fredag 23 december 2016

Var är alla människor?

Ja, det undrade maken och jag idag när vi åkte till Söder i Stockholm. På Hornsgatan – en vanligtvis även under sommaren väl befolkad gata - var det så gott som folktomt. Götgatan – Söders nav – visade inte upp en enda julutsmyckning. Och där fanns det inte många människor heller. Jättekonstigt tyckte vi.

Söderhallarna

Några matshoppare hittade vi i alla fall i Söderhallarna, men ingen större trängsel där heller.

The English Shop
The English Shop i Söderhallarna var ett annat kapitel. Där fanns hur många kunder som helst. Vågade inte fota personerna, men visar er i stället (konstiga) och ganska roliga varor affären hade plockat fram till julen/vintern. Enjoy!


Ett organiskt kaffe till killen som har allt. Skrattade gott åt texten. På sidan av paketet varnas personen - troligen frugan - att reta upp maken/sambon, för hon skulle inte uppskatta synen av en arg partner.


Dandelion & Burdock - alltså seriöst vem vill dricka fermenterad maskros och kardborre, men engelsmännen verkar älska den alkoholfria blandningen. Här behöver jag nog en liten (läs: stor) "spetsning" i form av rom tror jag. Enligt maken är saften otroligt söt och sliskig.


En sista minuten present kanske. En vattenflaska i valfri färg. Läckert med orange och lime i sängen om man vill värma fötterna under vintern. Tror att åtgången av dessa vattenflaskor är betydligt större i England som envisas med englasfönster och korsdrag...

PS. Vill gärna dela det här inlägget som Peter med bloggen Freedomtravel har lagt upp. Ni som går i köptankar av den nya 360-kameran från Nikon eller en annan kamera från det företaget kanske vill/ bör tänka om. DS.

15 kommentarer:

Mias Mix sa...

Underbara färger på vattenflaskorna! Själv har jag vetekuddar i sängen, så skönt! Men tror nog att du menar englasfönster och inte engångs ;)
Kul med humor på påsarna :) Och vad skönt att folk inte stressar ihjäl sig och springer runt på stan som yra höns. Bra att julmat går att köpa för de som vill.
Julkort har jag skrivit varje år, massor, men förra året gick pengarna till cancerfonden istället och i år fick cancerfonden och hjärnfonden dela på pengarna.
Men självklart önskar jag dig och maken en riktigt God Jul! Här blir det en annorlunda jul i år då läget tyvärr inte är bättre utan snarare sämre.

nalta norrland sa...

Vattenflaskorna var ju bara så bäst :)

Jag hoppas Ni får en fin Jul med allt vad det innebär <3

Comsi comsa sa...



Folk vaktar mikron som lagar folks skinka, he he.... :D)

*** GOD JUL ***

Kram ♥

Steve sa...

Det är inte alldeles enkelt att följa i dina spår.

Bra att du delade FREEDOMTRAVELS inlägg.

"englasfönster och korsdrag...". En snygg passning till UK.

GOD JUL!

Eva Trillian sa...

Skönt med lite luft i affärerna ;) Nu hoppas man ju att alla handlat färdigt - snart här vi om det nya julhandelsrekordet!

Susjos sa...

Den engelska butiken verkar ju rolig! JA, varmvattenflaskor i sängen låter inte dumt, underbara färger också! Skönt att folk inte är ute och stressar idag...kanske har de fullt upp att stressa i köket?! Hm...
Kram och God Jul kära BP ♥ Å TACK för alla fantastiska kommentarer i min blogg!!! ♥ ♥ ♥

Jultomte sa...

Ho Ho Ho Jultomte prata!

Hoppas allt är väl med dig/er!
Julefriden börjar sakta infinna sig!
Så mysig julkänsla överallt här med julsånger och julbelysning, så mysigt! Så nu ser jag verkligen fram emot julen!
Jag önskar att ni har det och får det fridfullt under julen!
Ska ni i väg eller vara hemma?

På återseende mina fina och ha en fin dag i morgon !
Jag önskar dig en riktigt god natt så ses vi igen !

Bäst att sova några välbehövliga timmar
G.o.d.n.a.t.t.k.r.a.m.a.r kära ni !

All Kärlek och all väl mening! ❤️

BP sa...

Hej "Jultomte sa.." Tack för din fina och roliga kommentar... Men vem är du/ni????? Gillar liksom inte anonyma jultomtekommentarer som är intresserade av att veta om jag är hemma eller inte... Å kramar från anonyma kommentatorer kan jag vara utan. Sorry om du är en helt oskyldig följare av min blogg, men jag vill gärna veta vem som tycker at vi "är fina".

PS1. Är så trött på alla dessa spamkommentarer. Herregud - det här är en oskyldig vardagsblogg med roliga inslag. Får jag sätta på kommentargranskningen bara för att det är uppenbarligen några (få) som vill sabba både mig och andra????!! Ge er till känna i stället, eller sluta kommentera. Föredrar det sistnämnda. DS1

PS2. Om du är helt "oksyldig" med din "Godnattkram till kära oss" så säg till! Annars låta bli att kommentera, okej!!!! DS2.

Ditte sa...

Visst är det trist med en massa kommentarer som ofta inte heller rör det inlägg som skrivits.
Jag plockar bort dem för orkar inte sitta och kolla IP adresser.

Oj, så folktomt på Söder. Undrar var alla är. Ja, en del var i den engelska butiken förstås, men alla andra.
The English shop besöker vi dp och då men dessa brygder du visar har jag nog inte ens tittat åt. Men det finns ju annat där som drar mina ögon till sig.
Jag hade planer på att köpa denna Nikonkamera men dels har den ingen optiksk zoom och dels läste jag Peters inlägg så jag köper den inte.
Bra med din varning.

Carita Liljendahl sa...

Kanske de flesta lärt sig att inte stressa i sista minuten. Fått allt gjort och är hemma?
Å andra sidan, man måste ju inte stressa om man är på stan heller - man kan ha det lugnt, äta gott, strosa runt i affärer.
God jul till dig BP!

FREEDOMtravel sa...

The English shop har jag varit inne i några gånger eftersom jag jobbade på Medis i sex år. Önskar en riktigt God Jul!

cissi sa...

Jo, i England får man ta på sej långkalsongerna när man går in!

Anders W sa...

Kanske ett trendbrott. Julen är ju inte bara eller inte alls en massa prylar.

Lissen sa...

Ändå handlar man julklappar för mer pengar varje år.

God fortsättning till dej Beate

Anni sa...

Här hemma finns tre varmvattenflaskor, alla inköpt i England innan någon insåg att de kan importeras till Sverige. Suverän värme!