torsdag 9 januari 2020

Grön vinter?



Bilderna är tagna igår klockan 14:38. Soligt! Å visst märks det att dagarna har blivit längre.


Bevis på en grön vinter - hittills i alla fall.

Att prata om väder och vind är ju ett vedertaget uttryck som betyder att man pratar om just inget. Är väderämnet uttömt går många över till att diskutera varandras jobb, följt av ämnet familj. Äldre människor älskar att avhandla sjukdomar, där de försöker överträffa varandra om vem som har det värst.

Vädret den här vintern
Med tanke på alternativen ovan har jag ingenting emot alls att prata om vädret i allmänhet och den här vintern i synnerhet. För den har varit grön så här långt. De få snöstänk vi fick kom under nätterna och regnade bort morgonen efter. De enda två riktigt snöiga och isiga dagar hade vi i november ifjol.

Vädret idag
Vädret idag är helt okej! Tre plusgrader, inget regn och liiiiiite sol. Jämfört med igår, då biltermometern visade 10,5 grader (9,3 grader vid köksfönstret) är det förvisso cirka 6-7 grader kallare, men jag klagar inte. Jag är helt medveten om att många tycker det är tråkigt att det inte är vitt ute, men jag bara älskar gröna vintrar i Nollåttaland. Greta lär nog inte hålla med mig heller;-)

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

19 kommentarer:

Mias Mix sa...

Så härliga bilder du visar! Det var verkligen vårväder igår. Såg både maskros och vintergäck på instagram. Jag gillar egentligen vit vinter med snö, men då ska det vara vitt och förbli så några veckor. Så det känns lika skönt med vädret som det är nu.

Ditte sa...

Vilka spännande bilder! Visst har vi en grön vinter allt! Och även om jag kan gilla snö,för skidåkning/skridskoåkning, så tycker jag att det förra året var bedrövigt att halka omkring på hala,isiga, trottoarer som ingen brydde sig om att ordna till.(I stan var dock cykelbanorna renplogade och isfri vilket kändes lite märkligt.)
Och det sköna vädret idag gör ju inte denna torsdag så tråkig.Och januari är det.
Återstår att se om februari också blir grön.

KajsaLisa sa...

Trivs rätt bra med den här vintern även om jag gnäller i TråkTorsdag som vanligt Kul perspektiv på huset från innergården.

KajsaLisa sa...

Just det, glömde tacka för länken.

Geddfish ♥ sa...

Jag gillar dina bilder, som är konstnärliga verkligheter. Jag gillar också den gröna vintern, vill inte alls ha snö och ishalka. Inte mörker heller, för den delen, men vi går mot ljusare tider nu.

Här har det skvätt och regnat senare delen av dagen, men jag hann ut en sväng innan, mest för att få lite luft, annars har det väl varit lite av en tråktorsdag här, då jag gått här själv i flera dagar.

Uffe sa...

Utan samtalsämnen blir man aldrig så länge det finns väder. Hellre väderprat än sjukdomsprat. (kom på att man kan bli väderstinn just nu;))
Nu spårar jag ur så bäst att sluta för den här gången;)

Säger Karin /alias Uffe eller om det är tvärtom?

nalta norrland sa...

Vädret är ett aldrig uttömt ämne, sitter man i väntrummet på Sjukstugan kan man lyssna på långa avhandlingar om vädret förr och nu.

Jag har ju aldrig upplevt en grön vinter... men jag har upplevt 08a land när det blev kaos på grund av det kommit typ 2 dm snö under natten... minns karavanen av bilar utmed Uppsalaslätten och hur vi pustade ut när vi passerat Gävle och kom till plogade vägar :)


Klimakteriehäxan sa...

Pratar också mycket hellre väder än sjukdomar. Lätt val, faktiskt.

Emma, Sol som sol? sa...

Jamen du ser, väder intresserar. Ja, jag fortsätter att notera varje dag och sedan sammanställa, femte året nu.

Väldigt vackert med dina vinkelfoton! Med mossmatta och allt!

Ama de casa sa...

Vädret diskuteras även här där det ändå är mer förutsägbart. Men det man avhandlar är oftast att det är "för varmt", "för kallt", "för blåsigt" eller "skönt". Att solen skiner, det tar vi lite för givet här. Idag till exempel sa sajterna att det skulle regna. Tittar jag ut ser jag bara en klarblå himmel och solen som skiner på grannhuset :-)

En grön vinter är att föredra tycker jag. Snön kan man åka och hälsa på ifall man känner för att åka skidor eller nåt :-)

Anki sa...

Härligt med grön vinter! Spännande bilder!

Gunnel sa...

Precis efter jul tyckte jag det kändes som det blev lite ljusare om dagarna, men den sista tidens regnade har förstört allt. Det är skumt långt fram på förmiddagen och nästan mörkt vid 4. Man kan inte bli annat än trött. Enda glädjeämnet är att vi har sluppit snö hitintills. Ha en trevlig helg.

Susjos sa...

Håller med dig, skönt med en grön vinter här i 08-land.
Å säger som Ama, snön kan man åka till!
Kram och ha en fortsatt bra fredag!

Barwitzki sa...

Her også... fugler synger... våren i sikt??? Deilig grøn i skogen :-)))
Ha et riktig godt nytt år.
Hilsener fra Viola

Anni sa...

Jag gillar också en grön vinter, trots att förståndet säger att det är tokigt. Det är bara några år sedan (typ 5?) som vi hade snö i 136 dagar i rad här i nollåtta, så vi har fått vår beskärda del för några år framöver, tycker jag.
Som gift med en britt pratar du väl alltid väder?

Mia Halvarsson sa...

Vi håller på att ha en "nästangrönvinter" här efter flera dagar med temperaturer över nollan! Men vi ska ta oss igenom istiden först... den fruktade med benbrott av alla de slag! Ha en goer helg :)

Stare Ström sa...

Jag noterar att du har en blå himmel. Det har varit en sällsynthet hela s k vintern. Och fast vintergäcken blommar hos oss skulle jag kunna tänka mig ett tunt snölager som lyser upp i mörkret.

Åke sa...

Man kan ju tro att du har världens vidvinkelobjektiv på din kamera, men jag vet att husen är liksom i en båge...

Grön vinter ja. Men jag harm is på 50% på gården med tre små snöhögar som vittnar om att jag faktiskt har skottat gården en gång. Jag har inte ens startat min snöskoter.

Carita Liljendahl sa...

Efter tre dagar med några timmar sol blev det hällregn på lördag kväll.
Nu plus sex grader, uppehåll, men grått ute.
Jag gillar det ändå.
Men många säger att naturen skulle behöva kyla...