!

Nej, fritids fanns inte när jag växte upp, vad jag vet, eller ja, behövde ju inte gå på dagis/fritids eftersom mamma var hemmafru när jag växte upp.

Nu är vi hemma i Solna igen, för maken ska jobba hela helgen, lite otur när vädret var så fint idag, men jag har bränt mej, så jag får undvika solen ett tag nu!
Ha det gott!

LillaSyster sa...

Helt underbara dagar, det kan vara så här nu till i oktober =)
Ikväll var det ju varmare än vad det brukar vara på midsommar.
Mmmm sushi så gott, får nog bli en take away snart. Ha en bra helg!

nalta norrland sa...

Märkligt att så få mammor jobbade när Du var så gammal att Du gick gymnasiet - till och med när jag började klass 1 jobbade de flesta mammor och flera av mina klasskompisar var hos dagmamma eller far-morföräldrar. Jag och mina syskon hade ju min far som var bonde/jordbrukare och farmor som såg efter oss och även min bästa kompis å hennes bror när våra mammor jobbade.
Min mor var säsongsarbetare, hon var hemmafru eller hjälpte till i ladugården fram till nån gång i mitten av -80 då hon började jobba på fabrik.

Jag tror män har bröstvårtor som en kvarleva sedan det var tänkt även de skulle kunna amma sina barn.

Vi har haft varmt men ingen direkt sol idag men nu regnar det regn 🌧

svar Jo alla känner alla häromkring så jag luskar och försöker hitta nån som vet vem knarkföretagaren är.
Jag kollade med J & C men ingen av dem visste mer än mig.

Nu säger jag go natt 🤗

Ditte sa...

Åh, en restaurang helt i min smak. Både vad gäller miljö och troligen mat.Lite väl långt bort bara. Och visst har det varit en underbar dag. Kan tänka mig att er balkong var
Vi hade lika varmt här som igår. I varje fall på em och vi satt ute på balkongen och åt en sen middag; 19.30. Riktigt behagligt.
Hoppas nu på en liknande dag i morgon.

Klimakteriehäxan sa...

Häftig utsmyckning på ditt sushihak! Inte minst om man som jag råkar gilla solfjädrar.

Ama de casa sa...

Verkligen vackra väggdekorationer!

Vi hade en vit kanariefågel när jag var liten. En dag när hembiträdet lagade mat så landade den på en kokhet platta och stendog. För att vi barn inte skulle bli ledsna så åkte mamma i ilfart in till stan för att ersätta den. Fanns inte nån vit kanariefågel att uppbringa i dom två djuraffärerna, så mamma köpte en blå undulat. När jag kom hem så märkte jag inte att det var en annan fågel. Haha! Jag är inte fullt lika observant som du :-D

När jag började ettan fick jag för första gången se att det fanns nåt som hette "lekskola" på den tiden. Oj vad ledsen jag var att jag inte fått gå i nån sån, och då var det ju för sent... I Byske där jag bodde innan skolstart var nog alla mammor hemmafruar skulle jag tro.

femfemman sa...

Härlig sol fortfarande. Men ska gå över i regn och åska, sägs det. Gäller att njuta idag!
Tycker mycket om att se på fåglar som befinner sig utomhus. Såväl de som är runt fågelbordet i trädgården, som dem som man ser i parker, i sjöar och dammar.
Men fåglar inomhus NEJ TACK! Förra veckan förirrade sig en tokig svartmes in genom ett halvöppet fönster. Katten brukar sova i det rummet. Jakt utbröt, några fina grönsaksplantor som stod i fönstret förstördes under fighten. En fight med dödlig utgång för den lilla fågeln.
Men man kan se det så, i vårt hus är fåglar inte välkomna!
Fritids fanns inte på sextiotalet. Våra döttrar, födda i början av 80-talet, gick heller inte på fritids. Det var dagmamma som gällde. Något år efter att våra barn lämnat barnomsorgen, så öppnade en fritidslokal i samhället.
Aphanar har oxå bröstvårtor...Blev nog något fel i utvecklingen någonstans. Cancer i brösten kan ju drabba även män!
Ha en god helgtorsdag!

Eva sa...

Jag har heller aldrig gått på dagis. Min mamma tog hand om mig. Men det fanns heller inga dagis på den tiden.
Skäms nästan att säga det, men jag har aldrig ätit sushi.

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Haha minnet av fågeln fick mig att skratta till ;) . Urtrist haha. Det var bland det roligaste jag läst! Jag hade fåglar som jag skrev om, otroligt underbara djur men nu tycker jag mest att det är ett sorgligt liv för dem :( .

Carita Liljendahl sa...

Vilka fina konstverk, sådan lugn miljö.
Ja, nu ska vi njuta av vårens värme :-)
Blev nyfiken på svaret till varför män har bröstvårtor :-D Alla möjliga frågar dyker då också upp!

Mias Mix sa...

Väldigt speciell inredning, vet inte riktigt om jag gillar den eller inte... Men vädret gillar jag! Så härligt ute nu! Jag gillade fåglar när jag var liten. Sen har jag tyckt de är äckliga och bara sprider sjukdomar... men nu uppskattar jag att se och fota vackra fåglar. Det intresset började när vi åkte till Galapagos där det finns helt fantastiska fåglar. Men två fåglar har jag starkast minne av, dels kråkan Krax som vi fångade in när han var en liten skadad fågelunge. Han fick bo i vår lekstuga och vi matade honom till han hade läkt och kunde flyga iväg igen. Och dels Clintan, min systers papegoja som alltid ville sitta på axeln, småbets lite...
Jag gick inte heller på fritids eller dagis. Mamma o pappa hade ju eget bageri/konditori så när vi var små hade vi privat dagmamma men annars hängde vi mest på fiket med våra föräldrar.
Ha en skön långhelg!

Annika sa...

ÄLSKAR sushi sååååå mkt.
Det är en riktigt favorit. MUMS.
Nej, jag gick inte på dagis, inte på fritids. Min mamma var hemma med oss barn.
Hon började jobba när mina sex årybgre bröder började skolan, och då halvtid.
Nästan ingen av mina vänner hade gått på dagis. En eller två kanske?
Ingen gick på fritids, vad jag minns.
Någon var "nyckelbarn", men de flesta hade nog sin mamma hemma.

OOO så glad att ni har fint väder nu. KAN bara tänka mig hur du njuter!!
:-)

Paula sa...

Spännande att läsa om din bekantskap med en kanariefågel! Små söta pippin gillar jag skarpt, större tama fåglar som papegojor är jag livrädd för! De nyps med klorna när de sätter sig på axeln och deras näbbar är jätteläskiga! Och ögonen! Man kan inte se vad de tittar på, läskigt! Du ser, nu fick du reda på att jag har djur-fobi! Sushistället ser underbart ut! Snart ska väl även jag kunna avnjuta en sushimåltid när jag kommer till civilisationen! När jag växte upp fanns inga fritids. Jag var nyckelbarn, hem med bussen från skolan (gick i en av de få svenskspråkiga skolorna i Helsingfors o hade lång väg hem) och sen fick jag invänta mamma och mormor som bägge jobbade.