söndag 25 december 2016

Skyltsöndag #85

Även om det är Juldagen så är det ju ändå en söndag och då får man skylta om man känner för det. Den här Skyltsöndagen blir den sista under 2016 för att sedan fortsätta på Nyårsdagen 2017 (Note to self: förbered bidraget och alla foton innan du korkar upp!). Alltså vill jag passa på att tacka er alla som varit med i år. Helt otroligt vilka fynd ni har hittat såväl irl som på nätet. Skyltar finns liksom överallt och era ”tolkningar” är alltid roliga, fyndiga och många gånger annorlunda. Tusen tack, ni är helt underbara!

Nu till veckans skyltskörd som jag har hittat:


Claes-Göran tycker att vi är tomtar allihopa. Nej, det håller jag inte med om. Tomtar liksom clowner har alltid skrämt vettet ur mig när jag var liten. Det sitter i liksom. Å snäll är jag inte heller;-)


”Berlin jag älskar dig” däremot tycker jag är en otroligt fin och hedrande gest med tanke på det hemska terrordådet i Berlin förra måndagen. Stor eloge här!


Att det finns prioriterade säten för funktionshindrade personer på bussarna tycker jag är en självklarhet. Men SL (Stockholms Lokaltrafik) anser uppenbarligen att det bara är män som kan behöver dessa platser…


Tyckte att det här skyltfönstret som jag hittade på Hornsgatan var helt suveränt! Helt bortsett från att brudklännigen i rött frångår ”normen” att en brudklänning ska vara vit, så ser jag spontant ett bröllop mellan två kvinnor framför mig. Vackert!


Den här kampanjen pågick ifjol också. Den är aningen skrämmande måste jag säga. Jag menar äter verkligen ungefär en fjärdedel av den svenska befolkningen så många korvar, bacon, revbensspjäll, kotlett, fläskfilé, julskinka med mera på ett år…


Vi äter ytterst sällan griskött, men efter gårdagens utmärkta mikrade julskinka (utan köttermometer då termometern är i metall och det lär vara en dålig kombo med en mikrovågsugn enligt Emma och maken) så är det kanske dags för en rap eller;-)


Ha nu en fortsatt fin julhelg!

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.




12 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Haha! Så bra att maken din och jag är överens om termometern!

Ohhhh, den röda klänningen! DEN VILL JAG HA! Fast jag är ju redan gift så jag får väl svassa runt i den hemma då. Det är ju inte som att man går på bal...

God fortsättning på julhelgen!

FREEDOMtravel sa...

Många bra och roliga skyltfynd som alltid! Och måste funktionshinderskylten bara gälla män, kan inte oxå kvinnor ha byxor? ;) Önskar en fortsatt fin jul!

Eva Trillian sa...

Återigen får Claes-Göran fem stjärnor för bra skylt :) Du med såklart!

Steve sa...

Jag äter aldrig griskött, men inte har därför jag ramlat över din avslutande fundering. Vad den nu betyder.
God fortsättning!

Comsi comsa sa...


Härlig skyltning och jag håller givetvis med dig om allt det andra. Jag skyltar nog inte före 2017 :D)

Stor kram ❤

Åke sa...

Alla är tomten... så bra 👍 Nu startar jag också, här kommer mitt första http://nacka144.se/?p=25164

Anonym sa...

Berlinskylten ger jag en eloge till. Alla dessa tragiska händelser pga av galningar

Susanne ❤️ sa...

Bra tanke med att hedra Berlin efter det tragiska som hänt där ❤
Nog för att vi kvinnor är lite "starkare" ;) och inte gnäller så mycket men nog borde dom ha kvinnor som figurer också ;)
Eller så får vi helt enkelt måla till lite kvinnlig fägring på gubbarna ;)
Underbara skyltar som vanligt ! Tack för att du förvaltar denna härliga utmaning vidare ❤ och Tack för alla dina fina kommentarer dom värmer ❤ PS lillskruttan ritade hur huset såg ut och blev jätteglad att du tyckte det var fint det var vi två som byggde och ritade och skar ut huset ihop ❤
Kram och God Fortsättning

Ditte sa...

Tack för ännu en rolig, underhållande och tänkvärd skyltning!
Claes-Görans Berlinskylt talade extra till mig och särskilt nu efter det hemska attentatet och Berlin är en stad jag är väldigt förtjust i.
Brudklänningarna på Hornsgatan var läckra och vilka kontraster.
Har också tänkt på detta med att det mest är män som visas på SLs säten och funderat på varför.
Vad gäller griskött äts det inte i stora mängder hos oss och om det blir så köper vi det oftast från Åland (fryst/vacumpackat) där grisarna har det bra och även går ute. Smakar något helt annat.
Roligt att er julskinka blev bra och bra att du kom ihåg att metall och micro inte är en bra kombo.
Önskar dig god fortsättning och en trevlig annandag jul.

Geddfish ♥ sa...

Hej! Jag äter inte så mycket griskött heller. Och tjejbarnbarnet definitivt inte, hon är vegetarian. Jag visar upp ett vacker julbord idag från julaftonen, men jag smakade inte så mycket, då jag hostade bort det mesta, inte på maten, utan ja. Jaja.
Handikappsskylten, tror att den innefattar kvinnor med byxdress också ;).

Önskar dig en fortsatt god julhelg och även en ny vardag i morgon.

Carita Liljendahl sa...

Hyllningen till Berlin var extra fin <3

Anni sa...

(Jag gifte mig i blått)