söndag 26 januari 2020

Skyltsöndag #246

Vet inte hur det är för er, men varje vecka när jag är ”ute” ser jag skyltar, precis överallt. Och jag fotar och fotar. När jag sedan kollar i mitt osorterade arkiv upptäcker jag nästan alltid att jag har ett stort överskott – av skyltar alltså. Borde kanske ändå skapa en mapp med namnet ”Skyltar” någon gång, ifall det blir en skylttorka;-) Veckans ”utvalda” skyltar kommer här. Enjoy!


Tyckte den här skylten var lite söt bland alla skönhetsprodukter. Emma kommer säkert reagera på att tildet saknas i ”Señorita”, men i det här fallet har jag överseende;-)


När såg/använde ni senast Tipp-Ex??? Kult, nostalgi! Som ni ser finns det fortfarande att köpa hos min lokala ICA.


Den här artikeln är såklart ingen skylt. Men när jag läste reportaget tänkte jag inte helt osökt på Åsa och hennes Teddy. Kan väl skylta med att vi har en hundtränare i grannkommunen Danderyd;-) Hela artikeln kan ni läsa här.


Veckans höjdare 1: Vilken supersmart idé att erbjuda "hyrringar". Det är ju inte alla som har råd att hosta upp tio tusen kronor för en ring. Det är Efva Attling som kom på idén. Vem annars?! Ringarna var otroligt fina och minst sagt annorlunda, men de var tyvärr himla svårt att fota.


Veckans höjdare 2: Snacka om framförhållning:-) Så jag skrattade här. Ja, jag vet att Arriva glömt ta bort skylten. De nya busslinjerna trädde nämligen ikraft december 2019, men ändå;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

20 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

När jag friade till maken så köpte jag en ring på leksaksavdelningen....typ 15kr =) Han sa JA och i sommar är det 10 år sedan de riktiga ringarna tillverkades av min egna Guldsmedskusin.
Roliga skyltar och jag kan tro att du har många på lager! (Vi är nog många som skulle behöva låna Ama´s Anders till att sortera och klassificera bilderna vi har i våra datorer) https://amacasa.wordpress.com/

Geddfish ♥ sa...

Dina skyltar är bara så kalajs!!! Du hittar alltid roliga skyltar, de liksom dras till dig. Jag får ju säga att här runt omkring mig är det magert. Jag måste ut och iväg för att få nytt foder.
Eller anlita nätet.
Tipp-Ex Tipp-Ex gamle vän, nog har jag haft dig som kompis i all min maskinskrivning förr om åren. Tack, datorn, där jag lätt kan sudda, haha.
Artikeln om pli på hunden, den var ju så perfekt till norrut ;)
Ja, allt väl!

Mia Halvarsson sa...

TippEx!! Oj, det hade jag inte en aning om att det fortfarande fanns! Är du säker på att den där flaskan funkar? Jag tror den är bortglömd och torkat ;) Men det var väldigt bra på den tiden man använde det :)
Hyrringar...så himla smart!! Hoppas bara att båda parter vet att det är just det....så snopet annars :D "Jag friar med den här men du får en annan billigare sen" Hur som helst, snygga är dom som allt hon gör!
Så Arriva's skylt står kvar??? Jag trodde den fanns i ditt arkiv...hoppsan Kerstin!!!
Härliga skyltar i vanlig ordning hos dig, ha det fantastiskt gott nu!

Klimakteriehäxan sa...

Hyrring - perfekt om det skulle bli nobben! Klart nytänkande! Saknar också tilde i spanskan, men låt gå - det kan ju inte missförstås hur som helst. Tidningsrubriken är en av de grafiskt fulare jag någonsin sett, måste ha gjorts av en blind redigerare.

Susjos sa...

Ja, du har alltid bra skyltar på lager. Jag har svårt att hitta roliga skyltar ute, men jag ger inte upp.
TippEx är/var superbra, det händer att jag skulle behöva det ibland på jobbet faktiskt, t.ex när vi ska faxa journalhandlingar till Uppsala förlossning, då måste vi ta bort vissa personuppgifter.
Hyra ringar, så fiffigt!
Tack för att du fortsätter med roliga skyltsöndagen!
Kram!

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, ja fy på dem!

Tipp-Ex som man penslar på var det länge sedan jag använde men som man drar över, där det vita sitter på en rulle, det har jag hemma och sonen använder det i skolan.


Hyrfrieriring, det var ju supersmart!

Karin Eklund sa...

