fredag 10 januari 2020

Fem en fredag: Vecka 2 – ”Fem ord”


Täby Centrum är inte "avjulat" än, varken ute eller inne. Men bollgranen har åtminstone fått läckra turkosa bollar nu istället för rosa.


2018 började den lokala ICA sälja semlor redan på Annandag Jul. I år började de säljas där den 7 januari. På ICA står semlorna i en kyldisk och kan "andas". Det kan de inte göra är hos Hemköp, där de får svettas i plastförpackningar. Yuck!


Första gången jag sett semmelwraps, även de aningen svettiga. Vad har hänt med gamla hederliga semlor - egentligen.

Det var då en riktig utmaning, åtminstone för mig! Elisas ”Fem ord” den här veckan går nämligen ut på att svara på fem frågor med bara fem ord. Puuuuh! Brukar inte vara så värst långrandig med mina inlägg, men det är ju lika sällan som jag fattar mig kort, riktigt kort alltså. Men jag gör ett försök.

1. Med fem ord, hur har din vecka varit?
Snöfri, regnfri och delvis solig.

2. Med fem ord, vad behöver du just nu?
Gå ut och handla mat.

3. Med fem ord, hur är ditt humör?
Är alltid på bra humör.

4. Med fem ord, hur ser ditt hem ut?
Det vill ni inte veta.

5. Med fem ord, vad gillar du med januari?
Att dagarna har blivit längre.

Förklaring:
1. Ingen förklaring behövs.
2. Skrev svaren klockan 15:00 i eftermiddags. Nu har jag handlat, check!
3. Om jag hade lagt till ”nästan” före ”alltid” hade det ju blivit 6 ord.
4. Älskar sol, men den är väldigt avslöjande vad gäller bland annat damm, smulor och hårstrån på golvet.
5. Det har blivit märkbart att dagarna är längre. Det var inte ”riktigt” mörkt förrän klockan 16:00 idag.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. DS.

22 kommentarer:

nalta norrland sa...

Dagarna har ännu icke blivit märkbart blivit längre...
eller ja dygnet består väl alltid av 24 timmar ;-)
men jo Du förstår väl hur jag menar.

Är så jäkla trött att jag knappt hittar rätt tangent då jag skriver.

Har idag varit å fotat till söndagens skyltning :)

Geddfish ♥ sa...

Jag vill också ha ljuset tillbaka. Kan inte säga att jag märkt det sådär stort, men det är väl så. Ikväll skiner månen stor och rund, lyser väl upp en stund!

Hanneles bokparadis sa...

vaniljsemlor är inte SEMLOR... utan vaniljbullar

tant Hanneles bokparadis sa...

och semlor i plastförpackningar är helt ok, lätta att frakta hela hem också.

Ditte sa...

Det var likadant igår o MoS, julbelysningen var kvar men kanske försvinner den på måndag. Och lyckat att granen här i Täby C bytt från rosa till turkos. OM dessa förpackkade semlor tycker jag inte.Är inte direkt förtjust i dem opackade heller. "Semmelwraps" har jag sett i ett par år men skulle inte komma på tanken att köpa dem.
Tycker du lyckades galant med att svara på frågorna. Bra jobbat! Kul att läsa dina svar. Mycket "glimten i ögat" där.
Funderade på vad jag skulle ha svarat.

Paula sa...

Haha, jag som tyckte jag tog i med mitt PS, och så kommer du med förklaringar också! Love it! Trevlig helg bästa bloggväninna

Geddfish ♥ sa...

Svar: Det är inte alls bara att boka och åka på solsemester, alldeles mol kott allena och så ifrån Lisch ;)
Jag vill ju ha en make eller en kompis med mig och dessutom helst dela rum, för det är dyrt med enkelrum ;) och så ser jag inte så bra längre, med att kolla skyltar själv.
Förlåt gnället, men så är verkligheten. Men önska, kan jag, vem vet?

Emma, Sol som sol? sa...

Semmelwraps?!

Vad i hela friden ...?

Klara Ovidia sa...

