tisdag 13 december 2016

Besök i världens ballaste konstateljé

Idag tänker jag göra skäl för namnet på min blogg – den första delen av namnet alltså. För konstiga inlägg levererar jag ju dagligen;-) Men nu ska det alltså handla om konst som omväxling. Färgglada tavlor gjorda i blandteknik, cool inredning och utsmyckning samt ett ljushuvud.

Ulla-Britt Hede
Ulla-Britt Hede och jag har känt varandra sedan 1997, då vi träffades för första gången på en konstutställning i Täby Centrum. Sedan dess har vi hållit kontakt och träffas då och då i hennes inspirerande ateljé.

Konstateljé

Det var en perfekt dag att åka till Ulla-Britts ateljé. Det regnade (japp ni läste rätt) och gatorna förvandlades till isrinkar respektive sjöar. Det var hur lätt som helst att förtränga denna trista sörja i hennes ateljé, där jag fick en väl behövlig dos av färgterapi, en mycket trevlig fika och ett stort antal aha-upplevelser. Tack Ulla-Britt.

Enjoy!


Snacka om färgkick!


Smakfull och annorlunda julutsmyckning. Den limegröna tavlan till höger är en av två konstverk som fick följa med mig hem.


Olika möbler ofta köpta på auktion. Kolla sopkvasten till höger. Hade jag en sådan skulle till och med jag gilla att städa.


Tavlan är gjord i samarbete med Trioplast och Cancerfonden. Den här refererar till Rosa bandet och bröstcancer. Hon hade även gjort en "skulptur" i blått till "mustaschkampen" mot prostatacancer. Konstverket föreställer en tårta och "inramningen" är gjord av plast till ensilagebalar. Ni vet de rosa och blå höbalarna som vi såg i somras.


Här har ni ett "Ljushuvud", gjort av en barnskyltdocka.


Mitt absoluta favohörn i ateljén:-)

PS. Vill ni ser fler verk av Ulla-Britt Hede klicka på länken och välj "Galleri". DS.

22 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Ett namn jag känner igen men inte jan placera, såg att hon varit på Picchus i Väsby, kanske därifrån jag känner igen det.

Den första bilden är härlig i all rödhet! En riktig eldsvåda - om nu en sådan kan vara härlig.

Jupyntet var faktiskt riktigt smakfullt!

Stolen, den gillade jag! Gillar det rena. Avskalade. Med finess.

Ljushuvudet, nä. Låååångt ifrån min omtyckandesfär.

Glasprodukterna på sista bilden är 70-tal för mig. Tänker glasbruk, Percy (den limegröna) och min farmor. De höga ljusstakarna, de skulle jag dock gärna vilja ha!

nalta norrland sa...

Meen WOW jag gillar detta inlägg,
kuliga färgrika bilder,
en mycket kreativ person.

Susanne sa...

Det var mycket konstig konst.

Comsi comsa sa...


Detta tyckte även jag om, gjort, lekfullt...

Godnattkram ❤

Comsi comsa sa...

Usch, texten blev dum...

KajsaLisa sa...

Kul och udda ställe du hittade,gröna lampan och trästolen gillar jag. Tavlorna var nog lite för mycket för min smak :).

Anita Malta sa...

Men vad många udda, läckra och mer eller mindre tokroliga fulsnygga ting och helt underbart med alla dessa starka färger. Konstnären måste vara väldigt unik, på ett positivt sätt. Grattis till att ha henne som vän, kan tro att hon inspirerar och ett besök i hennes ateljé skulle jag då inte tacka nej till :-)
Svar: Samma här, vägrar gasol ;-)

Ditte sa...

Tusen tack för detta! Hit till ateljén skulle jag gärna vilja ta mig. Vilken inspirerande miljö med många häftiga och roliga saker och med många spänande målningar.
(Jag känner igen namnet och tror jag sett en utställning i Upplands Väsby, på Pichus café. Där har många konstnärer ställt ut under årens lopp.)
Kul att en målning också fick följa med dig hem.

Ulla-Britt sa...

Tack snälla vän! Alltid lika roligt o trevligt att träffa dej Beate!Wow vad du skriver uppmuntrande om min konstiga konst o allt konstigt i ateljén.Du vet ju att jag kombinerar både i tavlorna och omgivningen gammalt och nytt,konstigt och inte så konstigt,för att det ska bli en i bästa fall lyckad blandning.
Är så glad att jag har möjlighet att ha min lilla experimentverkstad!
Kram Ulla-Britt

Biggeros sa...

Jag bara älskar tillfället att kolla in konst. All konst. Vilken färgklick!! Här har verkligen inte sparats på färg!! Vilket jag gillar skarpt. Härlig sammansättning med möbler och konst. Allt faller väl inte i min smak såsom skyltdockan. Ganska så småtokig. Jag förstår att du trivs i denna miljö.

Steve sa...

Färgstarkt så det förslår. Mixen är dock en bit utanför min komfortzon.

cat sa...

Åh vilken färgterapi! Jag bugar och tackar :-) Att städa är för mig olidligt tråkigt, hur fina städsakerna än är.
Ja det finns många sätt som man kan variera samma hästar på. I bild två får man nog kalla det ett litet mellanmål.

Maria sa...

Men åh vad härliga färger! Och jag gillade verkligen hjärtat ♥ Förstår även att du gillar hörnet - såg väldigt hemtrevligt och ombonat ut!

Geddfish ♥ sa...

Nu börjar jag baklänges. Gillar den höga gröna lampan. Även höga ljusstakarna i den hörnan.
Den rena stolen, var underbar!
Första illröda tavlan gör mig glad!
Inget av detta skulle fått plats hemma, så lätt avgjort. Men det var färgrik ögonfröjd!

Meta sa...

det var ett häftigt ställe hon har så kul att se. Konst är ju lite vad man gör det till.
Svar på din fråga. Jag tror att vem som helst får gå dit och äta nu till jul. Vi var bjudna av dotter och man.Kolla in på sidan jag har länkfärg på slutet.
Ha det gott.
Kram Meta

Carita Liljendahl sa...

Färgstarkt - gillas!
Läcker stol också.

FREEDOMtravel sa...

Härligt med en massa färg! Tack förresten för dina synpunkter på vår bloggheader idag. Vi har redan nya idéer, inspirerade av det du skrev :) Den nya headern kommer till det nya året. (Innan dess blir det kanske en julhälsnings-header men det är en annan historia;))

Eva Trillian sa...

Färg! Ju längre den mörka säsongen går sin ban ökar färgabstinensen :) Här fick jag en behövlig dos!

Annette sa...

Guldhjärtat och de höga ljusstakarna på sista bilden skulle jag kunna tänka mig. Alltid kul att se vad kreativa personer hittar på :)

Anni sa...

Vilken härlig dos av färg - det gillar jag! Och återbruk är bra! Och second hand!

Husbilen-Ellen sa...

Många härliga färgklickar! Också massa fina kombinationer. Ett ställe där jag skulle trivas.

Anonym sa...

Vad är konst?
Om någon säjer, att det är konst, ÄR det konst.
End of discussion! :)

Ruth i Virginia

(Far och son på fågelhajk: Pappa, pappa, va ä dä för en fågel?
Bofink. Lite senare: Pappa, pappa, va ä den där fågeln då?
Bofink. Efter ytterligare frågande med "bofink" till svar, säjer sonen:
"Pappa, får en bofink se hur fan som helst?")