Tippex finns i annan form har jag för mig (pappers) men maskinerna finns knappast kvar längre. En riktig nostalgitripp blev det här.
Hyrringar, haha. Bra ide´ av Efva
Det gäller att vara ute i god tid med julklapparna;)
Jag håller med dig, nu för tiden ser jag knappt något annat än skyltar.
Månne man kan hyra ut skyltfoton också?
Ha det gott!

Paula sa...

Tänk, jag har varit gift fyra gånger och inte en enda gång har jag blivit friad till med en ring! Attans, nu är det ju kört...
Himla fiffig idé av Efva!
Tippex ska jag köpa! Tack för att du visade den, jag har problem med siffror på mina målningar som inte blir helt täckta av akrylfärgen! Då kan man ta lite tippex, så bra!

Åke sa...

Tipex måste ha varit en guldgruva förr i tiden, hyra ring till frieri måste vara toppen. Inte för att jag ska hyra...

Ditte sa...

Riktigt rolig och varierad skyltmix. Tack för detta! Åsas blogg kan man inte läsa via länken (privat står det) men jag läste med nöje artikeln om "hundtränaren". Jättesmart idé av Efva Attling! Och hon gör ju så snygga smycken. Har ett par ringar och örhängen från henne och de är favoriter. (Har även några smycken i silver härifrån som jag också är väldigt förtjust i.) Och visst är ringarna svåra att fota genom både glas och belysningen men du fick fint fram det väsentliga tycker jag.
Sista skylten är ju humoristisk!

KajsaLisa sa...

Man kanske kan ha en nice day med Tipex också, vita naglar vore ju originellt. Hyrringar, tja mina dödskalleringar är i rostfritt stål och kostar nog mindre än att hyra en helg.
Tur att kollektiv trafiken äntligen underlättar för golfspelande Täbybor som jobbar i Kista :)
Länkar upp nu.

Anki sa...

Tippex var många är sen jag använde ... och tänk att man kan hyra en frieriring! Haha ... då tror man kanske inte riktigt på den äkta kärleken.
Toppenskyltning som alltid!

Gunnel sa...

Så smart att kunna hyra en ring. Hur lång tid får man hyra den tro? Tipp-Ex trodde jag var helt omodernt idag.

nalta norrland sa...

Du har då inget tunnelseende men väl SKYLTseende :D helt otroligt så många olika å kuliga skyltar Du funnit, en riktigt GOTT OCH BLANDAT ;)

Ja en professionell hundtränare vore ju toppen, jag sätter Teddy på bussen fredagkväll så hämtar Du ut honom på Centralen lördagmorgon kl 7, det blir toppen :D

Ama de casa sa...

Jag ser knappt några skyltar alls när jag är ute och ser mig om... Haha! Nejdå, dom finns verkligen överallt!
Ett sånt där skyltarkiv har jag redan i en mapp. Kan alltid komma till pass när man inte hittar passande skyltar under veckan till veckans tema :-)

Tippex var det ett tag sen jag använde. Det blir så kladdigt på skärmen av sånt :-D

Fiffigt att hyra ut förlovningsringar - man vet ju aldrig riktigt säkert ifall det kommer att hålla ;-)

Christian sa...

Hahaha, man vill ju inte skryta, men jag har minsann en mapp med skyltar :)
Tipp-ex har jag en del kollegor som frågar efter å tydligen använder ibland.
Hyrringar, jo bra idé å lättare att bryta förlovningar å annat....
Tycker Arriva kan ha skylten kvar den är ju snart aktuell igen.... :)

Ha en bra vecka!

Guldkryckan sa...

Tipex var ju inte igår om man säger så...fast jag tror vi använder det på kneget ibland när lärarna ska klippa/klistra och knåpa ihop något innan de ska skanna in det.
Ibland fungerar inte programmen som de har eller så vet de inte hur man gör...då är det bra att knåpa ihop något vilket ibland kan vara bra att ha tipex till.

Ha det fint Bp.

Mösstanten sa...

Extremt senmed min kommentar, men i alla fall kände jag mig nostalgisk när jag såg tippexflaskan. Underhållande blandning hos dig som vanligt.

byblixtra sa...

Men jag har ju missat att besöka förra skyltsöndagen!!

Alltså, det där med hyrringar lät ju kul! Man undrar ju hur det fungerar. Inte för att jag har behov av det men varför inte hyra ut andra sorters ringar också?

byblixtra sa...

PS. Minns att du läst Nina Wähäs bok och hon kommer till vårt stadsbibliotek på författarbesök. Jag kanske ska gå dit? :-)