måndag 26 december 2016

Helgbilden – en salig blandning



Kan berätta för er att vi har haft en strålande julhelg här i stor-Stockholm. Tre dagar med en klarblå himmel och sol. Dagarna har blivit längre fortare än de brukar;-) Det var inte bara en strålande utan även en lysande helg med det här LEDade ljuset från bästisen Yvonne. Den skiftar i 12 färger däribland lila, limegrön och orange:-) Love it! Tusen tack!


Tomtar som klättrar uppför balkonger på hus i Spanien är ju ganska vanliga. Den här tomten är den första jag sett här hemma. Han vågade sig upp till tredje våningen där han nu hänger och ser ganska så utmattad ut.


Pengatvätt


Sedan kan jag berätta att det skett en viss pengatvätt i Täby under julhelgen också. Det var inte första gången det hände, och det kommer troligen inte vara den sista heller. Är dock aningen förvånad över att pengarna klarade sig betydligt bättre än makens plånbok. Nej, han var inte glad, inte road alls över hans frus ”misstag” kan jag säga. Jag skyller på honom, då han inte plockade ut plånboken ur jeansfickan. Men det var i alla fall en himla tur att plånböcker ingick i mellandagsrean som ”bröt ut” idag…

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

22 kommentarer:

Susjos sa...

Visst är det ljuvligt med solen! I alla fall en kort stund på dagen :-). Å vilken tur att annandagsrean kom så lägligt så maken kanske får en ny plånbok ;-)

PS. Jag har inte heller sett någon av Star Wars filmerna DS.

Geddfish ♥ sa...

Plånböcker har blivit otroligt billiga. Här kan man få sig en i skinn i olika utföranden för hundralappen på torgmarknaderna varje onsdag och lördag.

Ganska skapligt väder här också. Bart och fint på vägarna. Jag har liksom kört 30 mil i helgen. Bare å tacke.

Jag noterar att ni har mycket mer välinbyggda balkonger, nästan halvkuvöser, ju! Hade varit önskvärt här. Många har ljusslingor också, ser jag. Inte jag.
Ha det fint!

FREEDOMtravel sa...

Fin lampa! Jag känner igen den där fjärrkontrollen. Peter gillar också saker som lyser i olika färger... ;) Pengatvätt känner jag också igen, alltför väl om man säger så ;)

Olga T sa...

Pengatvätt har jag gjort, men aldrig en hel plånbok.... Jo visst ska man tömma byxorna innan man lägger dem i tvätten! Det håller jag med dig om!

Comsi comsa sa...


Pengar tvättar jag ofta och dom blir som nya. :)
Passersnäsdukar är jobbigt att få med i tvätten, ludd överallt...

Kram ❤

Husbilen-Ellen sa...

Härligt med den blå himlen. Den saknar vi nu med all sand som flyger i luften. Tvättat pengar har jag gjort ett antal gånger, men de har aldrig varit så välbehållna som dina. Däremot har jag missat att ta med plånboken. Kanske tur det när man ser resultatet! Blev i alla fall ett stort leende från mig!

Ditte sa...

Jga unnar er verkligen vackert väder och blå himmel piggar helt klart upp.
Ditt ledljus är läckert och färgerna gillar jag också. En toppenpresent!
De klättrande tomtarna har jag inte sett i Thailand men väl ii Spanien och jag saknar dem inte .
Vad gäller pengatvätt så har vi också gjort det misstaget, dock i Brasilien men pengarna torkade och kunde återanvändas. DE fick bara pressas lite.
Önskar er en lyckosam mellnadagsrea på plånboksfronten.

betty-NZ sa...

Great series of photos! Glad you had such brilliant sunshine and the Santa made me laugh.

Steve sa...

En salig blandning var det definitivt.
Ett LEDat ljus i 12 färger är en nödvändighet.
Det var en rätt oskyldig pengatvätt.

Anita Malta sa...

