onsdag 15 januari 2020

Bloggvanor – fem snabba


Den här (fula) "damen" har stått i entrén till Täby Kulturskola så länge jag kan minnas. Så henne hade
jag inte fotat om den inte var...



... för det här. Ni ser väl vad det är, va'?!


Nej, den här bilden visar ingen isgata utan isbanan på Döda Torget...


... och efter gårdagens ösregn och dagens 9,7 grader förstår jag att den såg ut som den gjorde - isbanan alltså. Ibland kan klotter vara riktigt aktuellt och ganska fint;-)

Hur ser era bloggvanor ut? Det skulle jag gärna vilja veta. För jag kan inte låta bli att beundra bland annat Freedomtravel och Ditte som måste lägga ner oerhört mycket tid på sina inlägg med gedigen research, text och bild. Gissar att det tar betydligt mindre tid att ha en "tramsblogg" som jag, eller… Det är det jag gärna vill ta reda på tillsammans med er.

Ge och ta
Visst är jag väldigt nyfiken på era (ärliga) svar, men först tänker jag lista mina egna synpunkter – ge och ta ni vet;-)

1. Hur lång tid tar det för er (på ett ungefär) att skriva ett inlägg med research, länkar text, stavningskontroll samt bilder?
Mitt svar: Mellan 10 och 25 minuter. Inlägg till teman/utmaningar går fortast. ”Genomtänkta” inlägg som det här tar längre tid.

2. Hur många bloggar läser ni regelbundet?
Mitt svar: 30 bloggar som ni ser i min blogglista till höger, plus nio till.

3. Hur lång tid tar det för att läsa och kommentera era favoritbloggar?
Mitt svar: Läser uppdaterade inlägg i blogglistan till frukost. Det är ju inte alla som bloggar dagligen, så det kan variera. Vissa bloggar läser jag bara men kommenterar inte. Så den dagliga tidsåtgången för att med stort nöje ”plöja” genom Blogglandia är totalt drygt en timme vid olika tider på dygnet.

4. När bloggar ni?
Mitt svar: Inläggen inklusive fotoredigering gör jag nästan uteslutande på kvällen. Under vintern tidigare beroende på vädret;-)

5. Har ni blogginlägg ”på lager”?
Mitt svar: Inte ett enda. Skriver inläggen samma dag som jag publicerar dem. Ibland sätter jag ihop mitt bidrag till Skyltsöndag kvällen innan.

Det skulle vara riktigt kul om ni ville svara på frågorna i en kommentar eller i ett eget inlägg (om ni mot förväntan skulle lida av bloggtorka alltså;-) )

PS. De dagsfärska bilderna tagna i 9,7 graders ”värme” har som så ofta på den här bloggen inte ett dugg med inlägget att göra. DS.

21 kommentarer:

Lillian "sognafaret" sa...

Da har jeg svart på dine fem kjappe om blogging i min blogg :)

Emma, Sol som sol? sa...

Nu har jag också skrivit om
mina bloggvanor!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Jag fixar denna lista imorgon :D. Just nu är jag så trött :D, tantvarning på mig ;) :D. Eller bara sådan som älskar att sova ;D.

HAHA damen där jag skrattade, någon tyckte nog att hon behövde skydd ;D så det inte blir några avkommor :-p.

nalta norrland sa...

Ytterst sällan jag har nått blogginlägg på lager, däremot kan jag ha ett pågående blogginlägg som jag fixar till under några dagar... typ Skyltsöndag :)

Under kvällens Teddy-promenaden så tog jag en bild till söndagen :)

Ditte sa...

Kul blogginlägg! Ska bli roligt att se även vad andra skriver och svarar. Och stort tack för länken.
Mina svar kommer i morgon. Jag brukar skriva på förmiddagen men någon gång emellanåt kan det bli på mornarna Om särskilda förhållanden råder...
Skrattade gott år damen här. Och säkert kan skydd kanske behövas. Men just här gör det ju inte så stor nytta.
Spännande bild av isbanan på röda torget. Fastnade för speglingarna. Kul med detta "klotter" denna regniga dag till ära. Mitt i prick!

Geddfish ♥ sa...

Kul inlägg! Jodå, jag ska svara i morgon! Absolut och ärligt.

På tal om torget så har Lidköping ett väldigt torrt tôrt i Lisch, inga pölar alls utan en konstgjord skridskobana, som inte syntes på min bild idag.

Klimakteriehäxan sa...

