lördag 4 januari 2020

Bokmärken, godis och ägg


Bokmärken
Nu är vi inte så många kvar som envisas med att visa bokmärken, till och med Klimakteriehäxen har slängt in handduken efter imponerande 68(!) visade bokmärken. Själv har jag ju fått några suveräna ”donationer” av Anki, och de vill jag gärna bjuda er på.

Visst är dom söta:-) Tusen tack Anki!

Godis

Orsakullan vill veta om jag äter godis på lördagar. Hon menar säkert sötsaker, och då kan jag lugnt säga att jag inte äter godis på någon veckodag. Hade hon haft matgodis i åtanke så hade svaret dock blivit ett rungande ”JA”.

Ägg

Klimakteriehäxen la upp ett jättebra inlägg på News55 idag som handlade om ekologiska ägg, deras fördelar enligt min idol Jamie Oliver samt deras nackdelar vad gäller miljögifter i form av dioxin och PCB. Ja, vad ska man säga. Personligen väljer jag ägg efter ”utseende", det vill säga jag vill ha stora ägg. Å där ligger eko-äggen tyvärr risigt till.

Kyckling

Om det finns överlår på kycklingar borde de rimligtvis ha underlår också;-)

Däremot köper jag enbart kyckling (mest majs dito) som inte har ett plågsamt liv bakom sig i en bur eller på en kycklingfarm, där de vadar runt i sin egen avföring. Det beslutet tog jag för drygt tio år sen, efter att ha sett ett reportage av Jamie Oliver. Hur vet ni då att det är just en sådan kyckling ni är nära att köpa? Jo, kolla kycklingens lår! Finns det rödbruna fläckar/märken på skinnet, så avstå! Här, här och här kan ni läsa mer. Sorry, om mitt inlägg fick er att tappa aptiten;-)

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd, Emma och Agge visar också bokmärken ibland.

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

20 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Jag köper inte ekologiska men jag köper i alla fall alltid från frigående höns. Kan man ens köpa från burhöns inom EU, förresten?

Nej, jag tänker inte titta på de där bilderna. Så tack för varningen!

Mia Halvarsson sa...

Söta bokmärken :D Ärligt talat har jag inte brytt mig så mycket om äggen men stundtals har jag köpt från en äggfarm (?) i centralorten och nu har grannarnas höns börja värpa nåt fruktansvärt mycket, så nu kommer det ägg från dom, det gäller att vara snäll, då får man gratis mat!! Man är ju inte dum ;) Jaha, då har det kommit ytterligare en styckningsdetalj som är konstig, förutom fläskytterfilé, skinkfilé som exempel. Kycklingöverlår+kycklingben=kycklingklubba i min värld. Att det ska vara så märkvärdigt hela tiden då....handlar vi mer om det heter på nåt speciellt sätt? *suck och dubbelsuck*

Paula sa...

Va skoj att vi bägge hade lite mat-tema idag...men vad petig du är, 300 små laxar i en laxask, du vet! Ok, tack för påpekandet, har lagt till ett litet g...
Överlår på kyckling, nä nu tror jag! o vad är det för pris, är det styckepris eller?
Angående kyckling så köper jag helst hel kyckling, färsk eller fryst. Då räcker fågeln till flera måltider...
Ägg handlar jag lokalt i byn, finns även ankägg och vaktelägg om man blir sugen. Jag njuter varje vecka av mitt ägg-paket, ägg i olika storlekar och färger, sånt gillar jag! Ha en fin lördagskväll!

Geddfish ♥ sa...

Riktigt häftiga bokmärken, tur du har Anki ;)

Vad betr. äggen, så läste jag och kommenterade också hos Klimakteriehäxan. Där såg du nog att duvhöken tagit en höna från Sarah och nu vet jag att räven smaskat i sig en anka också. Sarahs fjäderfä är lyckliga sådana och får gå fritt, med risk att sånt här händer. Hon får både olika storlekar och färg på äggen. Det är ju långt till Sarah, men jag har hittat en körkompis som har rasen leghorn som lägger bruna ägg och de går också fritt. Köper där. Dock kan jag säga, att ingen som har höns på det viset, gör några förtjänster direkt.



"LillaSyster" sa...

Svar : inga missöden och det var inte ägg utam mozzarella på tapenad =)

Hanneles bokparadis sa...

riktigt söta bokmärken!
åt scrambled eggs till frukost idag

Ditte sa...

Kul att Anki stöttar dig med fina bokmärken.Riktigt roliga är de också.

Godis kan ju vara så mycket - Så beteckningen blir ju lite missvisande om det är sötsaksgodis som menas.

Ägg är ju knepigt för det finns för och nackdelar med alla ägg som säljs. Ska man veta får man nog ha höns själv och plocka äggen. Jag vill inte heller ha små ägg och jag vet ju inte alls om äggen är ekologiska, även om det står på en förpackning. Men jag vill helst ha ägg från frigående höns-

Vad gäller kyckling så äter jag det men även där vet man tyvärr inte så mycket om hur de föds upp. Men ditt kännetecken på kycklingens lår är ju ett säkert tecken. Jag köper oftast majskyckling och filé.

