tisdag 18 maj 2021

Weekly photo challenge: Vecka 20 – ”Köa”

Vet inte om ni har tänkt på det, men det där med ”att köa” har fått en helt annan innebörd sedan mars 2020. Det finns nämligen inga köer längre. Inga riktiga i alla fall. För att köa med två meters avstånd mellan personerna är liksom ingen kö. Även köerna under rusningstid på morgonen/kvällen på motorvägen är ett minne blott, åtminstone på E18 mellan Norrtälje och Stockholm. Så mina arkivbilder är rentav lite nostalgiska, och därmed har mitt bidrag fått en röd tråd – nostalgi. Nästan så att jag saknar alla slags köer vid det här laget, eller vad säger ni;-)





Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera köer hittar ni här.

14 kommentarer:

Ditte sa...

Härlig tolkning och med nostalgi som tema i temat. Ku Men att köa är ju delvis att stå och vänta på sin tur och det gör man ju nu också-Dock oftast med avstånd-
Jag ogillade köer även innan pandemitiderna och undvek dem helst.Så jag saknar dem inte.
Men ibland så var det bara att bita i det sura äpplet.
Vad gäller bilköer ser jag dem dagligen här i stan. Nästan överallt. De har snarare öka. . Även på Essingeleden, där jag åker med dotter Helen ibland, är det som förr vad gäller köerna. Ibland också tvärstopp. Tyvärr.

Paula sa...

Haha, vilken underbar syn! Köer överallt! Nej fy, jag hatar köer, gillar inte folksamlingar, vill inte trängas med andra och vara så nära att jag ser näshåren på någon...
Men visst är det sjukt hur det har blivit, jag är en sån som ilsknar till om någon tränger sig före i kön, en riktig kö-polis, det är jag det!

femfemman sa...

Det har du rätt i, det är inte så mycket köande. Inte ens med två meters avstånd. Men bilköerna... är de också borta. Vi har ju inte sådana så ofta- mer än då det är vägarbeten på gång och man bara köra åt ett håll per gång. Kan vara tillräckligt enerverande...
Köer, det är inget för en lantis. Speciellt en som saknar tålamod.

Klimakteriehäxan sa...

Hade jag kommit ihåg Gemstemat skulle jag ha tagit en bild på Nynäsvägen idag. På väg in mot Stockholm är den packad varenda eftermiddag, så även i dg.

Anki sa...

Vilken himla bra tolkning! Jag som är lantss behöver sällan köa - bara om jag kommer fel tid till Systembolaget :)
Det enda som orsakar köer på vår väg är om man får stanna för djur på vägen - ibland hinner det komma ifatt en bil bakifrån. :)

nalta norrland sa...

Jag gillar att slippa köa :D jo yes till och med här kör ICA med dubbla l
kassor så fort det är fler än tre fyra som väntar på att få betala.

Ama de casa sa...

En kö är en kö även om det är avstånd emellan folket och jag kan inte påstå att jag saknar dom hopknökade köerna. Kön där på bild nummer två känner jag inte riktigt igen. Det kanske beror på att jag gillar att vara ute i mycket god tid :-D

Snygg nostalgisk tolkning!

Violen sa...

Tur att du hade arkivbilder att tillgå och riktigt talande sådana. Det är inte så mycket till köande numera särskilt om man bor i en småstad. Det värsta köandet jag har varit med om var 6 timmar på flygplatsen i Amsterdam och det vill jag aldrig mera vara med om.
Ha det gott!

Annika sa...

Ja, det är tur att vi har våra fotoarkiv.
NEEEJ, saknar inte köer alls. Inte ett dugg. Inte ens det minsta grand.
Bilköer är vidriga. OCH jag bor i en stad där de är en PAIN.
MEN LA är värre.
Dock, sen pandemin drog in märks det hur mkt trafiken minskat.
DET finns ett och annat jag kommer att sakna när denna pandemi är över, hehe.

nalta norrland sa...

Idag kom jag äntligen till skott 📖 och nu är boken av Anna Jansson på väg till Dig... den skulle åka i väg från Åsele kl 16 så har Du tur 🍀 kanske den kommer fram till i morgon 😀
Det har tagit tid jag vet 😔
Men nu är boken på väg 😀

Stare Ström sa...

Visst känns det märkligt! Köar inte till något nuförtiden.

KajsaLisa sa...

Spelbytardagen skapade tydligen kö. Köer till incheckningen är verkligen nostalgi.
Dom två sista bilderna var riktigt härlig diskbänksrealism, kulle plats i tråktorsdag. :)

Stare Ström sa...

Svar på din fråga: Det var en bild på Frankrikes nationalmuseum, Centre Pompidou. Kommer inte ihåg (det var 2017) vad det var för omtalad utställning som visades, för vi gav upp direkt, utan att ställa oss i kön.

Tomtan sa...

Visst har vi börjat köa på ett annat sätt. Mer respektfullt tycker jag