lördag 10 december 2016

Twilight Zone


Bilden har egentligen ingenting med inlägget att göra. Vill bara visa er hur det såg ut hos mig idag - utomhus alltså.


En av tre ficklampor hade fungerande batterier - ooooops.


Jourmontören klarade inte att fixa strömavbrottet. I stället för att hämta reservdelar i Årsta kallade han på en elektriker från Stockholms El-Jour. "Reservdelen" hade anlänt.


Dagens inköp - en hel hög med nya, fungerande batterier samt en värstingsficklampa.


Förnödenheterna på balkongen - väl kylda!


"Reservdelen" - världens trevligaste elektriker från Stockholms El-Jour.

Ni kommer inte att tro mig idag. Men då jag kan leverera odiskutabla bildbevis är ni så illa tvungna att medge att storyn är sant – tyvärr.

Från vatten- till strömavbrott
Som sagt, det hela låter osannolikt – igår vatten- idag strömavbrott. Klockan 11:45 gick strömmen i vår lägenhet. Det var bara att repetera punkt 1 och 2 i gårdagens inlägg. Det tog jourmontören en timme att dyka upp, felsökningen tog ytterligare 60 minuter. Han ringde, berättade att någon grannes spis hade brunnit, någon huvudsäkring hade gått, ett elskåp i källaren var aningen förkolnat samt att han fick hämta reservdelar i Årsta. Felet skulle dock vara åtgärdat om två timmar. Sedan åkte han iväg.

Aktivitets- och tipslista vid strömavbrott som fungerar endast för hushåll med två personer:

1. Om man som vi inte äger några levande ljus och LED-slingarna uppenbarligen inte fungerar är det bara att ta fram ficklampor, som förhoppningsvis fungerar. Gör dom inte det kan det bero på batterierna.

2. Kontrollera batterierna. Om de är döda skicka mannen/frun till närmaste inköpsställe. Själv väntar du på jourmontören. Om mannen/frun är smart passar han/hon även på att fika någonstans.

3. Då du varken kan blogga eller surfa på datorn gör du det med mobilen, förutsatt att batterinivån tillåter det vill säga. Gör den inte det, sitter du i mörkret och blir vansinnig.

4. När du får veta att det dröjer ytterligare två timmar, låter du mannen/frun gräva fram bilen och kör tillsammans tillbaka till centrum 1. för en gemensam fika den här gången, 2. för att köpa en värstingsficklampa, 3. köpa sushi igen, då du troligen inte kan laga mat ikväll heller. Sushi är bra för hälsan. Fråga alla japaner som har högst medelålder i världen!

5. När du kommer hem och har tur träffar du på ”reservdelen” som den nya elmontören uttryckte det – han själv alltså.

6. Ställ sushin på balkongen för att den ska hålla sig fräsch. Eftersom du definitivt lär behöva en vinare ikväll också passa på att kyla ner vinet på samma balkong.

7. När strömmen återkommer och den trevliga montören ringer på och berättar att felet är åtgärdat frågar du honom om du får ta ett foto till bloggen. Det får du – eller ja, jag fick i alla fall ta ett kort.

8. Då vattenavbrottet ju är åtgärdat kan du ju diska igen. Alltså slipper du äta sushin ur förpackningen utan kan lägga upp bitarna på två tallrikar. Även misosoppan kan drickas ur två riktiga muggar i stället för ur pappkoppar.

PS. Skulle egentligen varit på Stjärnjul idag. Ja, ni förstår… Det är en himla tur att Nobelfesten visas på tv:n hela kvällen. Då kan jag passa på att hälsa på er. DS.

21 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Snacka om maximal otur! Nu måste ju bara morgondagen bli super! 👍
Jag tycker ju inte ens om sushi. Men vinet tar jag gärna! :)
Nu hoppas jag att snön försvinner lika fort som den kom. Tur att jag jobbar imorgon och slipper se eländet. För inne i stan blev det inget av snön när den väl kom ner på marken.

nalta norrland sa...

Spännande fortsättning i morgon, tro vad som händer hos Dig då... har Du tänkt så mycket Du fått "gratis" att blogga om ;-) snökaos, vattenbrist å nu strömlöst... "Allt för bloggen".
Bra gjort!!

