fredag 7 maj 2021

Fem en fredag: Vecka 18 -"Hänt i veckan"

Läcker sushiklocka hos Gima.

Dagens lunch hos Sushi Rebellion.

En liten rätt söt "ingrediens. Hittad hos Sushi Rebellion.

En chansning. Trodde inte att en flerfärgad trasmatta skulle vara fin på hallgolvet. Men jag hade fel som tur är;-)

1. Vad i veckan fick dig att längta efter något?
Det absolut bedrövliga vädret med max. fyra plusgrader, snöblandat regn och blåst fick mig verkligen att längta efter sol och värme. 

2. Vad i veckan fick dig att sakna något?
Tänkte ta en cappuccino hos Chokladfabriken i Täby Centrum idag. Även det caféet har fått slänga in handduken. Så himla trist. Kommer sakna caféet inte bara på grund av det goda kaffet utan även som perfekt kamouflageställe för mammarazzi jobb;-) 

3. Vad i veckan gav dig lyckokänslor?
Det behövs inte mycket för att göra mig lycklig, verkligen inte. Det räckte med Champions och Europa League matcher. 

4. Vad i veckan fick dig att fundera?
Förstår inte hur två av varandra oberoende tandläkare kan komma till helt olika slutsatser efter en och samma röntgen. 

5. Vad i veckan fick dig att vilja testa något nytt?
Testade faktiskt nåt nytt. Trasmattan som låg i hallen överlevde inte sista tvätten, alltså fick jag klicka hem en ny. Det var betydligt lättare sagt en gjord, både vad gäller längd, bredd och färg. Klickade hem en svensk trasmatta med massvis med färger. Trodde inte att det skulle ”gå hem”, men det gjorde det.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Det är bara den sista bilden som har med mitt svar på fråga 5 att göra. Resten är gårdags-/dagsfärska foton som jag hoppas fungerar lite som aptitretare inför helgen;-) DS.

21 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

sushi är gott, äter lunch ute kanske en gång i veckan, så sugen på ärtsoppa och pannkakor... får äta utan make. Nu är värmen på gång!

nalta norrland sa...

Ha ha 😂😁😆😅 jo yes det var Din kommentar som fick mig att blogga om poliser 😃
Hade tänkt länka till Dig oxå 😜 men tyckte det var inte helt snällt 🤐
Gillar trasmattan men jag är ju rätt färgad 🤪😝
Många företag inom café och resturang som går omkull i coronaviruset spår 🦠 synd att just sånna ställen inte klarar sig, borde väl få omställningsstöd eller vad det heter... jag gillar att gå ut å fika ☕️ å typ glo på folk 😁
Idag har vi ätit sallad från lokala pizzerian till middag, J åt ost & skinksallad och jag tonfisk (kattmat enligt J😉) Elin är hos Brisa, de ska sova där till i morgon... vanligtvis är de ju här hemma, finns typ mer att göra... de kör ju fyrhjuling som galningar.
I morgon har vi planer på att grilla 🔥 beror dock lite på vädret.

nalta norrland sa...

Någon har blivit rånad i Täby och polisen söker gärningsmannen med helikopter 🚁 jag blir helt förvånad och undrar lite varför en rånare i Stockholmsområdet blir jagad av helikopter... här handlar allt om brist p pengar och att anställa fler poliser har varit en svår nöt att knäcka eftersom vi typ har för stort område och för lite kriminella 🤪
Men i Täby/08a land där finns resurser 🚓

Geddfish ♥ sa...

Jag har kommit att gilla sushi men inte att sätta mig själv nånstans och äta det. NEJ. Vill jag glo på folk kan jag lika gärna sätta mig på en parksoffa, haha...

Jag gillar trasmattor sen barnsben. Denna du köpte, helt i min smak!

Ja, nä jag behöver inte så mycket heller för att få lyckokänslan. Men som livet är, så hoppar det fram och tillbaka.
Trevlig fredag!

Ditte sa...

Vilken läcker sushiklocka! Och trevligt att luncha på Sushi Rebellion.
Och apropå läcker; mattan. Så snygg. Skulle gärna köpa en sådan. Var har du beställt den.
Kul att läsa dina svar och lite att fundera på fanns det ju.
Trist att chokladfabriken i Täby kastat in handduken . Tror den fortfarande finns kvar vid Tjärhovsplan. Men får nog titta en extra gång.

femfemman sa...

Snygg matta!
Sushi, så gott! Tänker ta med hem från Värnsmos bästa ställe- och det är bra- i morgon.
Funderar på om inte alla borde byta arbetsplats ibland, för atg få lite nya tankar och erfarenheter.
Fotboll i tv varenda kväll... det är absolut inte lyckliggörande!
Men värme och försommarväder, det blir man glad av. Och snart ska det komma. Yes!

