lördag 11 januari 2020

Bokmärken, tandläkare och slöjd



Mina sista två bokmärken, båda målade av Mun- och fotmålarna. Märket med girafferna och zebrorna är det roligaste jag lagt upp målat av dessa fantastiskt skickliga konstnärer.

Bokmärken
Bokmärksförrådet sinar hos de flesta som hittills flitigt delat med sig av sina märken. Jag är inget undantag. Idag visar jag er de sista två bokmärkena jag har. Och det är återigen gulliga Anki som har skickat dem till mig. Det är tack vare henne jag kunnat vara med i tre extra veckor:-)

Tandläkare
Orsakullan vill veta hur mitt senaste besök hos tandläkaren var. De skedde den 15 oktober ifjol och är självklart dokumenterat på bloggen här. En helt odramatisk och totalt smärtfri historia både före, under och efter.

Slöjd
När jag gick i skolan fanns ingen "riktig" slöjd på schemat för tjejer, vilket var en himla tur för mig. Har alltid haft tummen mitt i handen och är inte ett dugg road av slöjd. Var minst lika ointresserad av syslöjd och handarbeten som vi tjejer fick ägna oss åt. Det var alltid min mamma som utförde mina ”projekt” – sticka, virka, brodera och sy. Tyvärr fattade lärarinnan misstankar vid ett tidigt stadium, och jag blev underkänd på allt jag visade upp;-)

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Kanske hittar ni fortfarande bokmärken hos Hannele, Gerd, Emma och Agge.

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

14 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

På det nedre bokmärket ser det vid en hastig blick ut som att något tagit n¨gra stora bett i zebrorna! Fast sedan såg jag att det var blommor. Haha!

Jag tyckte det var jättekul med både trä- och syslöjd! Föga förvånande, kanske.

Hanneles bokparadis sa...

jag fick bara sprätta upp i syslöjd... träslöjd hade inte flickor!
Fina bokmärken, såna här har du också:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/01/hjarter-ess.html

Ditte sa...

Jag tyckte också om bokmärket ! Och tänk att kunna måla så här med munnen eller fötterna. Så ett reportage på tv om dem och blev helt imponerad av denna förmåga. (Brukar köpa deras kort.)
Slöjden känner jag igen mig i. Vi hade en liknande karriär där.

Vad gäller syslöjd, det enda som fanns på min tid också, blev jag befriad i klass fyra och slapp eländet. Var helt ointresserad och med en lärare som inte var den bästa. Om man säger så. Min mamma kom dit en gång och hörde hur tanten skällde ut mig för att mamma hade skickat med ett jättefint Viola Gråsten tyg,(en textilkonstnärinna( ett handtryckt tyg som jag skulle få sy en kjol av. Syfröken hade sagt att eftersom jag var ås dålig skulle jag få ta det fulaste tyget. Syfröken uppskattade inte att mamma kom just då. Dessutom ifrågasatte mamma lärarens sätt att bete sig. Detta var 1960.
Sedan fikc jag vara i biblioteket och jobba på slöjdtimmarna och fick betalt för det per termin. Något betyg i sljd fick jag sedan inte som var godkänt förrän i klass 9. Då broderade jag (mormor och mamma) en duk)
Vad gäller min karriär i att sy senare i livet är den minimal. Men döttrarna har haft bättre framgång. Bra så.

Guldkryckan sa...

Var ju ingen fena på slöjd när det begav sig, varken träslöjd eller syslöjd.
Minns när jag gick ur sexan och majen där skulle meddela mig mitt omdöme/betyg i träslöjd...tyckte jag gjort bra ifrån mig men icke så..jag var värdelös...insåg då att jag aldrig skulle bli hantverkare någonsin...tack gode gud för rutavdraget...om jag köper hus idag ;)

Syslöjd däremot var bättre...kan idag sy in en knapp i jackan vid behov...om jag bara hittar glasögonen annars är det kört ;)

Ha en fin kväll Bp.

