onsdag 29 januari 2020

Lite skit rensar magen


Före: Dags att byta den tråkigt vita original toasitsen.


Efter: Den nya limegröna sitsen innan montering och justering.


Efter: Toasitsen var inte lätt att montera. Men nu sitter den på plats. Rent och fint och snyggt:-)

Idag är Orsakullan nyfiken på att få veta hur det ser ut i våra hem – rent eller inte. En väldigt bra fråga. Vårt hushåll består av maken som är 1,95 meter lång och mig som är cirka trettio centimeter kortare.

Högst upp, längst ned
Ni förstår kanske vart jag vill komma. Tack vare min fysiska ”underlägsenhet” ser jag aldrig hur det ser ut uppe på dörr- och fönsterkarmar, på tavelramar eller högst upp i skåpen. Maken i sin tur böjer sig ju inte ner för att kolla om det ligger lite skit i hörnen.

Makens påstående
Med andra ord så är vi inte ett dugg känsliga för lite smuts i vårt hem. Då vi varken har barn eller husdjur är lägenheten totalt befriad från smulor och djurhår. Så det enda som flyger runt på golvet är bara lite damm och våra egna (rena) hårstrån. Makens påstående, och jag håller helt med honom. Dessutom sägs det ju att lite skit rensar magen, så…

Undantag
Ingen regel utan undantag - badrummet ska vara rent. Och om jag bortser från hur det ser ut i de pyttesmå utrymmena mellan spisen och skåpen så är även köket i hyfsat skick;-)

Det är Orsakullan som håller i ”Januari 31 dagar”.

15 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Klatschig färg!

Och jo, jag håller med om att det viktigaste är toalett och kök. Så jäkla trist att städa bara ...

Ditte sa...

Så snyggt med det nya toalocket! Piggade upp och snygg färg dessutom. Vad gäller det "rena" så tror jag också att "lite skit rensar magen". Även hos oss är badrummet och köket extra viktigt att städa. Förr fanns nästan inga allergier i Sverige och de finns sällan i Asien, Afrika eller södra Europa. Så "alltför mycket städning" och hygien kan ju också göra att man blir känslig mot mycket.

nalta norrland sa...

En toppenfärg :D helt underbar... tummen upp.

Tyvärr hjälper det inte att ha det ostädat ;-) tänker på Dittes kommentar här ovan :) allergsk och astma kan man få fastän man hängde i ladugård å hade häst som yngre... jo yes jag har haft tre egna hästar och är uppvuxen på bondgård med allt från hönor till kor.

Geddfish ♥ sa...

Jag tycker som du här. Skillnaden är hos mig att jag inte har någon tvåmeters kompanjon här så det blir att stiga på pall och trappstege och det med all försiktighet, vill inte bryta mig.
Snyggt toalock där, väldigt fräscht!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Vilken läcker toastol och sedan som vanligt har du helt rätt inställning. Dessutom varför leta efter orenheter när man kan strunta i dem ;). Det man inte (ser)* mår man inte dåligt av ;-) :-p

* Vet att originalet säger "vet". Men man kan ju likaväl säger "ser" ;) :D

Karin Eklund sa...

Snygg vårlik färg på toastolslocket som piggar upp rejält.
Med tanke på det här med lite hälsosam skit i knutarna, minns jag väggtallriken som jag köpte i Röros för snart hundra år sedan, nå i alla fall ett halvsekel sedan, med texten: "kom in, sitt ner o slapp av, huset ser ikke alltid slik ut, noen gang är det värre.
Hellre lite skit i knutarna än ett rent helvete.
Men visst, kök och badrum får gärna vara lite glänsande i jämförelse med de andra rummen.

Susjos sa...

Precis din färg på toalocket, riktigt snyggt blev det!
Vilket härligt inlägg om "lite skit rensar magen", för visst är det så, håller helt med!
Kök och badrum putsar man mest på, sen märker man hur dammigt det är på andra ställen när solen lyser in! Häpp!

Klimakteriehäxan sa...

Hade kunnat svara på Orsakullan i dag med att vårt hem är alldeles nystädat. Men det går säkert att hitta nåt skit som du skriver, högt upp eller i nåt eländes hörn ...

Anki sa...

Läcker färg på toasitsen - alldeles passande hos dig! Snyggt!
Köket och badrummet måste vara fräscht, men resten är inte så noga - och när vårsolen tittar in får jag som alltid en chock!

Jacob sa...

Jag lämnar hellre lite skit i hörnen än har ett rent helvete !!!

"LillaSyster" sa...

Vad fint det blev! Det är ingen som ser hur lång tid det tog att få dit det...... Men om du inte fått dit det snyggt hade alla sett och kommenterat. Ha en bra torsdag =)

Guldkryckan sa...

Ja för sjutton, toasitsar i originalfärg, eller den mest vanliga iallafall, är ju miserabelt minst sagt.

När jag fick tag i ett par läsglasögon för några år sedan så funderade jag faktiskt på om det var värt det...man såg ju hur smutsigt det kunde vara efter att man tex lagat middag....hujeda mej.

Skämt åsido, jag är som dig där, jag går över områdena man inte kan se högst två ggr om året...helst bara en gång men man får väl offra sig en andra gång ibland ;)
Lite skit som jag inte kan se har jag inte ont av.

SV: Frugan tackar för berömmet. :)

Ha det bäst Bp.

Monica sa...

Linjalen klarade jag mej från men inte
att bli luggad hu det gjorde ont men inte
blev jag snällare för det.
HAHA man får vara glad så länge man når upp
och kan spola efter sej.
Måsen tycker jag är söt den kan gärna få ett
hem här i Båtstorp.
Med tanke på vad det kostar är jag glad att
jag kan fostra hundarna själv, en fast hand
och mycket kärlek brukar funka plus dom magiska
orden NEJ och HIT.
Hyra ring, undrar om man kan lämna tillbaka gubben
samtidigt om man inte är nöjd:-)
Ha det bra:-)

Ama de casa sa...

Fin toasits! :-)

Anders är ganska lång han med, så han jobbar högt. Och lågt. Själv jobbar jag bäst på mittfältet :-D

Hanneles bokparadis sa...

köpte faktiskt en ny vit av gammal modell, för de nya är så svåra skruva loss, rengöra...