Älskar att läsa sa...

Söta bokmärken! Jag köper väldigt sällan ägg i affären. Har en bror som har höns så jag köper där. Överlår på kyckling?

nalta norrland sa...

Vissa dagar kommer jag ihåg fastän jag har glömt ;-) som att den dag Du & Gerd visar bokmärken är det lördag :D

Skulle gärna köpa lokalproducerade ägg... men som läget är nu köper jag mina ägg på ICA eller som idag på COOP :)

Kyckling... vanligtvis finns det bara fryst kyckling att tillgå,
så det gäller att handla nån dag innan vi ska äta ;-)
Men innan nyår fanns det färska/ofrysta kycklingfiléer, det åt vi på nyårsafton.

Klimakteriehäxan sa...

Fina bokmärken till bra pris! Kul att du läste om äggen, då är vi alltså båda Jamies fans. Burhöns finns knappast längre åtminstone inte i Sverige, ibland har jag haft tur och kunnat köpa ägg direkt från folk som har bara få höns. Det har känts bra, men deras ägg har förstås tagit slut ...

Anki sa...

Ägg köper jag hos grannen när hon har ... just nu lite sämre tillgång och då blir det från en äggproducent med frigående höns strax utanför Skärblacka. Kyckling köper jag bara svensk, ekologisk förstås.

Uffe sa...

Bokmärkena är toppenfina!
Jag köper alltid ekologiskt certifierade ägg och direkt från en hönsgård som heter Glada hönan.
Du måste ha en otroligt fin och stor bokmärkessamling vid det här laget.

Trevlig helg BP!
Hälsar Karin via Uffes dator

Susjos sa...

Kul att du fått bokmärken från Anki!
Ägg äter jag ju massor av, och vi köper alltid ekologiskt, men nu när jag läst klimakteriehäxans inlägg blir jag lite fundersam, suck!
Hoppar över dina länkar om kycklingen just nu. Brukar köpa guldfågelns färska kycklingfileer, ingen aning om de är bra, förutom att det är svensk kyckling.

Ha det gott!

Susjos sa...

Jag igen! Klart jag såg melloåret på svt 1, och minsann fick jag också en skymt av mej och mer av min schlagerkompis, kul! Härliga minnen från Tel Aviv!
Och visst har jag skrivit inlägg både igår och idag?
Kram till dig!

Susjos sa...

Jag igen! Klart jag såg melloåret på svt 1, och minsann fick jag också en skymt av mej och mer av min schlagerkompis, kul! Härliga minnen från Tel Aviv!
Och visst har jag skrivit inlägg både igår och idag?
Kram till dig!

Ama de casa sa...

Jag gillar verkligen ko-märket :-D

Jag äter (oftast) inte lördagsgodis heller, fast jag skulle gärna vilja. Godiset här i Spanien är inte gott, men jag jag har ju svenskt smågodis på andra sidan gatan... Hörde förresten att en stor del av det svenska smågodiset tillverkas i - ja just det! - Spanien. Har dock inga bevis, det är enbart hörsägen.

Äggen inhandlar vi oftast på Mercadona i lagom storlek (L, inte XL). Enda problemet med dom är att dom är så in i helsicke svårskalade! Fast det är ett problem som egentligen bara uppkommer vid jul, påsk och midsommar då man vill göra fina ägghalvor. Vilket dom sällan blir då skalen ogärna vill skiljas från själva ägget ;-)

Gunnel sa...

Söta bokmärken! Ägg måste alltid finnas i kylskåpet och jag gillar också när d sär lite större. Det är en djungel ute i butiken när man ska leta efter kött. God fortsättning på det nya året.

Carita Liljendahl sa...

Såsom jag tidigare sagt - tänk så många olika bokmärken det finns!

Guldkryckan sa...

Händer ju någon gång att man råkar köpa något ekologiskt av misstag...tror inte på det där alltid då jag fått "viss" information om att det fuskas rejält.
Fast ägg från Tjernobyl hade jag nog stått över förstås ;)
Jag kanske är dum...men det får jag väl stå för i så fall.

Däremot vill jag ju helst att djuren haft det bra i sina liv inför ev slakt eller vad det nu är...äggen ska tex vara från frigående höns...lite dyrare kanske men väl värt sina pengar om det nu är så.

Vi beställer ju helst vår mat på nätet så lite svårt att kolla...men jag tackar för tipset där...upptäcker jag något så blir det inget mer därifrån.
Kyckling är annars riktigt gott tycker jag.

SVAR: Angående operationen så går de in med nån optik och knipsar av..fast då är man ju nedsövd under narkos...gillade inte riktigt det får jag erkänna...lokalbedövning vill de tydligen inte använda.
Kanske tur det men vad vet jag?

Ha det bäst nu då Bp.

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Tack för tipset gällande kyckling, det där har jag inte vetat om. Tycker det är hemskt hur de blir behandlade dock :(. Gällande godis sen då ;), det är ju en tolkningsfråga kring vilken form av godis man menar :D.