Geddfish ♥ sa...

Jag beundrar också fot- och munmålarna! De har ju faktiskt tränat upp det som de kan och är skickliga i mångt och mycket, som man inte tror är sant.

Slöjden ja. Tro det eller ej, men jag var ingen fena där. Jag skötte mig, jag broderade mina dukar och sydde en slöjdpåse och ja, faktiskt min första snäva kjol i skotskrutigt! Men som vuxen gick jag en snickarkurs och det, det var kul!
Men allteftersom åren gick som började jag sy, sticka och virka till min familj. Jag sydde faktiskt herrbyxor till min make! Efter mönster, förstås. Och byxor till mig, riktigt fina. Så finns lusten, kan man träna upp sig, tror jag.

Ha det så gott. Nu ska jag äta min egenlagade fiskgryta och ta ett glas vitt vin till, kan nog bli ett glas rött efterpå ;)

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Haha ja du vi är lika händiga du och jag hör jag. Det är skönt att ha en person här i bloggens värld som är lika duktig som jag själv på att inte vara skapande ;D

Klimakteriehäxan sa...

Papaegoj-märket har jag också visat som bokmärke, men ditt andra är finare tycker jag. Det första kommer från Venezuela.
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/11/malat-med-fotterna.html
Men snart är det skyltsöndag!

nalta norrland sa...

Zebror tillhör mina favoritdjur... så fina.
De där mun & fotmålarna är skickliga.

Jag hade en textilslöjdlärare som ansåg att jag borde vara duktigare än jag var eftersom min farmor & min mor handarbetade mycket,
både textilslöjdläraren och träslöjdläraren bodde grannar med vår postlåda så det var inte lätt ;-) de hade känt mig sen jag var bebis.

Ama de casa sa...

Den där vyn (eller åtminstone en liknande) som på det nedre bokmärket såg vi Kenya när vi var där 2005. Betande giraffer och zebror framför Kilimanjaro. En helt fantastisk syn! Gillar bokmärket skarpt :-)

Skummade tandläkarinlägget och såg sen att jag gjorde precis samma sak då när du la in det i oktober. Haha! Jag är i alla fall konsekvent och ogillar tandläkare väldigt mycket. Inte själva tandläkaren i sig (har till och med haft min tandläkare på middag här hemma på terrassen), men det jobb han utför... Huvva!

Slöjd var inte min bästa gren i skolan heller...

Anki sa...

Träslöjd var inte för flickor på den tiden ... syslöjden var hemsk! får rysningar och kalla kårar bara vid minnet!

Carita Liljendahl sa...

Det där med zebror och giraffer är fint!
Du borde ha fått ett brev på posten från Finland, men inget man kan lita på att funkar förstås... tyvärr :-(

Mia Halvarsson sa...

Så det är slut på bokmärken nu då??? Hmm....
Haha, din slöjd verkar likna min hemkunskap, fast jag hade ingen som fixade det förstås....där hade jag mitt sämsta betyg och vad hände??? Jag blev kock....say no more!!

Susjos sa...

Vilka fina bokmärken, det med zebrorna är ju fantastiskt!
Syslöjd var inget jag gillade heller, tror jag fick en 2:à i syslöjd. Möjligen en 3:à i träslöjd. Lustigt att vi är så många som inte gillade syslöjd!

Svar: MIn kollega som är med i dokumentären om Husby var aldrig hiphop- artist, den handlar mer om hur det var att växa upp i Husby på 70-80 talet som invandrare med en tuff uppväxt, så stark dokumentär! Har just sett den andra delen, och tårar rinner än en gång .

Anni sa...

Jag funderade på om jag skulle skicka dig några bortglömda bokmärken som jag fann i vårt röjande under julen. Det med zebrorna och girafferna är otroligt charmigt!

Vad gäller slöjd var jag inget vidare på textilslöjden, så jag valde träslöjd när man fick välja. Var inget vidare på det heller :-P