söndag 23 maj 2021

Skyltsöndag #315


Idag vill jag först skylta med att jag faktiskt sett hela ESC-finalen igår. Nu har jag inte sett så många, men jag måste säga att tjugotre av de tjugosex bidragen höll förvånansvärt hög kvalitet. Konstigt nog tyckte kommentatorerna som jag. Det gjorde även proffsjuryerna från olika länder som delade ut tolvor till hela sexton länder, vilket var rekord. 

Mina intryck
- En av de fyra proffsiga presentatörerna Nikkie Tutorials som är 1,90 m lång hade väldigt olyckligt placerade tatueringar på armarna. Det hade förresten sångaren i det vinnande italienska hårdrockbandet också. Förresten helt fel vinnare om ni frågar mig.

- Det mest osminkade bidraget var det från Island, ett av mina favon. Så befriande!

- Varför uppträder så många kvinnor i ”baddräkt? Räknade till hela 6 stycken och lika många kvinnliga sångare som hade sådana ”overknees”, stövlar som går upp över knäna alltså. Kombon påminner om något helt annat än ESC...

- Två franskspråkiga låtar - Frankrike och Schweiz - ledde efter proffsjuryernas röster. "Folkets röst" förstörde det hela. Å om man nu gillar hårdrock, så var det finska bandet betydligt vassare än de italienska. Så japp, helt fel låt vann;-) 

Nu till riktiga skyltar. Enjoy!

Den här "skylten" satt på mina nyinköpta trosor. Alltså seriöst, vad skulle få mig att utsätta dom för eld. Eld i baken har man ju hört talas om, men... Det är förresten första gången jag sett ett plagg som är tillverkat i Myanmar.

Den här långtradaren är den längsta jag sett i Sverige och den första eldrivna. Einride är nämligen ett svenskt företag.

Veckans höjdare. Dessa pelargoner(?) såg verkligen bedrövliga ut. Gillar skylten skarpt, även om jag inte skulle betala fyrtio kronor för en vissen blomma.



Pumita har uppfunnit skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

20 kommentarer:

LillaSyster sa...

40kr för en pelargon var dyrt....om det nu inte var någon "special sort " för många säljer just nu 4 eller 5 fina pelargoner för 99kr
Jag såg inte en minut av "spektaklet", har inte följt den svenska varianten heller, men du har verkligen gjort ett digert jobb! Stor applåd till dig.👏👏
Märklig märkning på underkläderna.....fast å andra sidan min kusins sambo skulle snabbtorka en sport bh och hängde den på en stol framför braskaminen..... och när hon kom tillbaka för att hämta den hade den smält.

Geddfish ♥ sa...

Trosor med tvätt 30 grader och kryss på allting annat, det var ömtåliga saker, det!
Den utblommade pelargonen hade jag aldrig gett 40kr för. På torget här kan jag köpa blommande för 15-20 kr styck.
Ovant att se dig följa ESC!

Ditte sa...

Jättebra skyltat! Och extra kul med den inledande skylten från ESC. Att du ens orkade anteckna alla bidrag och med kommentarer till. För min del tyckte jag att mellanakterna var bäst och programledarna gjorde ett jättebra jobb. De flesta bitarna kom jag inte ens ihåg fem minuter efter det att de var slut. Ja, Maltas kund jag minnas men visst var det "Mamas varning". Tyckte Tusse gjorde bra ifrån sig. Han är ganska oerfaren i dessa större sammanhang.
Instämmer i dina intryck.

Att trosor ska tvättas i 30 grader verkar helt knasigt och lika knasigt är det ju med eld i baken.
Kul med en eldriven lastbil. men antar det tar tid för lasten att komma fram . I alla fall i norr där det är få laddningsstoppar och ont om el ibland- Men dessa kanske inte ska köra så långa sträckor och utanför tättbebyggda områden.
Skylten till pelargonerna var bra men tyvärr såg de inte så bra ut.

Susjos sa...

ÅH, underbart att du följde finalen igår, hurra! Du tar över efter Ama tror jag, tack för visat intresse!!!
Å visst var det en hög kvalitet på de flesta låtarna igår, och en spännande final då det inte var så självklart vem som skulle vinna! Jurygrupperna i alla länder måste lämna 12 poäng till en låt, så det gjorde alla länder igår, men du kanske missade det?
Tittarrösterna ställde till det för mej, hårdrock är inte min grej, fast jag tyckte nog att Italien var bättre än Finland.
Ja dessa tjejer med silvriga miniklänningar, värst var ju Serbien med dessa tjejer med löshår och förstorade läppar, hua!
Min favvo var Schweiz, jösses vad han kunde sjunga, det kunde också Maltas tjej, men nu vann ingen av dem.
Det enda roliga med Italien är ju att vi får åka dit nästa år! Hurra!
Ha en fin söndagkväll!

nalta norrland sa...

Såg inte något av bidragen förrän när Italien uppträdde efter de vunnit 🇮🇹 Jag trodde faktiskt Schweiz skulle vinna när jag såg poänglistan... jo yes jag kom in i programmet då 😀
Trosor som inte tål tvätt eller eld 🤪
Långtradaren var bäst 👍

femfemman sa...

