tisdag 21 januari 2020

Weekly photo challenge: Vecka 4 – ”Skum”

Det är tredje året som ordet ”skum” är med i Sannas veckoutmaning. Har redan "skummat" av godis, cappuccino, öl och skumbad. Så vad ska jag komma på idag då? Helst nåt nytt, och så blir det;-) Enjoy!

Har haft min dator i sju år (tror jag). Den är ”still going strong” men har bestämt sig för att bjuda på tveksamma överraskningar då och då, bland annat den här skumma ikonen, som jag inte sett förut. Å förklaringen är lika skumt – Synaptics pekdon. Googlade och förstod att det är den ”touch paden” på laptoppen som jag aldrig använder. Kör nämligen fortfarande med en gammal hederlig datormus.


Nina Wähäs bok ”Testamente” är skum rakt igenom. Innehållet är skumt, karaktärerna är skumma, och sättet boken är skriven på är inte långt ifrån skumt det heller. Trots det eller på grund av det gillade jag boken. Som nollåtta lärde jag mig ett och annat om Tornedalen och "relationen" mellan Finland och Sverige på 1950- till 1980-talet. Skumt men väldigt läsvärt!


Greta ska inte få vatten på sin kvarn (åtminstone inte av mig), men visst har vädret varit aningen skumt så här långt denna så kallade vinter. Idag satt jag på balkongen, drack kaffe och läste de sista kapitlen i Nina Wähäs bok. Några minuter innan jag tog fotot visade termometern hela 19 grader…


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera skumma bidrag hittar ni här.

28 kommentarer:

Musikanta sa...

Tack för detta skumma och roliga inlägg. Jag har också några skumma appar på min telefon som jag inte har en aning om vad de står för. Men jag kanske lär mig så småningom. Jag klarar mig inte utan mus - hade jättesvårt att hantera displayen när jag köpte en portföljdator utan. (Det gick ju att sätta till en förstås men jag tänkte jag skulle klara mig utan.) Har gett bort den datorn till maken.
Ingrid

Violen sa...

Här var det skumt på många fronter!Vi hade bara 10 plusgrader men det tyckte vi var skumt nog. Och mobiltelefonen, den är full av skumheter som jag inte förstår mig på. Men jag blir mest irriterad när jag får skumma erbjudanden. Din tolkning av skum får tummen upp!
Ha det gott!

nalta norrland sa...

Synnerligen skumt att Du har 19 plusgrader å kan sitta ute på balkongen i slutet av januari å läsa ut Din bok som verkar aningen eljest...

Min reaktion på blodtryckskontrollen var ju oxå skum... kanske är det helt enkelt bara så att världen blir allt mer skum ;-)

Vet inte hur "expert" Du är, blodtrycket var 165/50 vilket inte var perfekt om jag nu kan uttrycka mig så... börjat tycka att det känns som min kropp vill säga mig något... men vad?

"LillaSyster" sa...

19 grader det låter skumt. Betyder att du har en väl inglasad balkong.
Lite förtydligande ang vaccinationen det var min fjärde dos därav den långa "hållbarheten" det är bolaget Min doktor som utför vaccination och andra tjänster i apoteketslokaler som ligger i Ica butiken. =) himla bra är det!

Geddfish ♥ sa...

Ni har helt klart en skum balkong! 19 grader i januari! Nää, skicka hit den, haha!
Min balkong står öde och skum, sätter inte min fot där än.
Ha det och tack för ett gott leende!

Ditte sa...

Härlig tolkning! Helt klart skumt här med din dator. Bra du kunde klura ut vad det stod för.
"Testamentet" har jag nyligen läst och jag gillade verkligen boken av flera anledningar so stämmer bra med dina. Men visst var den lite "skum". Eller ovanlig...

Vad gäller vädret är det ju rätt skumt med denna gröna vinter hemma. Skumt väder har vi också haft här på Costa Blanca nu under helgen. Men av en annan typ.

(Tittade, när jag publicerat mitt inlägg igår, också tillbaka på tidigare års tolkningar. Och lite skillnad var det.)

Susjos sa...

Skumt väder har vi helt klart, och inte mej emot med plusgrader i januari, hurra! Men jösses så varmt ni har på er balkong, lyckostar!
Snyggt inlägg om skum utan badskum, skumbananer och annat skumt!
Boken verkar ju lite för skum för mig, tror jag?!

kram!

Geddfish ♥ sa...

Ja, visst ja, du såg ju en skum bok hos mig, haha!
Det är en fuskbok som är en förvaringslåda för TV-kontrollen, ljuständare, penna mm.

