torsdag 2 januari 2020

Tillbaka till verkligheten?

Inte nödvändigtvis. För här i nollåttaland har de flesta maxat långledigheten och njuter fortfarande av sina klämdagar. Skolorna börjar inte förrän den 8 januari, och först då är nog merparten av den arbetande befolkningen tillbaka i verkligheten.

Mops med fluga

Om mopsen själv fick välja, så skulle han nog spy. Att vara uppklädd så här när man redan är "naturligt ful" är förnedrande. (Foto: 123rf.)

Kan inte låta bli att dela mig mig av den enda solskenshistorien i media jag sett de senaste dagarna. Nyhetsrapporteringen har annars mest handlat om knivdåd, bränder, mord, bantning och sparfonder. Så stort tack Aftonbladet för det positiva inslaget:-)

-------------------------------------------------------

Festklädd mops sprang bort
En mops hamnade på villovägar i Enebyberg i Danderyds kommun under nyårsaftonen.
Den lösspringande hunden uppmärksammades av en person som fångade in den och ringde till polisen.
Med patrullens hjälp kunde den festklädda mopsen, som hade fluga runt halsen, återförenas med sina ägare innan tolvslaget.

(Källa: Aftonbladet)

-------------------------------------------------------

Surrealistiskt
Som ni ser på bilden har jag än en gång misslyckats med att fota nyårsfyrverkerierna, men den här bilden är så surrealistisk att den nästan är bra;-) Gårdagens himmel gick inte av för hackor heller. Även den är aningen overklig, men himla läcker är den:-)





Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

14 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, folk är inte kloka! Jag vet att jag försökte klä ut min katt när jag var liten men då kunde jag skylla på åldern. Nej, vad folk sätter på sina stackars djur är lätt hysteriskt. Eller som jag såg på något program för en massa år sedan om en salong där de lackade klorna på hunden. Det var väl där någonstans jag bytte kanal.

Man ska inte vara för snabb med att ta bort de misslyckade fotona! De kan bli hur bra som helst!

Den sista bilden, det sägs att när solnedgången är så där röd så ska det blåsa den kommande dagen. Det skulle alltså vara i dag det. Blåser det?

Vänta! Ditte skrev just hos mig att det faktiskt blåser rejält hos er i dag! Där ser man. Det stämmer!

byblixtra sa...

Det var bra att de hittade vovvens ägare. Håller med om att det var en bra nyhet.

Jo, det är inte helt enkelt att fota fyrverkerier. Man behöver lång slutartid och helst stativ, annars vill bilderna bli som din, men den blev ju läcker med alla ljuspunkterna och fyrverkeriet i oskärpa.

En vacker januarihimmel på sista bilden.

nalta norrland sa...

650 km är det mellan Åsele - Täby 😊

Vi får väl se vad jag finner för mål här framöver... funderar på att sova/vila å kanske ta det lugnt 😜

nalta norrland sa...

Jag klädde på min katt en dockklänning och bäddade ner honom i en docksäng... men då var jag typ då där sju, åtta år 😊
Himla tur de återfann hunden 👍
Gillar Din bild även om jag inte förstod vad den egen visade 😜 bra surrealistiskt och coolt 👍😊

Ditte sa...

Härligt! Funderade på det positiva med nyheten i Aftonbladet var Zlatans nya tröjnummer i Milan. Men kanske fanns något annat positivt också. Dock inte mycket.Men att mopsen kom till rätta var säkert trelvigt både för den och ägarna.
Att ta bilder på fyrverkerier är svårt och kameran måste också släppa in mycket ljus. Ett stativ är också bra att ha. Men det syns ju vad det är på din bild. Gårdagens himmel är verkligen fin.En jättefin bild där hos dig. Fångade några sådana bilder i går på vägen in mot Stockholm. Även idag såg en vacker himmel.
Hörde att det lär bli blåsigt när dessa vackra himlar visar sig. Och blåst har det ju gjort idag.

"LillaSyster" sa...