Hur knäppt den än låter har jag aldrig smakat sushi...

Idag har jag varit social, min 08a syster kom med tåg till Umeå och sedan buss till Åsele igår mitt på dan, denna gång bor hon faktiskt hos mina/våra föräldrar,
i somras så hyrde hon ju stuga på campingen ett par km från föräldrarnas bostad.

I morgon ska jag skjutsa Elin till stallet strax före kl 10.

Jag hoppas Du får en lugn kväll å att morgondagen bjuder på trevligheter :)

Emma, Sol som sol? sa...

Fast alltså nu får du lugna ned dig lite!

Vaför skulle du inte kunna äta sushi på en vanlig tallrik - ström eller ej. Diska kan man väl göra en annan dag. Eller om ni har vatten tillbaka kan man diska i stearinljusets sken.

ALLTID! ALLTID! ALLTID! ha värmeljus hemma samt så klart en tändare eller tändstickor!

Med värmeljus kan du ju till och med värma lite glögg och har du sedan pepparkakor hemma och en bok, jisses då har du ju inget att klaga över! Tvärtom! Lär dig att njuta av denna stunden då du faktiskt INTE KAN göra så mycket annat än gilla läget.

Vi har genomlevt otaliga strömavbrott. Värst var nog en julafton när det var -13 ute och vi vågade inte åka hemifrån till mina föräldrar för katternas skull. Det löste sig efter några timmar men det var inte kul. Andra dagar, vanliga dagar, då sätter scouten i mig igång. Nu ska problem lösas. Behöver vi äta? Hur då? Kaffe?

Jag är så glad över att jag åter har mitt stormkök och T-sprit hemma. Nu fixar sig det mesta.

Emma, Sol som sol? sa...

Kanske bör tillägga att sonen och mannen min blir helt vansinniga när ström går. De vet inte att sysselsätta sig utan elpryttlar. Staaaackars dem!

Comsi comsa sa...



Förstabilden var ju helt underbar fin, wow. Så mycket snö har inte jag....
Vilken mörkerdag du hade, kan gissa att du gick och muttrade eller kanske gormade, vad vet jag? :D))

Kram ♥

Carita sa...

Åååh... hmmm... har ni snö nu?
Och elektrikern ser trevlig ut.
Är han singel? Var kan man träffa honom?
:-D
:-D

nalta norrland sa...

Minus 25 grader aningen kyligt ⛄️ Jag är glad att vi just nu inte har drabbats av strömavbrott

Ditte sa...

Tyvärr, när och om det händer, det som man inte tänkt ska hända, ivll det till att vara förberedd.
Efter alla resor utomlands är vi där väl rustade (så även denna gång) med ficklampor av olika slag, (Med fungerande batterier och reservbatterier) pannlampa, värmeljus, ett par blockljus och ett par tändare.
Så denna rutin hänger i även hemma.
Men jag gillar din lista! Bra att stämma av så man inte missat något. Och det hade jag ju.
Inser att om strömavbrott sker härm är balkongen inte den optimala platsen för vin och sushi. Men man kan ju kyla ner detta med kallt vatten om det nu finns vatten att tillgå. (Sushin givetvis förpackad i tätslutande burk)
"Home delivery" bör också vara ett säkert kort.
Nu har ju både el och vatten krånglat så jag hoppas söndagen blir en lugnare dag.
Och en trevlig elektriket är en fördel, helt klart. Särskilt som han kunde vara behjälplig.

Marina sa...

Oj, vad snö ni har helt plötsligt! Jag erkänner att jag hopps den får ligga ett tag så den är kvar när jag kommer :)

FREEDOMtravel sa...

Oj från vattenbrist till elbrist! Det är visst meningen att utsätta er för lite prövningar ;) Tack förresten för förvarningen om snön, då vet vi vad vi har att vänta. Här i Warszawa är det regn som gäller ;)

Steve sa...

Det råder prövningens tider i Täby ser jag. Och ännu en välstrukturerad Aktivitets- och tipslista har du åstadkommit. Du kan börja extraknäcka som katastrofkonsult.

