söndag 12 januari 2020

Skyltsöndag #244

Idag kan jag skryta med en solig Skyltsöndag och åtta grader på det! Inte illa, och det är ju alltid roligare att lägga upp skyltar när solen skiner, eller hur!? Därmed inte sagt att jag har tagit veckans bilder utomhus. Nej då, de är alla tagna inomhus.


Måste bara börja med en tråkig händelse. Butiksdöden är verkligen ett fenomen som drabbar shoppinggallerior hårt just nu. Här ser ni anrika Rizzo som har totalutförsäljning och lämnar Täby Centrum. Läste i lokaltidningen idag att även upphaussade Paradiset efter bara drygt ett år slänger in handduken. För att inte tala om Hemköp(!) som stänger sin butik i Täby Centrum under våren. Lokalerna tas över av Willys. Båda företagen ägs av Axfood. Suck!


Ordet ”Rea” finns knappt längre. Det har ersätts av alla möjliga och omöjliga engelska varianter. Indiska går mot strömmen och ”fyller på rean”, hur man nu gör det.


Veckans höjdare 1: Nu har det väl ändå gått för långt med jämlikheten kan jag tycka. En kvinnlig och höggravid tomte skyltade fortfarande med jul under vecka 2.


Veckans höjdare 2: Forex gör reklam för kontanter! Här vid rulltrappan på Östra Station. Med tanke på att alla banker är tvungna att börja med kontanthantering igen 2021, så kallar jag det en extremt god framförhållning.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

19 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Den där skyltdockan ... om det ändå hade varit Tomtemor som stod där rund och go! Men det där ser ju ut som att Jultomtens dotter varit lite oförsiktig med någon av nissarna. Firar verkar hon fortfarande göra med ballonger och allt.

I morgon är det dags att plocka bort julen. Här hemma har vi ännu allt kvar!

Uffe sa...

Den är sorgligt när så många företag får lägga ner. Mycket beror det på oss som handlar också. Var vi vill lägga våra slantar? De små har svårt i konkurrensen av de stora jättarna som kan ta in varor i stora mängder till förmånligare priser och alla ser om sina plånböcker....
Julgubben ska väl vara en gubbe?
Bravo att kontanter är på väg tillbaka igen!
Tack för trevlig, tänkvärd skyltning!

Säger Karin

Åke sa...

Tomten Ja... fick titta tre gånger... gått lite för långt tycker jag. Butiksdöden ja... allt fler sitter hemma och shoppar ju.

nalta norrland sa...

svar Båda bilderna har vi gått förbi på vår promenad jag å Teddy 😁
Prästbilen stod parkerad utanför Församlingshemmet å ifall prästen är en hon eller inte det vet jag icke 🤔❓
Har faktiskt inte ens funderat på detta 😊

Mia Halvarsson sa...

Ack denna butiksdöd som tydligen drabbar alla gallerior mer eller mindre. Förr kunde man åka in till centrum och handla i småbutiker, nu ligger alla småbutiker i gallerior, centrum börjar tömmas och själva sitter vi vid datorn och shoppar loss.... Inga strålande tider, härliga tider direkt. Men att bankerna måste börja hantera kontanter igen, DET gillar jag! Inte för att jag själv gör det men principen....hehehe.
Ett litet PS...apropå alla våra ...zzie, så kan jag meddela att bilen heter Suzzie!! :D

byblixtra sa...

Ja, det var god framförhållning av Forex Bank!

Jag gillar också Indiskas rea-skylt men tråkigt att butikerna försvinner från Täby Galleria- Hemköp tycker jag är en bra butik men den finns inte här längre. Willys är väl rätt okej, så det är ju bra att det blir kvar en matvarubutik i alla fall.

"LillaSyster" sa...

Mmm så är det, kontanter är det som gäller utomlands. Kvitto existerar inte....
Det är hög tid att plocka ner tomtemor.
Jo soligt idag men vad det blåser 🌪️

Mösstanten sa...

Forex är en av de få bankerna där man har kunnat ta ut kontanter. Det har de hållit på med ett bra tag.
Butiksdöden ja. Den får vi nog se mer av.

Susjos sa...

Trist med alla butiker lägger ner, alltså Willys istället för Hemköp?
På MoS stängs också butiker om de säljer för dåligt, och nya flyttar in...

Forex har visserligen rätt, vi turister använder nog oftast kontanter utomlands, fastän det går oftast lika bra att använda kort.
Gravid tomte i januari? Nja..inte så coolt! haha!

nalta norrland sa...

