fredag 17 januari 2020

Fem en fredag: Vecka 3 - Google II


Ett annorlunda sätt att "korka upp" en fredagskväll;-)


Den här killen är kock på japanska Noori. Bra matchning av hans keps och skyliften.


En liten klok och limegrön uggla - bara för att;-)

Måste säga att jag verkligen älskar ”Fem en fredag”:-) Här gäller det att tänka efter. Då Elisa lägger upp temat samma dag som det ska besvaras har man ju liksom inte så mycket tid på sig att fundera och klura på frågorna. Så japp, utmaningen gillas skarpt:-)

1. Vem ringde dig sist?
En snabb titt på mobilen säger att det var ”ryggläkaren” som gav mig en ny tid till nästa ”omgång” smärtblockader.

2. Vad händer i din stad i helgen?
Massvis som man kan se om man går in här, bland annat bjuder Cirkus på musikalen ”Häxorna i Eastwick” med Peter Jöback idag och imorgon.
I Täby är utbudet inte helt otippat betydligt skralare, närmast obefintligt. Men om man vill vara lite kulturell kan man besöka Roslagsmålarnas galleri och kolla in HomeArt – en bild flera tolkningar.

3. När höjs ditt blodtryck?
Om mitt blodtryck höjs vet jag inte, däremot ökar pulshastigheten rejält när en spännande fotbollsmatch står och väger i slutminuterna. Det gäller förresten även handbollsmatcher just nu, för det är ju EM på hemmaplan.

4.Hur många länder har du varit i?
Oj då. Får ta fram en världskarta. Enligt Google finns det 195 självständiga stater i världen. Andra säger att det finns totalt 246 länder. Själv har jag besökt 31 länder. Asien, Australien, Nya Zealand samt större delen av Afrika och Sydamerika är dock helt oskrivna blad för mig.

5. Vart är du på väg?
Till köket och kylskåpet.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna har ingenting med blogginlägget att göra, och de är inte ens dagsfärska. De är dock "veckofärska". DS.

21 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

den orange matchningen missade jag nästan, jag håller mig mest i det brittiska territoriet, hälften så många länder som du.

Geddfish ♥ sa...

Varken orange eller gröna matchningar här, men svarat på frågorna, det har jag gjort, sent omsider.
Vi är väl inte helt olika. Trevlig fredagskväll!

Carita Liljendahl sa...

Äh, jag glömde att vara med i dag. Intressanta och bra frågor!
Men jag hade fokus på massage och annat som behövdes fixas med tanke på min värk.
Man hinner inte med allt, men är kul att läsa vänners bloggar!

Mia Halvarsson sa...

Haha, kylskåpet gick jag just ifrån, jag åt en bit i smyg :D Nä, telefonen är ingen hit här heller men nu när jag ser att din ryggläkare ringt, så ska du veta att här hålls det tummar hårt för dig, lycka till vid nästa omgång!!
Himmel så många länder du besökt!! Nya Zeeland är ett av mina drömresemål, men ack så långt bort, dvs lång resa...ujujuj....
Önskar dig en härlig helg nu!

Mrs Calloway sa...

visst kan både blodtryck och blodtryck höjas när en ser spännande spännande matcher. så många länder du besökt! jag har varit i 16 länder. i Japan har jag varit fyra gånger

Ditte sa...

Läckra bilder som piggar upp!
Gillade extra Nooris kock med mössa som fint passade ihop med skyliften. Perfekt fångad bild. Att sedan det gröna budskapet "klokare val" färgmässigt matchade det orangefärgade är ett extra plus. Har tidigare samlat på ugglor från olika länder/platser så jag gillar dem verkligen.
Kul att läsa dina svar på frågorna och hoppas verkligen att din rygg blir bättre med smärtblockerarna.

nalta norrland sa...

Många länder har Du varit till, visst har Du varit till flertalet länder mer än en gång dessutom?

Jag har knappt varit hemifrån ;-)

Nu hoppas jag att ryggläkaren ska få till Din rygg,
har de sagt något om prognosen?

J ska tillbaka till sin ryggläkare i mitten av februari för ny smärtblockad, det hjälper men jo det blir ju inget långtidsverkande resultat, han var ju å gjorde typ samma lika i höstas.

Paula sa...