Anki sa...

Hoppsan ... undrar vad som händer idag då? "En olycka kommer sällan ensam", säger ett gammalt ordspråk - och tre brukar det visst vara på rad. Sen blir det lugnt igen :)
Menar du på allvar att ni inte har värmeljus eller stearinljus hemma ... jisses!
Bra lista igen - men bara för stadsbor tror jag - vi som bor på landet har nog allt hemma för att fixa ett kortare eller längre strömavbrott ... efter Gudrun var vi strömlösa i fem dygn... det var lite jobbigt :)
Så ljust och fint med snön - fin bild!

Eva Trillian sa...

Testar ni alla krissituationer när ni ändå är igång? Men nu räcker det?
VIlken tur att ni har så kallt så att balkongen fungerar som kyl just nu då :)

Geddfish ♥ sa...

OJ, vad snö! Här är regnblött och grönt. Men jag slapp gå igår, fick skjuts tre vägar av fyra (en gick jag).
Vilken osis ni haft med vatten och el, då! Tänkte efter, och jodå, här finns ficklampor, batterier, pannlampor, värmeljus. Men ändock trist. Och jag som inte har någon att prata med, jag kan svära högt för mig själv.
Nu borde det väl vara lugnt hos er ett tag, hihi.
Skyltsöndagskram ♥

KajsaLisa sa...

Du tar upp den viktiga punkten blogga som nummer 3, det kallar jag bra prioritering :)

nalta norrland sa...

Väderrapport... just nu minus 28 och klart väder, vilket innebär att kylan troligtvis håller i sig till i morgon.

Anders W sa...

MSB har fina tips för alla i vårt land ;-) Och nyttigt att inte ta allt för givet!

anemonen sa...

Hu ja elavbrott är inget roligt alls. Tur att ni har en balkong och att det var kallt med snö så den kunde fungera som kulskåp. Skönt att allt nu är i sin ordning. Nja Trähult är det inte utan Träthult som i ordet träta är lika med kivas vara gramse på någon. Ja du i skogarna i Småland kan man finna många roliga skyltar med byanamn på. Jodu helgen var händelserik till tusen. Vi fick rycka ut till en olycksplats då en vän var inblandad i en olycka med tre bilar och bilarna utom långtradaren var bara mos. Tur att alla inblandade klarade livhanken. Vi fick åka dit för att hämta vapnen som vederbörande hade i bilen. De får man ju inte bara lämna. Tänk vad det kan hända mycket i byarna även om det inte är teater eller annat roligt. Men händer saker det gör det minsann så det räcker även om det stundtals är tyst och lugnt. Jag hoppas att inte dina grannan eldar upp fler spisar. Otäckt sådant med om det börjar brinna i flerfamiljshus.

Anni sa...

Men jisses, som om det inte räckte med snön! Vatten och el och fläsklägg och trevliga elreparatörer! Livet som pensionär är i alla fall inte enahanda och tråkigt! Jag får också Jamies brev plus att jag följer honom på fb, så det är en hel del man lockas av. Ska kolla upp fläskläggsskinkan!

Annette sa...

Usch, inte kul alls när det trasslar med vatten och el... För att hålla dig sysselsatt när nätet inte fungerar kan du ju alltid läsa en bok, om det inte hunnit bli iskallt inomhus så att man fryser om fingrarna om man inte har vantar, har hänt här... Smart med alla batterier, det tipset skall jag ta fasta på och bunkra upp här också! Och så har jag köpt power banks/laddare till mobiltelefonerna om det skulle bli strömavbrott. Enda positiva med strömavbrott är att man som ni kan äta mycket sushi :) Det är en sak jag inte lagar själv, men är helt galen i! På vår närmaste ort med färdigmat är det pizzerior som dominerar, men under ett par år har det funnits en otroligt fin och fräsch sushirestaurang. Jag hoppas de överlever länge till, trots att de antagligen inte får så många kunder.

Husbilen-Ellen sa...

Bra checklista. Batterier tar alltid slut när det är olämpligt. Vi har börjat ha reservbatterier i frysen. De ska hålla bättre där.