onsdag 22 januari 2020

Barndomsminne




Isoleringsmaterial som ser ut som nåt helt annat;-)

Orsakullan undrar om jag har ett minne från barndomen som jag nog aldrig glömmer. Jo då, jag har fler. Här kommer ett.

En sjuårig BP
Föreställ er en sjuårig BP som sitter i en skolbänk med en mycket blyg tjej som närmaste bänkgranne. Tjejen hette Elsa. Hon var livrädd för magistern och dessutom väldigt bajsnödig den dagen. Hon viskade i mitt öra att jag skulle påkalla magisterns uppmärksamhet för att hon skulle kunna få tillstånd att gå på toa. Själv vågade hon inte. Oblyg och orädd som jag var(är) gjorde jag precis som hon sa. Å så här gick det:

Stigande desperation
Höjde handen som magistern ignorerade. I takt med Elsas stigande desperation viftade jag mer och mer frenetiskt med båda armarna. Det hjälpte inte heller. Ja, då fanns ju bara en sak kvar att göra nämligen att prata högt utan tillåtelse, vilket man inte gjorde ostraffat på den tiden.

BP: Magistern, Elsa är bajsnödig. Hon måste få gå på toa!

Magistern: Vad säger du??!! Hon får vänta tills det är rast.

BP: Men hon KAN inte vänta.

Magistern: TYST med dig!

BP: Kom hit då, så får du känna själv hur illa det luktar här.

Då greppade magistern sitt favo bestraffningsobjekt nummer 2 - en trälinjal. Favo objekt nummer 1 var hans käpp, men den behövde han ju för att halta mot vår bänkrad. Han höjde linjalen men stannade mitt i rörelsen, sniffade, tittade hatiskt och äcklat först på Elsa sedan på mig, vände på klacken och skrek:

- Ut med dig Elsa. Jag vill inte se dig nåt mer idag. Gå hem och sätt rena kläder på dig. Fy f****n.

Själv hamnade jag helt tippat i skamvrån tills lektionen var slut.

Allt var inte bättre förr;-)

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

PS. Bilderna jag lägger upp har definitivt något med inlägget att göra;-) DS.

14 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Oskyldig historia egentligen. Men så dumt det kunde bli då, på den tiden. Jodå, Herr eller Fru Respekt nyttjade pekpinnen eller linjalen. Och örfilar.

Ikväll ska jag använda min superficklampa när jag går bort till Shell för att få skjuts till kören, som börjar ikväll. Det är kolmörkt nu och det saknas belysning på ett stycke gåväg, om jag inte går en omväg mellan husen.

Klimakteriehäxan sa...

Hoppsan! Så där hade vi det inte i min skola ... inga slag med käpp eller linjal. Men visst, man skulle räcka upp handen först och prata sen. Nån som bajsade på sig minns jag inte heller!

Gunnel sa...

Jisses1 Den läraren hade inte haft kvar sin anställning länge idag, tack och lov.

Carita Liljendahl sa...

Nej men usch... allt var inte bättre förr!
Men du var modig och du gjorde rätt, fastän du sa rakt ut att det luktade :-)
Jag behöver ofta komma snabbt på toa så jag förstår stackars Elsa.

Mia Halvarsson sa...

Stackars lilla Elsa och stackars BP men det var strongt gjort av dig ändå, härligt med tuffa tjejer :D såna hade det behövts fler av...!! Heja, heja!!!
Hoppas du log i smyg där i skamvrån ;) Nähä, bilderna hade inget med det att göra, det skiter jag i, för jag tycker dom passar ;)

Ditte sa...

Allt var verkligen inte bättre förr. Kan känna igen mig i dig här. Strongt gjort av dig att "våga". För det fanns även då "Vi som inte var rädda för överhögheten," utan hade modet att säga ifrån om det vi tyckte var rätt- Räddade min bänkgranne och kompis Willy från något och "fröken" kom ångandes med linjalen i högsta hugg . Hon krävde att jag skulle sträcka fram båda händerna och det gjorde jag lydigt. Men när hon slog till med linjalen drog jag snabbt som f-n undan händerna. Det blev ett märke i min bänk, för linjalen hade en blyinfattning. Jag hamnade också i skamvrån när jag påpekade att hon gjort ett märke i min bänk. Glömmer det aldrig. Troligen inte "fröken" heller. Men hon är nog inte längre vid liv. (Huvudsta skola i Solna)

Susjos sa...

Ojoj! Stackars lilla Elsa, och så sjysst av dej BP som försökte i alla fall!
Nej , allt var inte bättre förr!

Svar: Ja, visst var det ironiskt det Matte sa i Husby-dokumentären ( å visst var den välgjord, dokumentären alltså)!

Kram!

Emma, Sol som sol? sa...

Stackars Elsa, så förnedrande!

Och så fnissade jag åt Dittes kommentar om märket i bänken. Haha!

nalta norrland sa...

Märkligt må jag säga ;-)
Riktigt otäckt att det var normalt med bestraffningar och att det ofta dessutom ansågs nödvändigt.
Jag som är några år yngre har ju aldrig upplevt en sån bestraffande skola, även om det fanns lärare som var lite väl hårda.
Vi hade inte ens en skamvrå ;-)
Möjligtvis åkte man it i korridoren.

"LillaSyster" sa...

Stackars dig och stackars Elsa, den magistern ja, det är nog inte värt att jag skriver vad jag tycker om honom. Men du kan lätt dubbla vad du själv tycker, så har du uppnått en promille.

Hannas krpyin sa...

Men stackars Elsa, fy för att behöva gå på toaletten så där och sedan inte kunna hålla sig längre.

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Fy så arg jag blir! Vilken totalt osympatisk människa :[. Sånt där är verkligen inte okej. Visst är det bättre på den punkten idag, men stackars henne och även dig. Du som blir straffad för att hjälp din vän och hon för att bli utskämd inför hela klassen :(.

Anni sa...

Men plötsligt känns det som att du gick i skolan för evigheter sedan - så mycket som har förändrats sedan dess. Vilken vidrig lärare!

Ama de casa sa...

Jösses... Vi var också hårt styrda när jag gick i skolan, men inte fullt så otäckt som du var, helt klart. Rena rama Stig Järrel i "Hets" som det verkar. Starkt av dig att stå upp (eller stå i skamvrån) för Elsa!
Nej. Allt var verkligen inte bättre förr.