fredag 24 januari 2020

Fem en fredag: Vecka 4 – "Revir"


En av tre otroligt läckra nya utsmyckningar vid Danderyds nya akutmottagning.
Ni behöver dock inte oroa er, jag behövde inte gå in, gick bara förbi.



En pudel med både öga och nos.


Perfekta läppar! Med lite läppstift skulle de bli riktigt sensuella;-)

1. Vilka skulle du säga är dina expertområden?
Grafisk formgivning av tidningar och böcker har varit/är nog min styrka. Är duktig på research också samt språk. Vet ganska mycket om fotboll utan att vara en kalenderbitare. Har även blivit expert på att inte göra ett dugg;-)

2. När inkräktar folk på ditt territorium?
När man ifrågasätter mina kunskaper i ett ämne, där jag bevisligen har rätt. "Leker dock" sällan besserwisser.

3. Vad från ditt yrkesliv kan appliceras på livet i allmänhet?
Att "ge och ta" samt "tjänst och gentjänst" har alltid varit ledord för mig. Med den inställningen kommer man långt har jag märkt.

4. Hur stor eller liten är din privata bubbla runt dig?
Skulle säga minst en meter. Vad jag menar är att om jag presenteras för en person jag inte känner och h*n ställer sig tjugo centimeter från mitt ansikte, då hoppar jag automatiskt minst en meter bakåt.

5. När behöver du vara ensam?
När jag tänker, vilket jag inte gör så ofta. Man får ju bara rynkor då, och den varan har jag tillräckligt av;-) Sedan är jag gärna ensam på toaletten också.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Som ni ser har bilderna ingenting med inlägget att göra. Tog korten igår och tycker att de är riktigt roliga. DS.

17 kommentarer:

Mia Halvarsson sa...

Mmm...en del snarlika svar hos oss ser jag :) Bra på att göra ingenting, det är jag också bra på!! Glömde skriva det i svaret ;) Sen att vara ensam på toan är rätt skönt faktiskt. Härliga svar från dig :D

Hanneles bokparadis sa...

jag vill gärna vara ensam ibland, får en läntan till öde ö ibland:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/01/revir-fem-en-fredag.html

nalta norrland sa...

svar Ja det är kanske mitt fel... nä jag antar att Du inte riktigt menar så ;-)
Men jag har inte Js arbetsschema, det är inte alltid han vet på morgonen - då vi dricker kaffe å pratar - vet vad han ska göra under dagen.
Visserligen kände jag som sagt av att något påverkade min astma/allergi, Js arbetskläder hänger i hallen, men inte ihop med våra jackor utan på en egen plats lite bakom... ja det är bakom en spaljé där J hänger å jag brukar som sagt inte kolla om hans kläder luktar stall eller ladugård ;-)
Min tanke var först att det var på grund av att jag satt ute i verkstan med J och hans bror å drack kaffe å då rökte de båda, cigarettrök påverkar ju min astma.
Nä jag tänker inte ha ansvaret å kolla upp att J byter kläder/duschar, lite hänsyn och omtanke kan jag väl tycka att jag är värd.

Jäkligt tur jag inte följde med till C & R då de bjöd på en jordnötstårta ;-) risken är att jag hade - mer eller mindre - dött redan i deras hall ;-)
C & R bor längst upp i ett hyreshus med bara trappor så klart så jo jag hade nog inte mått så bra.

nalta norrland sa...

Självvald ensamhet är ju bara bäst... att vara ensam för att man inte har någon att vara tillsammans med är värre.
Sedan är det otrevligt att vara ensam i ett förhållande.
Olika ensamheter... dessutom finns Ensamheten, en by utanför Storuman där Heidi Andersson växte upp, känd armbrytare och gift med Björn Ferry.

Att vara ensam på toa är ju guld värd ;-)

Susjos sa...

Nämen attans, det är ju "fem en fredag", nu hinner jag inte svara på frågorna!
Men håller med om att ensam på toaletten vill man vara.

Fick titta ett tag för att hitta din pudel, men se det gjorde jag!
Nu mot jobbet!
Kram

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

På något sätt så känner jag mig alltid så lik dig, när jag läser dina svar så slår det mig att vi nog varit de där perfekta dricka kaffe kompisarna ;) :D . Jag betvivlar inte en dag att du är duktig på research det tycker jag framgår tydligt här i bloggen :).

Geddfish ♥ sa...

Du har haft ett bra jobb och mycket fick du med dig av socialt värde. Det märks också i din blogg, som är otroligt kreativ och spännande. Och så en sak, så roligt att du lägger ned tid på personliga kommentarer!

Ditte sa...

Börjar med bilderna! Riktigt spännande! Och numer kommer jag aldrig till Danderyds sjukhus så att få se en av läckra flera utsmyckningar tackar jag extra för.
Läste frågorna och dina svar. Kan känna igen mig i flera av dem. Ja, inte i yrket som grafisk formgivare alltså, men i tankarna kring svaren. Undantag det sista. Jodå, instämmer där också, men jag behöver betydligt mer tid ensam.

Klimakteriehäxan sa...

Gillar att du låter din humor finnas med i svaren!
Översta bilden är ju ett riktigt härligt verk!

Anki sa...

Det första jag såg var ingen pudel, men en nalle som vill krama mig ... sen såg jag också pudeln :)
Som alltid spännande frågor och roligt att läsa dina svar.
Jag är ganska mycket ensamvarg ... på flera sätt och går gärna ensam i egna tankar. Självvald ensamhet är bra, men att vara ensam om man vill ha sällskap är nog inte så kul.
Svar: Inte alla fotonördar väntar på vissna tulpaner ... så, nix jag väntar inte på att de ska vissna :)

FrökenChristina sa...

Toaletten är den stunden man kan vara ensam på. De flesta vill inte ha något att göra med en då.

Guldkryckan sa...

Nä..är ju aldrig trevligt med folk som ställer sig för nära..anser själv att det är något fel på sådana människor men vad jag anser struntar nog många i har jag märkt inom sådana spörsmål ;)
Har själv ett stort behov av ensamhet...helst med mina tv-serier förstås fast jag har ju frugan och mina katter här...räknas det som ensamhet?

Hur som helst...ha en underbar lördag nu...det ska jag :)

"LillaSyster" sa...

Vilken tur att du bara passerade akuten, det tar ju minst sju timmar om man går in där..... Läcker pudel! Revir, håll dig på en replängds avstånd som Ronja säger =). Ha en fin eftermiddag!

Ama de casa sa...

Jag tror jag har större nytta av min korta tid som djurvårdare än av den betydligt längre tiden som programmerare. Det senare har jag typ loggat ut... Det kan nog ha med intresse att göra att det är på det viset :-)

Haha! Jag synkar med dig på ett av dina expertområden. Nej, nej, inte fotbollen även om man kan tro det ( ;-) ) utan på det där med att inte göra ett dugg :-D

Jag går också helst själv på toaletten :-)

Ama de casa sa...

PS: När jag går in med den här webbläsaren (Edge istället för Chrome) då kommer ditt senaste inlägg upp först. Susjos står däremot kvar och stampar på Skyltsöndagen... Jag blir inte klok på detta! Fast det blir jag å andra sidan inte på nåt annat heller ;-)

midtlivskrise sa...

Haha ... det er best å ikke tenke ja! Har vel nok skrukker i ansiktet uten å utsette seg for sånt. :D

Mrs Calloway sa...

jättefin utsmyckning i Danderyd. lite luft vill är bra mellan två vilt främmande människor.