lördag 25 januari 2020

Bokmärken och skvallertidningar





Den här veckan fick jag inga ”donationer” till temat ”Bokmärken”, men som ni ser kan jag ändå inte slita mig från temat. Lyckades gräva fram en gammal tjugokronorssedel med Selma Lagerlöf som jag tycker är mycket finare än den nya med Astrid Lindgren. Sedeln är sprillans ny, fast ogiltig;-)

Skattemärke

Sedan så roade jag mig med att pilla loss etiketten på ett cigarettpaket. Tror att det är ett skattemärke som är riktigt fint. Även det skulle kunna fungera som ett fejkat bokmärke.

Skvallertidningar

Foto: Tidningskungen.

Man ska aldrig säga aldrig. Men som svar på Orsakullans fråga kan jag med gott samvete säga att jag aldrig köpt en skvallertidning. Å om ni tycker att jag är löjligt präktig nu, så kan jag försäkra er om att maken och jag har lagt pengarna på olika facktidningar istället. Allt från fotboll, motorcyklar, bilar, och båtar till flygplan, datorer och foto.

Skvallerblaskor
Det har dock hänt att jag läst ett till två år gamla och rejält tummade skvallerblaskor hos frisören, tandläkaren, husläkaren och på sjukhus. Och hur tänkte jag då??? Så äckligt! Sedan jag blivit med iPhone, roar jag mig istället med att läsa bloggar och dagstidningar på nätet.

Könsdiskriminerande
Sedan undrar jag om frisörer och läkare diskriminerar det manliga könet när det väljer ut tidningar. Det är nämligen ytterst sällan jag sett tidskrifter som riktar sig till det manliga klientelet. Å skvallertidningar för män finns väl inte, eller…

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.
Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd, Emma och Agge visar också bokmärken ibland.

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

13 kommentarer:

Ditte sa...

För mig kan ett bokmärka vara det man lägger i en bok för att veta var man är. Ler åt sedeln. Jag tycker den är fin och har sparat ett par liknande, också helt nya och oanvända.
Smart att pilla loss etiketten på ett cigarettpaket och visst fungerra det också fint som bokmärke. Motivet gillade jag också.

Vad gäller skvallertidningar så får jag nog tillstå att jag köpt några enstaka ex.Jga har själv i ett par sammanhang figurerat i både "Hänt i vecket" - på bild från två Nobelfester och även i "Svens Damtidning" i samma ärende. Men i övrigt är det inte min grej.
Och vem bryr sig?
Håller med dig att jag hellre lägger pengar på facktidningar.
Har också funderat på detta med det könsdiskriminerande hos tandis, läkare och andra vad gäller denna skvallerpress. Men ofta där jag gått hittat en hel del annat som är mer gångbart för alla. Bra så!

PS Max hejar nu mest på Liverpool meddelade han.

"LillaSyster" sa...

Har hellre aldrig köpt en skallerblaska och skulle inte komma på tanken det finns annat bättre och roligare att spendera pengarna på.... Typ blommor, fröer, vattenkannor, trädgårdspynt osv.

Hanneles bokparadis sa...

jo, jag har köpt en skvallertidning... nej, väninnan skickade nog till mig, när sonen var ju med sin klarinett och spelade på kungens födelsedag med Arméns musikkår. Fint att bevara Selma, mycket användbart bokmärke.

nalta norrland sa...

Ingen köper/läser Skvallertidningar och ändå säljs de ;-)

Det var länge sedan jag läste en Skvallertidning, Sjukstugan här tillhandahåller inte sånna tidningar, däremot Föräldratidningar och Gravidtidningar samt Jakttidningar.

Vilka tidningar jag läser vet Du ju typ... jag bloggade ju om det häromdan :)

Bokmärken ja... jag har fortfarande en servett som "bokmärke" :)

En sån 20a har vi på kylskåpet, häromdan fick J en ogiltig 100ring i betalning då en kund ville betala kontant då hen köpte nått av honom.

Susjos sa...

Snygga bokmärken!
Skvallertidningar läser jag hos frissan.
Förut så prenumererade jag på "Tara" men slutade när jag så småningom insåg att det stod likadant i tidning efter tidning!
Nu måste jag skynda vidare mot jobbet!
Ha en bra kväll!

Klimakteriehäxan sa...

Det visar sig än en gång att vi har samma smak. Och sak.
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2018/09/basta-bokmarket-selma.html

Geddfish ♥ sa...

Alla typ "Må bra tidningar" kan man läsa gratis på bibblan, om man vill. Dock inga skvallertidningar. Men jag har slutat tro på allt om hälsa, som skrivs. Visst fanns det en Mr Banting, en gång i tiden? Och den gåtan är inte löst än. Jag kör mitt race.
Jag har också under åren köpt en del faktatidningar. Men nu finns det mesta på nätet.

Tillbaka till mitt bokmärke från jobbtiden: Det var inte bara så att vi var i framkanten. Vi var de enda som kunde supporta bankernas e-leg. Helt otroligt, bankerna kunde inte detta själva!!

Älskar att läsa sa...

För mig kan egentligen nästan vad som helst fungera som bokmärke.
Smart idé att ta skattemärket från cigarettpaketet.

Emma, Sol som sol? sa...

Nej, Vänt i Häcken och liknande har jag aldrig köpt, de roar mig inte. Men jag räknar inte dit Femina, den prenumererade mamma och jag på, kul med modereportagen och liknande.

Tjugokronorssedeln är fin med Selma, ett riktigt litet konstverk.

Anki sa...

Jag kan också ärligt meddela att inte jag heller någonsin köpt en skvallertidning! Har bläddrat i någon gammal tidning i något väntrum om det inte funnits något annat, men numer har man ju mobilen istället :)
Allt som finns tillhands duger som bokmärke för mig ... gillar också de gamla sedlarna!

Mia Halvarsson sa...

Men du!! Jag har aldrig tänkt på att det där lilla märket på cigarettpaketen kan vara så vackra!! När jag såg sedeln och sen läste att det var den gamla, så blev jag förskräckt...trodde den var ny! Tanten med noll koll...beror kanske på att jag sällan hanterar kontanter....
Skvallertidningar läser jag aldrig mycket mindre köper! Tyvärr inte heller i väntrum, det är ju bara gammal skåpmat som kanske inte ens är sant :) S.k herrtidningar kanske inte är så lämpligt att ha framme där?? Undrar om dom ligger undangömda i receptionen och herrarna får gå och fråga om dom finns...
Slut på funderingar härifrån, ha det gott BP!!

Ama de casa sa...

Sådär SER en tjuga ut ifall du frågar mig. Har inte varit i Sverige sen dom nya pengarna kom i drift. Har - av någon konstig anledning - en enkrona i min börs. Den ser ut som dom förhatliga brunpengarna som finns i Euro-länder...

Skvallertidningar läste jag hos frissan förr. Inte längre eftersom jag knappt klarar språket och inte vet vilka kändisarna är. Ingen idé typ. Nyttjar tiden hos frissan som en språkkurs istället. Konversationsspanska... Frissan är jättegullig och är väldigt nyfiken på Sverige och annat som jag "kan" berätta om :-)

Guldkryckan sa...

Instämmer med dig..."selma" från förr var finare...men men...så är det ju ibland.
Skvallertidningar läste jag lite som liten, min mamma köpte högvis med dem...även mormor om jag minns rätt...fast själv har jag nog aldrig köpt någon...om man bortser från Aftonbladet ;)

Tillönskar dig en fin söndag nu, och angående gårdagens inlägg, där har du en poäng eller två.