KajsaLisa sa...

Kör också med mus. Arton grader tror man skulle kunna ordna charterresor till din balkong nu när kronan står lågt.

Emma, Sol som sol? sa...

Riktigt skumt, rakt igenom!

Särskilt vädret, särskilt om man tänker på att vi har haft ösregn och 13 grader som max, riktigt rugg. I går gick det inte ens över 10 ...

Helén sa...

Vädret har varit ovanligt skumt denna vinter tycker allt jag. Den kallaste årstiden har bjudit på regn och slask, så brukar det inte vara. Den där boken låter intressant, hittade den på Storytel och sparade den och ska lyssna på den när jag är klar med den jag håller på med. Tack för tipset!

Klara Ovidia sa...

Hi hi - jag som inte använder mus har då troligen detta pekdon ...
Roligt skriv du gjort av din tolkning BP :-)

Anki sa...

Oväntad och kul tolkning av veckans ord. Vintervädret har hittills varit väldigt skumt ... men skönt! :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, du peker på kanskje det skumleste av alt, nemlig at termometeret viser 19 grader i januar! Helt "fruktansverd"....

Klimakteriehäxan sa...

Hoppsan, trodde inte du skulle läsa den boken! men ibland är ju saker skumma ... :-D själv har jag inte kommit på något till veckans tema. Än.

Gunnel sa...

Det finns mycket som är skumt här i världen. Jag gillar också en gammal hederlig datormus bättre än nymodigheterna.

Monica sa...

Saknar att ensam trycka i mej en hel
semla med varm mjölk.
En skum men fascinerande bok är ju aldrig fel.
Slutade läsa böcker när jag fick problem
med synen men nu är det dags att börja igen.
Själv började jag blogga på Blogtown 2006 som
sedan bara gick upp i rök 2010, ingen tycks
veta varför.
Skyltdockor är bara opersonliga och tråkiga nu
för tiden, sällan jag tittar i skyltfönster.
Det var ett riktigt Beatebadrum mitt nya är bara
vitt fortfarande.
Ha det bra :-)

Stare Ström sa...

Visst är det mycket skumt som dyker upp på skärmarna. Saker som man inte har saknat och troligen inte har behov av.

svar: Tänkte inte på att trädet liknade något som Vallien har gjort, men visst har du rätt! Jo, det är många gånger man upptäcker att Greta har alldeles rätt.

Carita Liljendahl sa...

Annorlunda och bra tolkningar!
Jag ska försöka få till något skumt i morgon :-)

Freedomtravel sa...

Kul tolkning! Själv tänkte jag genast på den halvt sjunkna husbåten Felcia af Skum som ligger i Karlbergssjön/Barnhusviken sedan några månader, och som jag går förbi ibland ...

Beppan sa...

19 grader på plussidan verkar verkligen skumt så här års. Men onekligen skönt. Sitta ute och läsa skumma böcker lockar mig. Det får bli ngt sådant den kommande tiden....

Paula sa...

Lite skumt är det att deckarfantasten läser en bok som denna! Men, som du säger, man lär sig mycket när man vågar byta genre ibland.
Jag ser ut som ett levande frågetecken åt din skumma bild på datorn...
konstiga ord dom använder...
kaktusen känner jag igen! Inget skumt alls, bara en vanlig kaktus!

Ama de casa sa...

Skumt är det också att dina inlägg inte har blivit synliga för mig förrän nu när jag valde en annan väg (gå framåt från det "senaste inlägget" enligt min dator"...

Snygg tredjetolkning :-)

Jag är också totalt datormusberoende och använder inte den där plattan på laptopen annat än av misstag ;-)

byblixtra sa...

Nog var det här ett skumt inlägg. :-)

Om Tornedalen vet jag knappt någonting så där är vi i gott sällskap. Jag kanske får läsa boken jag också. :-)

Det lät ju skönt med 19 grader på balkongen även om det kanske inte ska vara det i januari.

mateozoe sa...

123.hp.com/setup, 123 hp, hp 123, 123.hp.com, hp com, 123hp

Jockrobert sa...

memkeepers.me

mitchell sa...

UET scorecards BHU Result 2021 , PET scorecards BHU Result 2021

John Mark sa...

The info is helpful. Thanks for sharing.

We provide assistance with HP Printer installation. This includes
123.hp.com/setup unboxing of the printer, driver download, as well as
networking setup. We assist you in connecting devices using wireless
or wired networks. With our help you can download HP's smart app
effortlessly and swiftly.

hp.com/123 | www.hp.com/123