tisdag 7 januari 2020

Weekly Photo Challenge: Vecka 2 – ”sur”

Den här gången behövde jag inte konsultera min bästa kompis synonymer.se för att få alternativa meningar till ordet ”sur”. Jag kom nämligen på fem exempel (två från arkivet och tre dagsfärska) alldeles själv. Enjoy!


Inga sura miner här inte brukar man ju säga, men den här kvinnan ser ganska sur ut tycker jag.


Hade jag blivit haffat av polisen utan att ha gjort något olämpligt, hade jag blivit extremt sur. Vet inte vad den här killen hade ställt till med, men jag antar att han inte var strålande glad han heller.


Lime är min favo citrusfrukt, speciellt som ingrediens i en Mojito.


Visst har vi alla fått bita i det sura äpplet ett antal gånger. Om man har tur och stor fantasi så ser man även ett ganska så surt ansikte i det här äpplet.


Surast av allt jag kan komma på är ättika. I vårt hushåll används ättika endast i kombination med bikarbonat, och då för att åstadkomma ett skinande rent badrumsgolv, bland annat.


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera sura bidrag hittar ni här.

28 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Det var fem bra exempel på surt.

Lillian "sognafaret" sa...

Uff ja det er ikke alltid like enkelt å holde seg blid når omstendighetene ikke er helt greie med deg.

PS ganske barsk politimann da, men å bryte loven er vel ikke noe sjakktrekk for å få kontakt ;)

Klara Ovidia sa...

I äpplet ser jag både sur och glad, så där fick du till motsatsen också:-)
Mycket en kan bli sur av både humör och smakmässigt.

Susjos sa...

SNyggt fixat med veckans tema!
Åttikssprit använder jag istället för mjukmedel när jag tvättar!
Nu måste jag skynda vidare till jobbet, tjing!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Först ättika (lukten!) alltså jag har aldrig gillt saken förutom likt det du använder den till städning :-p. Sen lime är riktigt gott :D. Men Mojito där är vi olika (för en gångs skull). Jag har druckit det en gång, och jag blev verkligen inte imponerad haha.

Ditte sa...

Surt var det här! Vilket härligt inlägg!
Här har vi lime och mojito gemensamt. Och damen på första bilden kan nästan konkurrera med mig i den bild på mig jag hade med i mitt inlägg. (Bild på mig som 3-åring.) Och visst ser jag ett surt ansikte i äpplet. Bra bild!
Och visst är ättika i kombo med bikarbonat perfekt för rengöring.

nalta norrland sa...

Surt sa räven om rönnbären ;-) ja jag vet inte varför just de orden ploppade upp i mitt huvud och in som en kommentar i Din blogg ;-)

Någon som ser sur ut är Trump ;-)

Ättika använder jag då jag t ex tvättar Elins idrottskläder.
Lime är gott, jag har citron i mitt te när jag känner mig förkyld eller då jag tror lite extra c vitamin är bra :)

Mia Halvarsson sa...

Hahaha, lika bra som alltid :) Äntligen har vi nåt gemensamt ;) kärleken till lime, gudagott i mycket, ja alla citrusfrukter gillas här. Nu hade jag fel förresten, vi har ättikan gemensamt också, detta hus får aldrig vara utan ättika!!! Ha det gott :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, her sitter jeg og spiser en sur klementin mens jeg leser ditt supre "sure" innlegg!

Emma, Sol som sol? sa...

I Spanien kan man köpa ättika för rengöring, inte för förtäring, då använder man vinäger.
1, Undrar vad spanjorerna tänker om att vi har ättika i maten.
2, Vad är det för skillnad på den svenska ättikan och den spanska rengöringsättikan, tro?

Måste undersökas vid tillfälle.

Den flaska med svensk ättika som jag har, den är jag rädd om!

Anki sa...

Som alltid ett fyndigt inlägg till veckans ord ... ättika måste man ha ... till allt möjligt ... från ogräsbekämpning och städning till matlagning :)
Mojito har jag aldrig smakat, men det ser ganska gott ut ...

Ama de casa sa...

Härlig tolkning!
Min gissning är att det är dom två första bilderna som kommer från arkivet. Vad vann jag? ;-)

Ama de casa sa...