Himmel vad härligt att du fick en strålande julhelg med mycket sol och en klarblå himmel, snyggt bildbevis :) Den där lampan är ju hur läcker som helst både i alla dess färger och form. Hon vet minsann vad som passar dig, din bästis Yvonne, en värdefull vän.
Tomtar som klättrar som den på din bild är ganska så vanligt också på Malta, tycker de är ganska roliga.
Det där med pengatvätt händer titt som tätt hemma hos mig också men maken får skylla sig själv som inte tömmer fickorna, fast oftast så klarar pengarna tvätten. Plånboken har däremot aldrig hamnat i tvättmaskinen men spikar, mynt och annat som inte hör hemma där ;-)

Tack för din upplyftander rader hos mig Beate, den limegröna skottkärran och fina kommentarer är väl det som är roligast just nu om man säger. Det går helt enkelt för långsamt i lägenheten. Nu har vi jobbat där hela helgen och idag lovade den s.k byggmästaren att minst tre arbetare skulle komma. Den enda som kom var hans pappa, elektrikern, de övriga kunde inte komma för bilen var trasig men sen var de visst sjuka. Så nu jobbar vi i lägenheten även idag fast vi betalt för att få jobbet gjort. Snurrigt värre, gick därifrån ett tag för att istället titta in här hos dig och andra men ska strax tillbaka och riva tapeter :-D

Anita Malta sa...

..ser nu att det inte var den limegröna skottkärran som var med på bilden, men det finns iallafall två gröna glädjespridare bland allt sand och cement ;-)

Anki sa...

Härligt med blå himmel och sol ... bara att njuta så länge det varar :)
Pengatvätt händer här också emellanåt, men här är det jag som är den slarviga och glömmer att kolla fickorna.
Häftig lampa - kul med den nya tekniken! Här har vi laserprickar på Lillstugan istället för en vanlig ljusslinga i klängrosen :)
Stort Grattis till den delade vinsten i Sannas GW - bra jobbat!

Stare Ström sa...

Det var ett nytt sätt att tvätta pengar på och det verkar ju funka!

cissi sa...

Tomten ser verkligen slut ut, tur han snart får komma in och vila sej lite.
Ja, du får tipsa skurkarna om ditt sätt att tvätta pengar.....utan plånbok då förstås! :)
God fortsättning!

Unknown sa...

God fortsättning!
Läckert ljus både det artificiella och det naturliga.
Pengatvätt kan ju komma till pass så här innan årets slut.
/Kiki

Annette sa...

Visst var det en ljus och härlig helg! Jag önskade mig snö till jul, men i efterhand kan jag ärligt säga att det var skönt att slippa snö och kyla, och nu kan det gärna bli vår :) Tyvärr brukar iskylan slå till i januari, men den här gången tror jag att jag är förberedd, med ved inne om det blir strömavbrott med - 30 grader ute, och nya proppar till vårt gamla säkringsskåp.

Att tvätta plånböcker är inte så bra, men den verkade tålig eftersom pengarna i den klarade sig. Satsa på en likadan igen tycker jag :)

Här ute hos oss är det mest vanliga ljusslingor kring balkogner, dörrar och flaggstänger, inga klättrande tomtar vad jag har sett. Och apropå tomtar och jul. Efter två månaders förberedelser är jag mättad så att det räcker minst ett år, så i dag skall julsakerna ned i jullådan :)

Åke sa...

Pengatvätt!!! Jag viker mig dubbel :) Jag försökte tvätta ett minne (USB) utan att veta om det ;) men lampan var läcker :) Tomten var läckrast :)

Guldkryckan sa...

O ja...har nog tvättat en och annan peng i tvättmaskinen här med men frugan brukar vara extra noga med mina jeans numera och sen har jag väl skärpt till mig lite också ;)

En sådan där tomte har jag sett...ska skriva upp det till nästa års julpyntande här...trevligt tycker jag.

Här har vädret i jul varit, ja, rent ut sagt kasst....men skit samma...det får gå. :)

Tillönskar dig fina mellandagar BP.

Marina sa...

Här har vi också haft härligt väder några dagar (även om jag kan sakna lite snö också...). Det där måste vara en mindre lönsam variant av pengatvätt ;)

Eva Trillian sa...

Tvätta pengar ja - det har ju hänt även här ute på landet ;) men att göra det i plånboken ... ja, det har vi inte testat ännu! Blev han inte glad, maken, för chansen att köpa en ny plånbok? ;)

Carita Liljendahl sa...

Era nya sedlar och slantar som ännu går parallellt gjorde mig från Euroland lite förvirrad :-)
De klättrande tomtarna är kul!
Och att ni haft så fint väder, i en miljö jag känner så väl.

Anni sa...

Hälsa maken din att i mitt hushållet behåller den som tvättar alla de eventuella skatter som finns i smutstvätten. Tömmer man inte fickorna kan man glömma vad som fanns däri.
Fast när maken tvättade sina rikskuponger blev han inte så glad (och jag var oskyldig!)