ÅTERKOMMER I DETTA ÄRENDE I MORGON!

Anki sa...

Såklart ska du få ett svar även från mig! Ska fixa det till kvällen!

KajsaLisa sa...

Häller med den var ful :) Isbana på Döda torget inte sett en snöflinga på över en månad, vad har ni för väder i Täby :)

Ama de casa sa...

Haha! Den fula damen tänker tydligen inte föröka sig i alla fall :-D

Jag skriver bara trams i min blogg (med vissa småfakta, undrar man mer tänker jag "Google").
Förut skrev jag fler inlägg per dag, nu blir det bara ett (som alltid blir på tok för långt).
Försöker hålla bloggen up-to-date och blogga vartefter saker och ting inträffar, men ibland händer det för mycket och då släpar bloggen...

Har inga inlägg på lager, men det jag förbereder under typ en veckas tid är - just det! - skyltsöndag med veckans ord. Håller span efter skyltar. Fast då samlar jag bara in presumtiva bilder i en mapp och skriver inte inlägget förrän "tiden är ute".

Rolig läsning!

Mia Halvarsson sa...

Kul inlägg och mina svar får du här ;)
1. Det tar ungefär ½ timme för det mesta, ibland längre
2. Drygt 20 och ibland nåt som oförhappandes dyker upp!
3. Oj, det kan ta låååång tid!! Minst en timme i alla fall
4. Bloggandet tar jag oftast på förmiddagen
5. Inga inlägg på lager men funderar på det, som din skyltsöndag t.ex :)
Ha en fin torsdag!

Susjos sa...

Vilket kul inlägg!
Damen har ju fått en stackars kondom på armen, ja jag säger då det! haha!
Ja nu har vi verkligen fått vårväder i januari, ur led är klimatet.

Så kul frågor du hittat på, jag ska föröka hinna med att svara nu mellan nattpassen.
Ha en trevlig kväll!

Susjos sa...

PS. Lite smink kan göra underverk med en trött barnmorska, haha!
Och jag hann svara på frågorna!

Paula sa...

Hej, vilka roliga frågor, inte helt lätta att svara på då jag sällan har stenkoll på tiden, den liksom bara försvinner här framför datorn! Jag vill ändå gärna göra ett försök men det kommer jag först att göra under lördagen. Detta för att imorgon är det Fem-en-fredag o idag har jag redan bloggat.
Så jag ber att få återkomma, tror du är mer regelbunden än jag...

Anni sa...

Svarar här:
1) Helt olika beroende på ämne. Ibland bara tio minuter, ibland en timme eller ännu mer.
2) Kanske tio helt regelbundet. Fler när jag känner att jag har tid att kommentera. Vill alltid lämna en kommentar, om än kort!
3) Det beror på när jag läste senast. Läser jag ofta går det rätt fort, läser jag bara en gång i veckan eller mer sällan tar det förstås också längre tid.
4) Förmiddag om jag är hemma då. Annars kvällstid.
5) Det händer, speciellt när det gäller reseinlägg.

Inget väder för vintersport just nu, då får man väl roa sig med den gula damen ;-)

Christian sa...

1)
Får väl ta mig tid å svara då....... LOL :)
det ligger nånstans på 30 minuter eller så, beror lite på om det är det "gamla vanliga" eller något mer "seriöst" å hur jag lyckas med att hitta adekvata foton.
2)
Här är jag dessvärre riktigt, riktigt usel, läser endast din å Åkes aningen regelbundet...
3)
Som du förstår av föregående svar, tar det inga längre tider (är det en ursäkt att jag än så länge tillhör den arbetande befolkningen?
4)
Oftast sen eftermiddag eller tidig kväll, efter jobbet alltså, helger kan det variera
5)
Nej, men ibland händer det att jag återgår till ett äldre inlägg å fräschar upp det lite

Trevlig helg :)

Freedomtravel sa...

Roliga frågor! :) Jag svara på bloggen imorgon!!!

Hanneles bokparadis sa...

jag är artig och kommenterar dem som kommenterar hos mig

Anette sa...

Vilken kul idé. Det är intressant att läsa hur andra bloggar.

Marlene sa...

Så kul!
Här finns mina svar:
https://fdensammamamman.se/hur-mycket-tid-tar-bloggen/

Hannas krpyin sa...

Jag har också svarat på frågorna men mitt inlägg kommer upp på tisdag morgon. Det råkar vara min "listdag". :-)