torsdag 16 januari 2020

Det finns kvitton och så finns det ett kvitto;-)




Sparar bara vissa kvitton, noggrant ihopknycklade i en låda;-)

Ett kvitto
Vilken tur jag har! Orsakullan vill veta om jag spar på kvitton. Det ska jag strax svara på. Men då mitt inlägg om bloggvanor igår resulterade i så många egna inlägg från er underbara läsare måste det väl vara ett kvitto på att frågorna inte var så tokiga;-) Tusen tack till Lillian, Emma, Madeleine (senare under kvällen), Ditte, Gerd, Klimakteriehäxan, Susjos, Anki, Paula (på lördag) och Mia (i en kommentar). Skrattade gott åt några svar som var mera ”diplomatiska” än andra om man säger så;-) Men det visade sig ändå att våra sätt att blogga och tiden vi spenderar i Blogglandia verkar vara ganska så lika. Bra att veta att jag inte är ensam;-)

Kvitton överallt
Kvitton får man ju precis överallt. I livmedelsaffären, på restaurang/café, hos frisören, i alla butiker, hos läkaren, i apoteket, hos bilprovningen med mera, med mera. Betalar jag med kort, vilket jag för det mesta gör, finns ju kvittona i form av debiteringar på mitt konto. Så nej, vanliga kvitton slänger jag direkt eller be expediten att slänga dom. Vilket slöseri med papper, men pappersindustrin ska ju också få leva;-)

Sparade kvitton
De enda kvitton jag sparar (konstigt nog) är sådana som har med garantier att göra, till exempel glasögon, elektronikpryttlar, datorer, vitvaror och klockor. Korkat egentligen, för dessa utgifter finns ju också registrerade på mitt konto. Skulle något gå sönder under gällande garantitid är det ju bara att skriva ut kontoutdraget. Så frågan är: varför sparar jag papperskvitton - egentligen???

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

16 kommentarer:

Monica sa...

Tar alltid kvitto och kollar dom många
gånger har man fått betala för mycket
för varorna och det vill jag ju inte.
HAHA undrar vem som satt på henne.
Vanilj och Wrap semlor inget för mej
nä vanliga semlor ska det vara.
Tigerbalsam och Jukon salva har man ju
använt några gånger morfar smorde alltid
sina värkande ben med Jukon och lindade dom
varje kväll.
Hoppas inte vintern kommer lagom till våren
då blir jag ledsen.
Ha det bra:-)

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Haha återigen är vi lika du och jag. Kvitton är egentligen något jag ogillar ;). Fast jag tycks ändå vilja samla på det. MÄrkligt eller hur haha.

Mia Halvarsson sa...

Ja jisses..nu fick du mig att fundera också....för jag gör nästan likadant, ber affären ta hand om kvittot i stora arkivet, papperskorgen, men spar kvitton som gäller som garanti....så onödigt!! Men man vill kanske vara på den säkra sidan dubbelt upp :D Törs jag skriva att jag även skriver ut e-fakturor??? För säkerhets skull.... *suck*

Geddfish ♥ sa...

Jaha, det här var så allvarligt så jag gör ett extrainlägg ;)
Skämt åtsido, men det var något jag ville svara på.
Så strax kommer det!

nalta norrland sa...

Kvitton... nä oftast sparar jag icke på dem.
Det är om vi köpt nått speciellt... typ vi köpte en fritös till C 6 R i julklapp å då sparade jag kvittot ifall de hade velat byta.

Emma, Sol som sol? sa...

Vågar jag svara, tro?

Jag sparar kvitton, har en pärm med tolv plastmappar, en för varje månad, bara att stoppa ned där det hör hemma. Föregående års buntar jag ihop och lägger i en låda. Eller det ska vara en låda, just nu är det i ett skåp. Bruksanvisningar samlar jag i en annan kartong och skriver inköpsdatum och -ställe på så är det något kan jag lätt hitta kvittot.

Ditte sa...