Kontanter är en sorglig bristvara i vårt samhälle.

Jag har sagt det tidigare men det tåls att upprepa, då vi var på julmarknad så var det swish som gällde... till å med för att köpa knäck. Galet.

Tomtens dotter väntar barn ;-)

Butiksnedläggning till å med i storstan... ja än så länge har vi både ICA & COOP, ja till å med OKQ8 är bemannad och butiken nyrenoverad - J var där å fixade vvs :)

Ditte sa...

Visst har vi haft en solig söndag! Skönt! Tycker du knåpat ihop ihop en bra och varierad skyltning. Och några goa skratt fick jag helt klart.
Men trist att Rizzo kastar in handsken. Har handlat en hel del skor där och även i Täby. Så sant vad gäller REA. Undrar också varför andra ord används. Likaså "att fylla på rean". Du får återkomma och se om något hänt.
Skrattade gott åt tomteskylten. Tomten, kanske en tomtemor, har nog gått över tiden här-Eller också har ett under skett.
Forex reklam har jag också sett i tunnelbanan. Och visst har Forex god framförhållning. Undrar om bankerna har det.

Geddfish ♥ sa...

Kan det bli annat än butiksdöd när folk sitter hemma och klickar hem än det ena och än det andra?? Jag vill prova (när det gäller kläder) och ev. skicka tillbaka, INTE min grej, fyyy så jobbigt. Men många älskar ju det också.
Jag klickade faktiskt hem ficklampan Olight Seeker, men den hade jag sett och provat hos sonen.

Häftiga skyltar hos dig, som vanligt!

Paula sa...

Hej, det börjar eka tomt i Täby centrum, vet inte om det är värre eller bättre än småstäderna där huvudgatorna man kör igenom nu är helt befriade från affärer. I Ludvika finns en gågata med shopping...men det har mest blivit gym och kafeer. Forex är nog lite kloka ändå, för vår iver över att skippa kontanterna följs inte alls efter i övriga länder. Och utomlands vill dom inte vara beroende av kort...
Du var klurig du som googlade på Puolanka, jag läser finska nyheterna varje dag och det var då jag såg att det hade blivit en typ världsnyhet om att en liten ort skyltar med att det är så tråkigt där så lika bra att vända...
Hur ska vi kunna fortsätta skylta om alla affärer lägger ner!!! Nå vi hoppas det är något överdrivet konstaterande..

Klimakteriehäxan sa...

Det gör ont i hjärtat att se alla butiker som stängs igen. Men du kanske kan fynda i sista minuten - Rizzo hade åtminstone förr jättebra skor, och snygga.

KajsaLisa sa...

Tråkigt när butiker nära en försvinner, försöker undvika att handla på nätet och vara solidariskt.
Undrar just om den där Reaskylten är tankeöverföring. Skrev nästan samma sak om en skylt inne hos mig för en stund sen :)

Ama de casa sa...

Här verkar det gå bra för affärerna i galleriorna, däremot dör dom inne i stan. Det beror nog just på galleriorna som har poppat upp, tror jag. Tråkigt att se, stan blir så mycket tråkigare utan affärerna. (Om jag handlar i affärerna i stan? Nope. Ooops... Utom i matbutikerna då).
Haha! Håller med Emma angående "Tomtemor" :-D

Cash is king! Jäpp. Jag hör till den gamla stammen - tur jag har flyttat utomlands där kontanter fortfarande fungerar ;-)

Anki sa...

Tråkigt med butiksdöden, både i Gallerior och inne i centrum ... men så blir det när alltfler ägnar sig åt nätshopping - och jadå, jag med ...
Höggravid tomte bör får dra sig tillbaka nu!

Anni sa...

Många tittar på varorna i butiken och sedan går de hem och beställer dem på nätet. Det lär bli många tomma lokaler framöver. Nog är det trist!

Forex har ju alltid haft kontanter, så om de är före eller konstanta kan man ju diskutera.

Christian sa...

Denna gång finns mkt att kommentera....
Butikdöden breder ut sig här med, hemskt, in å ut, man hinner inte lära sig namnen.
Rea finns inte längre, det är ju året runt å den där tomtekvinnan är hemsk, inte minst med tanke på datumet.
Vi får väl se hur det blir med "cashen" i Sverige, utomlands är de inte "kortfrälsta" i alla fall å "Swish" vet de inte ens vad det är