söndag 4 december 2016

Skyltsöndag #82

Claes-Göran har uppenbarligen valt att hålla sig på marken. Han har övergett stegen för att sätta in bokstäver i ljuslådan. Ganska klokt med tanke på vädret.


Visst är de flesta av oss snälla. Personligen förknippar jag dock ”snällt” med ”dumt”, vilket tomten säkert inte håller med om. Troligen inte ni heller. Omtänksamt och trevligt är ord som jag föredrar i stället för "snällt".


”Now we are talking!” YESSSSSSS!


Tele2 arenan, Globen, Hovet, Annexet och Skyview heter numera ”Life”. Totalt onödigt om ni frågar mig. Löjligt till och med. Men ”Live” betyder ju två saker – ”leva” och ”live" som i "direkt”. Å då blir reklamen ju genast riktigt fyndig.


Här skrattade jag gott när jag öppnade bilden i Photoshop. Såg bilen i Täby Centrums parkeringsgarage och reagerade på den roliga logotypen i min favo färg. Här lyckades jag helt omedvetet med att fånga takbelysningen i garaget som låter El & Belysning Järfälla göra reklam för sin verksamhet. En perfekt spegling om ni frågar mig. Love it:-)


Har visat flera exempel av olika ”cykelkondomer” som är så vanliga här i stan. Här kommer ytterligare en! Gillar den skarpt för den är riktigt kreativ. Onekligen Modesty Blaise stuk tycker jag.



Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.
Alla skyltare hittar ni här.

21 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag tycker att "snäll" är ett fint ord! Men man brukar ju prata om "dumsnäll" också, och då är man mer mesig kan jag tycka. Fast snäll är ändå bra :-)

Haha! C-G vill väl inte stå ute i kylan och fixa skylten kan tro. Smart av honom där :-)

Varför ska det hållas på att namnändra hela tiden? Tele2 arenan kan jag förstå, dom kanske inte betalar nåt längre? Men Globen och Hovet kommer alltid att heta så för min del.

Jag tror att din tolkning av varför du gillar den där cykelkondomen är helt onödig - du gillar färgen helt enkelt. Erkänn! :-D

Comsi comsa sa...


Kanonskyltning var det här idag...
Om snällt är dumt så önskar jag att mänskligheten blir väldigt dumma.. :)))

Kram ❤

KajsaLisa sa...

Gillar Claes Görans budskap i andra bilden. Känner igen Live is life, tror det är en gammal 80-talslåt.
Sen har jag aldrig förstått vitsen med sadelkondomer fast jag cyklar rätt mycket "Hurra hela jag är dyngsur men torr om rumpan" typ.
Skit i det där och köp en cykelväska och ett regnställ istället. Eller slutar dom cykla och parkerar den om det börjar regna.
Länkar upp dig nu, men min skyltsöndag låg i inlägget under bara så du vet. Du kommenterade Helgbilden :)

nalta norrland sa...

A. Live Is Life är en låt med den österrikiska pop- och rockgruppen Opus.

Nanananana
Nanananana (all together now)
Nanananana
Nanananana
Life (nanananana)
Life is life (nanananana)
Labadab dab dab life (nanananana)
Liiiiiiiife (nanananana)
When we all give the power
We all give the best
Every minute of an hour
Don't think about the rest
And you all get the power
You all get the best
When everyone gets everything
And every song everybody sings
Life is life (nanananana)
Life is life (nanananana)
Life is life (nanananana)
Labadab dab dab life (nanananana)
Life is life, when we all feel the power
Life is life, come on stand up and dance
Life is life, when the feelings of the people
Life is life, is the feeling of the band
When we all give the power
We all give the best
Every minute of an hour
Don't think about the rest
Then you…
Life is life

Per-Anders sa...

Jag håller inte alls med om att snäll är samma sak som dum. Det kan många gånger vara lönande att vara snäll med sin omgivning, då blir oftast bemött med snällhet tillbaka. Cool cykelkondom!

Ditte sa...

Härlig och omväxlande skyltning även denna vecka.
Snäll kan ju sägas om man inte har något annat att säga om någon men omtänksam, trevlig,"god" och vänlig säger mig mer än just snäll. Gillar helt oavsett Claes Görans skyltar. Och texten på griffeltavlor är trevlig.
Vad gäller Globens nya namn och även de övriga arenorna runt om undrar jag varför det ska vara ett namnbyte. Globen för mig föblir Globen och att de övriga arenornas namn kan behöva att piggas upp kan jag förstå.
Loggan på bilen är helt perfekt, färgen likaså och att du fick "två flugor på smällen".
Cykelsadelkondomen gillas verkligen. Tufft motiv!

Guldkryckan sa...

Ja...SNÄLL....får också sådana vibbar för det ordet....underligt men sant.
Lite som Svenska kyrkan.....de är "snälla" så de är dumma...en av sveriges mest stökiga arbetsplatser yrkesmässigt.
Har viss insyn så jag vet ;)

Den där Claes Göran verkar ok om du frågar mig ;)

Ha de fint Bp.