Kort och kort, jaa, det kommer ju an på ... men dina svar är korta och positiva BP:-)
Förklaringar har sina fördelar. Vaniljsemlor år nytt för mig, och wrapsen får stå kvar för mig.
Ha en fin helg!

Klimakteriehäxan sa...

Klart vi vill veta hur det ser ut hemma hos dig! Du kan ju ta bilder med lite oskärpa ... :-D

Ama de casa sa...

Verkligen en klurig utmaning! :-)
På 3:an hade du kunnat skriva "Nästan alltid på bra humör" och skippat är-et istället ;-)
På 4:an svarade du fel. Det vill vi VISST veta ;-) :-D (Fast vi fick ju en förklaring till det :-) )

Ha ännu en (förhoppningsvis) solig dag!

Mrs Calloway sa...

det låter som om du har ett trevligt, bebott hem, tycker jag. gratulerar till ett gott humör. och visst är det härligt att det blir ljusare!

Guldkryckan sa...

Jo...en och annan semla har man ju avverkat under sin livstid och likt samhället så har ju även den produkten utvecklats i olika riktningar...men jag föredrar ju originalprodukten måste jag erkänna.
Men visst...jag provar andra också.

Nu ska snart alla lampor och annat juligt ner i sina lådor igen...jösses va mörkt det kommer bli med tanke på att det är mörkt ute jämt under denna årstid.
Har dock inköpt andra ljuskällor...ska bara orka sätta upp dem...får se när det blir aktuellt att jobba sig på att sätta upp dem. ;)

Ha det bäst Bp.

Marit sa...

Her er det stort sett bare overskyet og regn. Hele tiden. Så de lysere dagene har vi ikke merka så mye til. Skulle gjerne sett hvordan ditt hjem så ut, sånn i motsetning til alle de som har alt på stell. For regner med at det så ut som det bodde noen der bare. Og slik skal jo et hjem se ut!

Mia Halvarsson sa...

Haha, nu är jag avundsjuk å riktigt, jag älskar ditt svar på nr 4 nämligen :D
Semlor ja, det börjar bli en historia av sig själv, nu har jag sett de flesta varianterna tror jag, från vanliga till (håll i dig!) SURSTRÖMMINGSSEMLOR!!! Men dom blev nog ingen hit...vad jag vet ;)
Ha en fin lördag, BP!

Rämmengården sa...

Jag åt min första semla för i år såotroligt gott! Ha en fortsatt trevlig helg kram Nina

byblixtra sa...

Det tar nog ett tag innan julpyntet plockas bort i stadskärnorna för det lär ta tid att plocka ner det.

Semlor ska köpas på konditori och inte i snabbköp och det illustrerar du bra med dina bilder.

Susjos sa...

Kul att du la till en förklaring till dina svar, det var ju lite svårt att vara kortfattad!
Mums för semlor, men det är väl lite tidigt att börja sälja dem redan nu?
..och ja, alla är vi glada att ljuset återvänder!
Ha en bra lördagkväll ;-)

"LillaSyster" sa...

Ja vad är det för fel på vanliga semlor? De säljer väl för dåligt så det uppfinns nya för att öka försäljningen - det är min gissning. Snart säljs de nog året om..... såg att det fanns saffranssemlor i butiken till typ första advent. Du ska se att vi snart har midsommarsemlor med jordgubbar. Själv är jag nöjd med en eller två klassiska och då i rätt tid =)

Carita Liljendahl sa...

Ni har nog mer nymodigheter på semlefronten än Finland.
Semlor med vanilj, choklad... semlewraps!
Jag köpte min första i fredags den 10 januari - lite väl tidigt börjar dom också här.

Ganska samma svar hade vi på Fem en fredag :-)

Sara Pepparkaka sa...

Men har du haft en regnfri vecka, så avundsjuk jag blir!

Anni sa...

Ser att min Ica börjar med semlor imorgon, men till dubbla priset jämfört med förra året! Man kan ju undra om de säljer så dåligt att alla dessa varianter som wraps mm behövs? Tror att det säljs grymt många semlor i landet redan innan.

Gillar Täbys bollgran, oavsett färg. Nu blir det lite mer av en snölykta.