lördag 29 maj 2021

Bokmärke



Det finns bokmärken, och så finns det (fejkade) bokmärken;-) Idag är det dags igen för ett ”gästbokmärke” och det är återigen LillaSyster som står för bidraget. Tusen tack tjejen:-) 

Pelargoner
Bokmärket är helt enkelt en påse med pelargonfrön som LillaSyster använde när hon läste senaste boken av Mons Kallentoft. Pelargonen är (dessvärre) rosa och heter Astrid. Namnet Astrid påminner mig om min allra första riktiga bästis som jag fick när jag var 10 år. Hon hette också Astrid. 

Rosa
Kan inte låta bli att nämna min granne i sammanhanget. Hon brukar ”sätta” sina (alltid) rosa pelargoner i blomlådorna långt efter alla andra, ofta i början på juli. Ja, de flesta grannar har röda pelargoner, och deras pelargoner brukar dö senast den sista oktober. Grannens rosa varianter däremot stod sig till efter första advent ifjol, vilket var rekord enligt henne. Så hipp-hipp-hurra för grannens Astrid, om hennes pelargoner nu heter Astrid;-)

Jag har hittat temat bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat. 

Med lite tur hittar ni bokmärken även hos Hannele, Gerd, Emma och Åsa.

10 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Helt i min smak, min mor har haft sina pelargoner flera år, på sommaren i hennes lilla balkong, på vintern i hennes varma lägenhet, massor med blommor!

LillaSyster sa...

De tre senaste dagarna har det tjänstgjort i Sarenbrants senaste bok, nu får det snart flytta över till en ny bok. Ha en skön kväll, här är det ljummet ute ännu.

Ditte sa...

Extra roligt, tycker jag, med ett bokmärke som har ett innehåll. Pelargoner har jag nu på balkongen och jag har lyckats övervintra dem och ta nya skott. Är riktigt stolt. Dock är de nog inte rosa. Men om jag döper dem till Astrid och sedan med olika nummer, 1-5 så kanske de blir långlivade. Tack för tipset.

Geddfish ♥ sa...

Snyggt bokmärke!
Min Sarah fick alla mina balkongpelargoner för jag hade inte plats att övervintra dem. Hon har gett dem kärlek så nu blommar de outstanding och hon kallar sorten för Mamma ;)

femfemman sa...

Har pelargoner på altanbordet. Brukar alltid klara dem tills första frosten. Har försökt övervintra dem i källaren ljusaste rum, men det funkade inte. Brukar ha tre-fyra i olika färg i en stor skål.

Gunnel sa...

Ett tjusigt bokmärke. Jag älskar pelargoner och sätter alltid cerise sådana i fönsterlådorna. De brukar hålla sig länge, men inte fram till advent. Fantastiskt1 Tack för omtänksamma kommentarer. Kram

Ama de casa sa...

Fint bokmärke! Jag tror det är dags att du snart erkänner att rosa är din favvofärg ;-)

Kul med blommor som överlever så länge :-)

Guldkryckan sa...

Pelargoner har vi nog inga här, men tackar för tipset att man kan sätta dem i Juli, pratar med frugan i skrivande stund och hon lät intresserad tyckte jag nog.
Bokmärken är ju en nödvändighet om man vill slippa "hundöron", har ett och annat sådant här naturligtvis men de består av allt möjligt som egentligen inte gör dem till bokmärken ;)

Ha en fin söndag Bp.

nalta norrland sa...

Pelargonier är för mig en sommarblomma, typ tre för 100kr 🌱
Rosa är fin färg på blommor 🌺
Bokmärken kan se ut hur som helst har vi lärt oss under dessa bokmärkesdagar 😊
svar 2juni har Elin (om det nu blir av pga covid19) körträning och efter det är det dax att boka uppkörning 🏍 det hänger ju på hur smittspridningen är... om allt blir inställt 🤔
Mitt bokmärke var bokens lånekvitto från biblioteket 📚
Jag gillar historia och i detta fall var religoner en mer wow då sameflickan gick från Lappland ner till Malmö... tänk Dog alla strapatser och hur hon fick kämpa 💪
🤗

Anki sa...

Ett fint bokmärke från LillaSyster ... bra att hon fortsätter leverera till dig!
Här är det lite ansträngt ... Lasse är sjuk (lite sämre än vanligt) och det oroar mig - kanske blir det doktorn i morgon ...