Fjärde året i Hjo sa...

Kossorna är snälla. Men även somliga människor. Och tomtar.
Gillar snygg-skylten!

Susjos sa...

Clas-Göran är fiffig han!
Å du har verkligen fått till skylten med belysningen mitt i el och ljusfirman, hihi!!!
Min man brukar säga att kor är snälla, men jag gillar ordet snäll!

Anita Malta sa...

Tycker att Claes-Göran gör rätt som håller sig på marken, ombyte förnöjer :-) Snäll ! Ja, håller nog med dig där att omtänksam och trevlig är bättre ord än snäll men det sitter i sen barn att ska man få julklappar av tomten ska man vara snäll och därför tycker jag Claes-Görans budskap är ok, om du förstår hur jag menar vilket du naturligtvis gör ;-)
Haha.. gillar budskapet på andra sidan av skylten.

Tycker det ser ut som om du lyckats riktigt bra med att dra ett tydligt streck över jeb-reklamen för att istället locka oss att rikta blicken mot logotypen.
Om cykelkondomer har jag aldrig hört talas men har ju heller inte varit någon flitig besökare här på sistone av förklarliga skäl men tror mig ana vem som är uppfinnaren av liknelsen :-D

Svar: Tusen tack Beate för dina kommentarer. Tiden här går i en rasande fart och tiden framför datorn är väldigt begränsad, det händer så mycket nu. Att vara turist i Kuching är en sak, att vara "vanlig i vardagen" en annan. Bara en sån enkel sak som att hitta en supermarket eller var köper man spik och hur går man tillväga för att öppna ett bankkonto och tusen liknande vardagliga saker som tids nog faller på plats men i början känns både rörigt och roligt.
Twin tower har vi åkt upp i förr men inte den här gången och ha inga större förväntningar på min sista bild, har faktiskt inte en aning själv. Har inte fotograferat alls sen vi kom hit så jag får leta i arkivet. Ska bli skönt att pausa från utmaningen och fundera på om jag ska vara med nästa år igen..
Oj, det här kan bli långt, kanske mejlar dig lite då och då istället och berättar hur vi har det här. Misstänker att det inte blir så många inlägg som jag tänkt men det får tiden utvisa. Kram och sköt om dig Beate // Anita

Anki sa...

Som vanligt en härlig skyltning!
Jag förknippar inte ordet snäll med dum ... så, nej jag håller inte med dig :)

Steve sa...

Jag är väldigt snäll. Men du, kalla mig inte dum.

cat sa...

Snygg kan jag ta till mig, men snäll är jag då rakt inte ;-) Hoppas inte att C-G har någon krämpa som förhindrar stegklättring.
Snyggt fångat när det gäller skåpbilen!

Marina sa...

Cykelkondomer är en väldigt bra och användbar uppfinning och har tydligen kommit för att stanna!! (och med tanke på vädret så är det kanske inte så konstigt...)

Stare Ström sa...

Tycker du ska försöka sälja fotot till jeb!

svar:Jag funderade också över priset på julbocken. Färsk gran barrar väl? Vad blir det då kvar? Fast annars är det en mycket trevlig julmarknad. Fredriksdal motsvarar ungefär Skansen, men lite större. Den har såväl botanisk avdelning som en fristad för husdjur som håller på att utrotas. Genbank för bådadera.

Maria sa...

Hälsa och tacka C-G - det är alltid trevligt med komplimanger!
Det var ju riktigt snällt av honom - eller vad säger du ;-)
Kram

Eva Trillian sa...

Fler vuxna borde läsa Claes Görans skylt och förstå att de också kan vara snälla!

Carita Liljendahl sa...

Här var det både roligt och färggrant igen som vanligt!
Jag gillar inte svordomar, men det får väl lov att gå i den där ena skylten :-D

Anni sa...

Det var som sjutton. Jag hade då inte fattat att det där med live och life hade med globenområdet att göra, men så har jag inte läst texten heller. Så töntigt. Jag som tycker att det är töntigt nog att Globen ska heta Ericsson Globe. Känns inte som så bra reklam nu när allt fler får lämna företaget.
Övriga skyltar och bildvinklar gillar jag skarpt!
Men vad gäller snäll, omtänksam och trevlig tycker jag inte att de orden är utbytbara. Själv är jag inte snäll, men omtänksam. Jag är gift med en man som är snäll, men inte speciellt omtänksam. Båda är vi dock trevliga.

Mias Mix sa...

Bra skyltar av C-G :) Till julen ska man ju vara snäll. Men visst låter omtänksam bättre.
Perfekt med speglingarna och loggar! Cykelsadelskyddet lyser upp glatt u mörkret.
Tack det är ungefär som förut, vi kämpar på.

Husbilen-Ellen sa...

Fyndiga skyltar som vanligt!