Paula sa...

Mattan är en dröm, man blir glad av den. Har du halkfri? Jag snubblar på varenda mattkant här hemma så just nu är det bara plast-trasmattor i köket, himla trist.
Tråkigt också att fikastället stängt. Mycket serveringsställen drabbas hårt, vet inte om det någonsin blir detsamma igen..
Tandläkare eller läkare, tror de har sina egna teorier, problemet är snarare Vem ska du tro på?

Freedomtravel sa...

Vilken läcker sushiklocka!! Cool! Jag har inte ätit sushi på evigheter ... det måste jag ändra på. Trevlig helg!!!

Bokdamen sa...

Det var en snygg trasmatta! Haft trasmattor runt mig i uppväxten och det är inte tokigt. Det har varit och är tufft för många caféer och restauranger nu och även andra branscher som drabbas, trist. Lycka ja det behöver ju inte vara så himla stort egentligen, mindre saker kan vara guld värt. Ha en skön helg!

Mrs Calloway sa...

är uppvuxen med mammas trasmattor. har några kvar. det är verkligen tråkigt med alla butiker som får slå igen pga pandemin. väldigt intressant det där med tandläkarna. bad du om second opinion?

Kina sa...

Vilken lunch! Nu blev jag riktigt sugen! Mattan var snygg tycker jag. Många färger men ändå mjuka. Vädret är väl inte vad man önskar, men vad göra dåå?
Visst är det synd när ställen som man gillat att uppsöka plötsligt bara försvinner! En del öppnar förhoppningsvis igen när den här jäkla pandemin är över. Ha det bra!

Anki sa...

Sushi förstår jag mig inte på ... trasmattor däremot är mer min grej. En riktig läckerbit! Härligt färgglad - ett bra köp!
Trist att ditt fikaställe fått stänga och jag förstår att du kommer att sakna det.
Ha en bra lördag!

Ama de casa sa...

Mmm... Sushi! Länge sen jag åt det nu.

Mattan är verkligen superläcker! Trevligt att sätta färg på tillvaron :-)

Ha en skön dag, hoppas att det är lite mer sol och värme nu.

LillaSyster sa...

Alltid sushitime =) enligt den klockan.
Din nya matta är så snygg!
Längtan efter sol och värme är du inte ensam om.... men snart kommer den! Just nu skiner solen även om det inte är varmt så piggar den upp! Ha en fin lördag=)

Robert W sa...

Sushi verkar läbbigt, men bakverken ser goda ut. Vad konstigt att tandläkarna kom fram till helt olika bedömningar. Jag vill att läkare och tandläkare ska peka med hela handen och att jag kan lita på dem.

Karoleen sa...

Söt häst/enhörning du hittade! Vädret har verkligen lämnat ett dyngsurt avtryck denna veckan! Usch! Men jag hoppas på bättre väder snart!

christian sa...

Mattan pryder sannerligen sin plats...däremot har jag svårt å se vad klockan är .... halv lax eller?

Klimakteriehäxan sa...

Superfin matta!!! Jag älskar trasmattor, både gamla och nya.
Älskar sushi också.

Anita-Malta sa...

Vilka läckra bilder!!
Sushiklocka var ett riktigt fynd och sushi kan ju vara gott någon gång ibland. Fast det kan gå år mellan gångerna :)

Trasmattan är ett fynd!!! Riktigt snygg och inte alls lik de trasmattor som finns i vår lägenhet som vi hyr, den här ser betydligt mer up-to-date ut, fina färger varma dessutom.

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Fy så tråkigt för dig att ditt cafe gått i graven. Så mycket som stängs igen nu. Jag var ner på stan här igår då sonen skulle få bank-id och bankdosa. Var läskigt hur mycket som var igenbommat. Jag går ju sällan på stan nu på grund av covid19. Insåg att vi snart kommer befinna oss i spökstad :( .

Lena sa...

Sushiklockan är verkligen udda men inte helt fel. Helt fel var däremot veckans väder till och med nattfrosten kom tillbaka.
Ja du det där med tandläkare bekräftar alla mina fördomar, har alltid haft svårt med tilliten. Fast nu har jag en som jag kan lita fullt och fast på, försök skaffa en sån och bit dig fast (hehe) hos hen.
Jag måste säga att jag är grymt avundsjuk på alla er som blir lyckliga av (fotbolls-?)matcher. Jag tror min oförmåga beror på taskig uppväxtmiljö, inget idrottsintresse så långt ögat når.