Kul att så många svarat på detta med blogggvanor. Ska läsa fler svar när jag fått min "skönhetssömn". Har varit på vift med yngre vänner i kväll
Vad gäller kvitton sparar jag på en del. Känns enklare om någon vara inte är bra än att rota fram kontoutdrag. På ett kontoutdrag står ju bara hela summan och inte vad jag köpt. Var förra veckan tillbaka till hemköp med rostasfilé jag köpt och som var seg. Visade kvittot och fick pengarna tillbaka. Har även varit tillbaka till systemet med dåligt vin och fått pengarna tillbaka. Men å andra sidan sparar jag inte dessa kvitton en längre tid. Men för dyrare varor men garanti har jag en burk där kvittona samlas. Kollar alltid kvitton hos ICA, Hemköp etc. när jag handlat. Ibland blir man feldebiterad.Bra att då säha till på en gång. Och som sagt det man köper kan vara mindre bra .

KajsaLisa sa...

Man vet ju aldrig, hela internet kan ju braka ihop :)

Ama de casa sa...

Ja du, vilket gensvar ditt inlägg gav! Har med stort intresse och en massa igenkännande leenden läst inlägg här i vårt härliga Blogglandia!
Själv tramsar jag bara och har noll koll på tiden jag lägger ned. Frågar du Anders är det nog på tok för mycket och dessutom himlar han ibland med ögonen när jag fotar dom mest tokiga grejer till Skyltsöndagen. Fast han är snäll också och hjälper till när jag säger veckans ord och kommer med tips från arkivet :-D
Ibland stannar han till och med upp och jag undrar varför? Jamen, det där trodde jag absolut att du skulle fota, säger han då. Haha! Bloggdresserade makar är bra att ha ;-)

Jag brukar ha koll på kvittona tills jag kommer ut från affären, sen ryker dom. Om det inte är sånt med garanti. Då överlever dom längre ;-)

Svårt med garantier och kontoutdrag då Casch is King :-D

Monica sa...

Fick Citodon mot sönderhostade muskelfästen
vid revbenen.
Lättakuten var ett skämt men den stora nya var
däremot riktigt imponerande när man väl hamnade
där.
Ha det:-)

Gunnel sa...

Jag tar alltid emot kvitto i butiken och kolar så det stämmer med mina beräkningar. Jag gör alltid en överslagsräkning när jag handlar i matbutiken. Stämmer det ganska så väl med min uträkning hoppar jag över kollningen och kastar kvittot. Kvitto med garanti på samlar jag däremot i ett kuvert. Ha en trevlig helg.

Anni sa...

Kollar kvittot i matbutiken men sparar det inte. Kvitton på presenter eller sådant som är stöldbegärligt sparar jag - och sådant som kan tas på firman såklart, men det hamnar ju i bokföringen!
Kontoutdraget visar inte vilken vara man köpt, plus att jag handlar på flera olika kort så det skulle inte räcka.

Klimakteriehäxan sa...

Kollar också kvittot i matbutiken, inte så sällan har datasystemet inte hängt med i den aktuella prisbilden ... Sparar också som du de där kvittona som är en sorts garanti, menar att det är lättare att leta i den lilla lådan (en av mina vackra plåtburkar) än att försöka leta i datorn efter inköpsdatum och sen printa. Och så slänger jag förstps inte kvittot ifall jag är det minsta tveksam om köpet: vill jag kanske lämna tillbaka det tros allt (det vill jag alldeles för sällan).

Hanneles bokparadis sa...

betalar man med kort, finns "kvittot" i datorn i banken, det har jag använt som "bevis" vid klagomål.

Carita Liljendahl sa...

Ja, precis - man behöver kvitton som har med garantier att göra.
Och en hel del sparar jag till bokföringen för mitt företag.
Frimärken, kontorsmaterial, färgpatroner och papper till printern, sånt jag bjuder på då jag intervjuar mänskor... ja, kommer inte på allt nu, men förstås anskaffningar också, som kamera, ny dator etc.

Eva Trillian sa...

Att spara kvitton som garantier sitter väl i ryggraden. Det skulle man ju - länge! :) Vi är ju vanedjur!