OOps, såg nyss på Rapport att Sverige förlorade stort ikväll. Ser inte lovande ut...akta blodtrycket nu!
Jag hade gärna tagit en tur i konstnärsvärlden i Täby!

Klimakteriehäxan sa...

Apropå puls och handboll så fick jag väl snudd på hjärtstillestånd över mötet med Portugal. Hu. Men danskarna blev nog skadeglada ...

Susjos sa...

Såklart visar du oranga och gröna bilder, snyggt!
Just ja, glömmer ju alltid att det är "fem en fredag", måste bli bättre på att komma ihåg det! Nu har jag redan bloggat för idag!
Undrar hur många länder jag har varit i, men det kan aldrig vara 31 stycken, hm, måste fundera på det!
Kram och trevlig helg!

Anki sa...

Telefonsamtal hör inte till vanligheten här och de som ringer är oftast någon som tycker vi ska byta leverantör för el eller bredband eller sönerna som vill ha hjälp med barnbarn eller hund :)
Du har varit i väldigt många länder ... dubbelt upp mot mig och en till!
Kul glad grön figur och killen med kepsen gör sig bra bredvid skyliften.
Sällan spelar Sverige så dåligt som igår ... de var usla - och Portugal var fantastiska! Nu krävs ett rejält lyft inför matchen mot Norge!

Emma, Sol som sol? sa...

Jag kan inte se en skylift utan att tänka på sonen när han var tre-fyra år:
- Titta mamma! En gajler!
Det var hans ord, han älskade dem och det där ropade han högt på Arlanda.

Fen där gröna ugglan får mig att tänka på Duolingo.

Hur har det gott med smärtblockaden, förresten? Hjälpte den dig till slut?

Emma, Sol som sol? sa...

Fen? Gott? Syftningsfel också. Va i he...

Tidig lördagsmorgon, ska inte sitta och skriva kommentarer då, tror jag.

Älskar att läsa sa...

Fina bilder. Kul med färgamatchningen där med kocken och skyliften :)

För mig blir det handbolls-EM live i Malmö.

Önskar dig en trevlig helg!

Guldkryckan sa...

Oj...sådan choklad som är så gott...smaskens. :)

Händer tydligen massor här i stan varje helg tycks det men undertecknad missar det mesta..."orka" åka ner i detta skitväder...lite värme så kanske man kan dra sig neråt...fast egentligen är jag för lat för att ta mig någonstans, åtminstone på höst och vinter, om det nu bara varit vinter förstås, en lång höst följt av vår kanske? ;)

Ha en skön helg nu Bp.

Christian sa...

Har du provat chokladen? Den ser lockande ut....
:)

Boklysten sa...

Häxorna i Eastwick har jag sett och den är bra precis som dt mesta som Jöback medverkat i...

Ama de casa sa...

Hoppas den där behandlingen har hjälpt och fortsätter att hjälpa dig ännu mer!

Mitt blodtryck höjs när jag ser tokparkerade bilar ;-)

Svårt det där med hur många länder man har varit i. En del har försvunnit (som Östtyskland och Jugoslavien) och en del har tillkommit (ett helt gäng i "Forna Jugoslavien). Och vad räknas som "länder" egentligen? Skottland. Är det ett land? Hör till Storbritannien men har ett eget lag i fotbolls-VM... Har försökt räkna efter nån gång, men gick bet. En del länder har det ändå blivit.

Idag är jag på väg till en racingbana. Tror jag. Kan bli nån annanstans också, inget definitivt beslut för dagen och sånt gillar jag :-D

Roliga frågor får hon till, Elisa! :-)

Helén sa...

Utbudet av aktiviteter när det gäller nöje och kultur i storstan är betydligt större än i småorter i Norrland, det är väl det enda som gör att jag någon enstaka kort sekund emellanåt önskar att jag bodde där. Fast jag skulle nog bli tokig på att människor och att inte få vara helt själv när jag är ute på promenader eller i naturen. Jag hoppas du blir bättre i ryggen och att du får en bra söndag!

byblixtra sa...

Ah, fin uggla! Fick den sitta kvar på hyllan? ;-)

Musikanta sa...

Häxorna såg jag tillsammans med dottern och två av barnbarnen när jag var i Stockholm senast. Underbart med omväxling när man bor på landet där det aldrig händer något vare sig det är helg eller vardag. Vill man se lite folk en helg får man åka till någon av kyrkorna här runtomkring.
Ingrid