Låten hade varit bättre om man sluppit se bandet, där flera såg drogade ut. Usch
Gillade också Island. Enkelt och glatt!
Precis som det ska vara.
Alla går vi mot framtiden... Så långt det nu går!

femfemman sa...

Låten hade varit bättre om man sluppit se bandet, där flera såg drogade ut. Usch
Gillade också Island. Enkelt och glatt!
Precis som det ska vara.
Alla går vi mot framtiden... Så långt det nu går!

Marita sa...

Håller med dig i det mesta av dina kommentarer men jag gillade också Frankrikes bidrag och Maltas bidrag hade skön röst.
Har du sett vad jag skrev om mattpiskaren tidigare?

llh sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lena sa...

Inte denna gång men snart blir det väl läge att följa Mello igen. För mig är det en barngrej och barnbarnen växer ju till sig... Men jag läste din lista med stort nöje, den var både kul och informativ. Skönt att se att Island skötte sig :-) Mest impad är jag av din handstil, vacker det är sådant jag avundas på riktigt.
Den långa lastbilen var en nyhet för mig och kom ihåg att inte hänga trosorna på tork över elden.
Balkonghäng med tre lager kläder, samma här! Ja vad gör man inte för sina lustar.

Åke sa...

Inte en minut har jag sett på Tv i helgen, här har det varit jobb för hela slanten. Jag såg faktiskt vibbaren på You Tube i morse av nyfikenhet. Så jag kan inte uttala mig om startfältet, men hade dom inte vunnit på 30 år så kanske det var på tiden... men vad snyggt du skriver :) Men var trosorna skön då, det är väl huvudsaken. El lastbil!!! Vet du hur mycket ström det går åt för att ladda batterierna där och vart kommer kobolten ifrån? Blommor har jag typ noll koll på förutom dem jag ser i naturen. 40 spänn är väl en lockelse för den kärleken...

KajsaLisa sa...

Oj du har ju järnkoll på Eurovision, själv missade jag det, men jag skall kolla den italienska hårdrocken.
Länkar upp dig nu.

Ama de casa sa...

Haha! Vi har verkligen "bytt sida" du och jag :-D Tur att Susjos fortfarande har kvar nån att bolla med här i blogglandia när det kommer till Schlagern ;-)

Snyggt skyltat som vanligt. Långtradaren var verkligen bautastor, fy för att framföra en sån. Ja, nu kör jag ju inte alls, men ändå ;-)
Dom såg verkligen ut att vara i stort behov av kärlek dom där blommorna...
:-)

Klimakteriehäxan sa...

Imponerande långtradare. Originella trosor du hittat - tvätt 30 grader låter lite lite?????
Tänk att du la ner så mycket energi på ESC!!! Jag gjorde som jag brukar: tittade på en snabbrepris. Det räckte. Såg i efterhand att britterna inte fick en enda poäng - de som verkligen ägde det här jippot förr i världen!

Paula sa...

Hittade inte Frankrike på din lista, den var min favorit, som en pärla bland allt glitter och glamour, så avskalat, så vackert, så franskt. jag gjorde också en lista, men bara för att se hur länderna röstade! Kunde konstatera att svenska juryn inte gav en enda poäng till Finland men svenska folket gav dem tolvan!

Anni sa...

Tänk att du såg hela ECS! Och att du har sådan handstil! Vet inte vilket som förvånad mig mest :-)
Att vi sedan tycker både lika och olika om låtarna, det är inte så konstigt. Ukraina gillade vi båda, men Bulgarien (min favorit) gillade inte du. Belgien skrev du inte ens något om - den gillade jag. Å andra sidan gillade jag inte Israel eller Island.

40:- för halvvissen pelargon är rena rånet!

christian sa...

Här hemma spelade vi in ESC och lyssnade enbart på låtarna...skönt å slippa allt tjafs emellan.....
Jag tyckte helt klart bäst om Island, sen Malta, sen kanske de gula dansande bananerna och Tysklands trallvänliga låt....Italien?!? hårdrock?!? allt annat?!? Uschalinge som man säger i Östergötland.....mest visionella effekter,
många klädda som slampor/horor, varav typ 6 med samma silverfärgade "ingenting".....

byblixtra sa...

Härligt att få läsa dina kommentarer från ESC. :-)
Jag såg hela programmet för första gången på många år, annars brukar jag bara kolla när Sverige uppträder och läsa om resultatet dagen efter. Det var en hel del låtar som liknade varandra precis som sångerskorna och deras kläder. Men det fanns ändå flera bra lyssnarvänliga låtar.

Det var en märklig varningstext på ett par trosor att hålla dem borta från eld.

Kul text på lastbilen som verkar köra varor åt Lidl.

Kul skylt vid pelargonerna men 20 kronor hade nog varit ett lämpligt pris.

KulTur i Natur - Tony sa...

Starkt jobbat att orka se alla bidragen. Själv gick jag till sängs :-)

Carita Liljendahl sa...

Började studera din lista rätt ingående :-D
Förstod först senare att du inte hade rankat låtarna utan att du beskrev dem i den ordning länderna uppträdde.

Säljande argument på sista skylten! Sånt faller jag för :-)