onsdag 7 december 2016

Alternativ till julskinka


Julgranen i Täby Centrum. Han som sitter i stolen där är inte jultomten. Han dyker upp till helgen.


Det här är en julbock utanför Mörby Centrum. Om det inte var för hornen så ser den ut som en hund. Och precis som med julskinkor som finns det tjocka...


... och lite tunnare varianter.

Att jag är en hängiven fan av Jamie Oliver och hans maträtter känner ni kanske till. Om inte, så vet ni det nu;-) Prenumererar på hans nyhetsbrev som damp ner i inboxen häromdagen. Tände på alla cylindrar när jag såg hans recept på en engelsk variant av vår svenska julskinka. Hans julskinka är baserad på fläsklägg som inte är rimmat. Ooooops – och det i juletider!

Modell XXXL
Hötorgshallen ”next” alltså. Men jag tänkte ändå testa den lokala ICA först. Jag menar det kostar ju ingenting att fråga. Det enda man kan få är ett nej. För att inte bli idiotförklarad direkt började jag lite trevande med att förklara att jag hade hittat ett recept av min guru Jamie Oliver och om de kunde ordna ett fläsklägg ”naturell” åt mig. Killen bakom disken skrattade gott, gick in i kylrummet och kom ut med ett fläsklägg modell XXXL.

Sylta
Ibland spelar storleken faktiskt roll…

BP: Jo, ja, errrmmmmhhhh. Finns det kanske fläsklägg i storlek S eller M. Vi vill ju inte äta det i flera månader.

Köttmästaren: Visst, säg bara till vilken storlek du vill ha, så ordnar vi det. Kom in en vecka före jul, för om du beställer nu så hinner vi ändå glömma din beställning.

BP: Helt suveränt! Vilken service! Det är verkligen en överraskning att ni överhuvudtaget säljer ”vanliga” fläsklägg så här i juletider.

Köttmästaren: Jamen hallå tjejen! Du vet väl att det är hur många kunder som helst som gör sin egen sylta till jul, och då behövs det faktiskt färska fläsklägg. Det är väl självklart att vi tar in dom.

Var jag impad? Japp, det var jag verkligen! Den affären är helt enkelt guld värt!

PS. Bilderna jag lägger upp visar inga fläsklägg i någon form. Men de har definitivt en anknytning till julen. Dessutom är de dagsfärska;-) DS.





16 kommentarer:

Steve sa...

Även här äts alternativ julskinka, men inte av fläsklägg.

Susanne sa...

Spännande alternativ.

Husbilen-Ellen sa...

Kul med alternativ. Du får dela med dig av resultatet, så småningom.
Fint dekorerat köpcenter!

Emma, Sol som sol? sa...

Här i Spanien sågade de helt Jamie Oliver och hans paella. Men även två andra stora kockar sågades: Gordon Ramsey och så var det en till... Har kvar artikeln någonstans.

Julvovvarna var fina. Fast jag vill ingen ha, räcker med alla de som grannarna har.

Geddfish ♥ sa...

Ju(v)liga bilder! Känner liksom igen stuket. Har ju varit i Västkustens huvudstad och shoppat med mina döttrar. Likadana julbockar och de fanns på SPAet också. I alla storlekar.

Jag har inte köpt hem en hel julskinka sen jag blev ensam. Köper hg-vis lite grand färskskivat. Det finns julskinka dit jag kommer på jul. Fläsklägg är mums också. Gillar service och min lokala ICA-handlare.
Ha det gott ♥

nalta norrland sa...

Ååå YES jag är oxå ett hängivet Jamie Oliver fan :)

Fläsklägg... är väl något man äter till rotmos - nää inte jag, jag vägrar rotmos ;-)

Tycker Du ska vara himla nöjd med Din lokala ICA affär.

De där Bockarna Bruse, en variant av Gävle Bocken... fast ingen har tänt på dem ;-)

nalta norrland sa...

Solens upp- och nedgång » 2016-12-07

Åsele solens uppgång kl 09:29 solens nedgång kl 13:57

Men om typ två veckor börjar det vända... sakta men säkert ;-)

Comsi comsa sa...


Det var service det. Lycka till med tillagningen.

Kram ❤

Marina sa...

Så härligt med juldekorationer i form av "vanliga lampor" och lite röda kulor!!!

Anita Malta sa...

Tycker Julbockarna är jättefina, skulle nog faktiskt hellre ha en sån än en traditionell julgran. Men nu blir det varken bock eller gran och förmodligen ingen julskinka heller :) Din alternativa låter spännande och köttmästaren verkar vara en glad och hjälpsam prick :-D

Ditte sa...

Visst blir man extra glad av god service! Och att gynna handlarmna på hemmaplan om så är möjligt är av godo tycker jag. (Även om jag också gillar Hötorgshallen..)
Jamie Oliver gillas här också och jag har tre av kokböckerna. kUl nu med ett nytt skinkrecept där fläsklägg, orimmad, används. Ser fram emot resultatet. Givetvis blir det lyckad. Hoppas även på rapport om detta.
Här avstår vi nog det mesta av den svenska julmaten, men en jansson ska jag få till. Inte för att det kanske är så juligt, men vi gillar det.

Anki sa...

Din ICA är verkligen en toppenbutik - blir säkert gott med denna alternativa skinka :)

cat sa...

Här var det verkligen julstämning! Har ju lite svårt för det där med jul egentligen. Gillar inte maten och tycker inte om att pynta. Men det är mysigt med adventsstakar och det är underbart med några lediga dagar.
Suverän service de har i din butik.

Carita Liljendahl sa...

Väldigt fint pyntat som vanligt i TC. Alla kanske inte tycker lika, nån kanske ser det som FÖR mycket, men jag tycker det är rätt stilrent - och centret är ju stort. Får själv se det där om en dryg vecka :-)

Eva Trillian sa...

Hoppar Oliver-delarna och njuter av allt det juliga i dina bilder ;)

Anders W sa...

Har du skaffat en egen bock att elda?