PS: Såg inget ansikte alls i äpplet. Förmodligen är min fantasi för dålig :-)

Violen sa...

Det är inte ofta det är surt på din blogg men idag har du mycket av den varan. Bitit i det sura äpplet har vi nog gjort lite till mans. Jag gilla lime som jag tycker har en behagligare syra än citroner. Tummen upp för Mojito! Min man har lite ättika i vattnet när han tvättar fönster, ett knep vi lärde oss när vi bodde i Norge.
Ha det gott!

Monica sa...

Vill man träffa polisen ska man
handla på bolaget i Arninge, stup
i kvarten får vi blåsa.
Dom kör visst utbildning där och
en del gånger har bilen före oss
vänt och åkt därifrån när dom sett
polisen glada i hågen har vi talat
om att dom tagit fel bil HAHA
Hon såg inte glad ut tanten.
I början hade jag lite svårt för Zlatan
men inte nu nog är han stor i korken och
dryg men han kan prata för varan vilket jag gillar.
Musikaliskt är jag nog ganska mossig jag också
man talar om den folkkära artisten på tv och
jag undrar vem fan är det:-)
En fördel är ju att hunden är lätt att hitta
när man spökar ut den.
Ha det bra:-)

Klimakteriehäxan sa...

Kvinnan på din bild skulle definitivt inte bli gladare av att se det fotot ... :-D

Gunnel sa...

Lime och mojito gillas här med. Ättika använder jag ofta för att göra pressgurka. Damen ser ut att var surare än sur.

Paula sa...

Men titta, jag har hittat en lika sur tant som jag själv! Meeee, jag glömde ju läppstiftet! Jag älskade förut att dricka vatten spetsat med citron, tills jag hos doktorn klagade över ont i magen och fick veta att jag omedelbums skulle sluta dricka citron! Haha, det hjälpte faktiskt, min mage blev ju också sur..

Christian sa...

Haha, kul ....den där kvinnan är nog inte med i trevlighetskommittén LOL

Helén sa...

Det var några riktigt sura bilder du bjuder på. Om jag vet att jag ska ut och köra bil när det är kväll och jag vet med mig att jag kan bli trött så brukar jag ta med ett par gröna, sura äpplen. Blir jag trött under bilkörningen så brukar knaprandet på de sura äpplena hålla mig pigg och alert. Tack för inspirationen, nu tror jag att jag fått lite idéer till ett eget inlägg.

KajsaLisa sa...

Ha ha undrar vem som var surast, hon i första bilden eller ättikan. Du är fenomenal på att fånga människor i vardagssituationer.

Stare Ström sa...

Ha! Du har verkligen lyckats att illustrera sur!!

Carita Liljendahl sa...

Dom två första bilderna är ju extratoppen!
En sur kvinna, som nog inte vet om att hon ser sur ut :-D
Och sur kan man bli om man kanske får böter, jajamensan.
Första ordet jag tänkte på var CITRON :-)

Annette sa...

Dina foton från folkvimlet är som vanligt så otroligt bra och roliga att titta på! Sur dam, men läppstiftet var på i alla fall :) Och så den ena polisen, som inte kunde ta av sig solglasögonen, vad är det för stil?! Oförskämt ju.

Mias Mix sa...

Ättika och bikarbonat är verkligen toppen att städa med. Har en sprayflaska med vatten, diskmedel och ättika, duschväggarna blir skinande blanka. Annars var det en samling med lite olika sura saker. Ja visst är lime gott och användbart.

Anni sa...

Skinande blankt badrumsgolv - du är verkligen en kvinna som överraskar. Läser Mias tips ovan och känner att min inre lortgris ska få sig en omgång.
Lime är verkligen en kanonfrukt!

Susanne ❤️ sa...

Så bra tolkningar :) och damen såg verkligen sur ut upps man undrar ju om det verkligen är menyer hon läser ?
Och skinande rent badrum med ättika och bikarbonat får du gärna berätta mer om :)
KRAM

Beppan sa...

Mojito är en av mina favoritdrycker. Lagom sur och mycket uppfriskande.
Surtanten fångade du riktigt bra. Klurig tolkning som vanligt av veckotemat!