Stackars mopsen, men skönt att det slutade lyckligt. Den där flugan kanske gjorde att återföreningen gick fortare. Jo jag njuter och jag har ju faktiskt varit här ett bra tag =) det går ju bra att blogga på distans. God fortsättning på 2020

Paula sa...

Jag tror allt att vi lever under samma himmel fast avståndet är en bit...o nog stämde det som jag hörde om att färgstark aftonhimmel förebådar blåst. Här råder orkanvindar, det skallrar i fönsterrutorna!Mopsar är så fula att dom är söta, alltså fulsöta! Gäller nästan alla kortnosade raser, fast jag gillar inte att man förvrängt dem så i aveln att de fått problem med andning och luftvägar, fy för den lede. Det är tillräckligt hemskt att vi kvinnor valt att t.ex pressa in fötterna i supersmala skor med höga klackar o gå i såna all vår vakna tid. Jo det fanns faktiskt en tid när jag inte ägde ett enda par lågskor...Men ingen tvingade mig, mer än jag själv.
Nu ska jag snart nanna kudden, blåsten låter ganska mysig, som gonattmusik nästan....hörs snart igen

KajsaLisa sa...

Hej, tillbaka nu efter helgen, sorry att jag avslutade lite snabbt.
Nyårsfyrverkerier är omöjliga vid mulet väder att fota, om det nu var mulet minn inte så noga. Men surrealistiskt blev det.
God Fortsättning.

Anki sa...

Slutet gott för den lilla mopsen :) Gillar inte detta att man klär ut hundar ... jo, ett täcke mot kylan när det är kallt, men annars ... nix!
Svårt med fyrverkerier, men det blev en riktigt häftig bild ändå :)

Ama de casa sa...

Jag saknar verkligen såna där solskenshistorier i medierna nu, så TACK för den!
Såg Rapports nyårskrönika och där var det bara elände, elände och åter elände. Tittade bara med ett halvt öga och knappt det.

Jag virkade (!) tofflor till min katt Megasen så att hon kanske inte skulle klösa så mycket på möblerna. Dom sparkade hon givetvis genast av sig. (Jag kan inte ens skylla på att jag var barn... ;-) ). Annars fick hon inga "kläder" på sig :-D

Jag gillar båda bilderna som du tagit :-)

Guldkryckan sa...

Nja...skulle nog bli svårt att "klä upp" mina fyra katter...men de är så fina ändå så det är inte nödvändigt ;)
Fota fyrverkerier gör jag inte längre även om nu min kamera skulle klara av det, fast det är ju för mig mest "handhavande individ" som står för sin inkompetens på det området...kort sagt...jag är kass ;)

Ha en fin dag nu Bp.

Uffe sa...

Jag gillar den typen av nyheter som du förmedlar om den festklädda vovven. Dels att den kom hem igen, dels för att den var festklädd även om den tydligen hade lämnat festen eller kanske smällandet och fyrverkeriet.
Mera sådana nyheter under år 2020.
Säger Karin som ser på engelska nyheter just nu där det berättas om hur Trump har givit order om att mörda ett av de allra högsta hönsen/tupp? I Iran. Revolution och hämnd väntar. Inget roligt alls.
Vi behöver glada nyheter och kanske vi "tjejer" i bloggvärlden (killar också, väldigt gärna) ska se till att bara förmedla roliga nyheter.
Dina fyrverkeribilder passar hur bra som helst in i det roliga temat.
Tack för härligt inlägg igen BP

Karin

Mias Mix sa...

Ja jösses vad alla husdjur får finna sig i små rosetter, täcken mm. Skönt att historien fick ett lyckligt slut :) Och dina himmelsbilder är läckra båda två fast på olika sätt. God fortsättning på året!

Mia Halvarsson sa...

Jisses stackars hund!! Men jag har en granne som klär sin hund i både det ena o det andra....från cowboy till hårdrockare, han kan se riktigt olycklig ut ibland! :D Tur att den här lille gynnaren fick komma hem ändå <3