måndag 12 december 2016

Helgbilden


Söndag, klockan 13:47. Den här bilden är inte gjort om till svart/vit. Det är "färgläge" alltså...


Söndag klockan 16:32. (Förstår inte varför bilden blev så ljus, då det var mörkt ute...)

Åkte in till Stockholm idag och blev riktigt glad när jag kunde konstatera att huvudstaden hade kommit betydligt lindrigare undan än norrförorten Täby – vad gäller helgens snömängd alltså. Lika bra det med snöovädret i början av november i färskt minne, där skolor stängdes, alla busslinjer ställdes in och folk som tagit bilen till jobbet fick stå sex timmar i kö för att ta sig hem. 16 kilometer norr om Stockholm – i Täby – hände ju "bara" det här och det här...

Föredömlig röjning
Och inte ens dessa händelser upprepade sig idag. Täby Kommuns entreprenör Peab skötte snöröjningen och saltningen av vägarna föredömligt sent igår kväll. Att det sedan blev 8 minusgrader i natt och allt frös till is - åtminstone på gångvägarna - kan man ju inte lasta kommunen för. Tack och lov för Icebugs... även om jag kände mig som en mindre begåvad människa inne i stan kan jag säga.

En stilla undran
En stilla undran bara: kan inte förstå vad vi Täbybor har gjort för ont för att förtjäna 40, 20 och igår 10 centimeter nysnö inom loppet av en dryg månad. Nå’t måste det ju vara. ;-)

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.



22 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

ÅH! Vackert!

nalta norrland sa...

Erkänn att Du gillade vår gran ;-)

Var glad att Ni fått snö å inte kyla,
kan väl säga att dessa tre sista dagar har det varit fryskallt.
Minus 23 idag å jag har frusit mest hela dan,
tycker nästan det var kyligare idag trots temperaturen låg runt minus 27/29 igår. Jag erkänner att jag har inte varit ute på nån promenad.

Åke sa...

Skicka upp snön till mig, jag vill åka skoter;)

KajsaLisa sa...

Men det blev bra balkongbilder, jag skall gnälla på helgvädret senare i veckan med ett par bilder och retas med norrlänningar.

Marina sa...

Jag tycker forfarande det är fint med det vita snötäcket!

Anita Malta sa...

Men vad mycket snö och jag tycker faktiskt att det är riktigt vackert. Så mycket bättre än slask och grått, snön lyser iallafall upp en del och det blir lite stämningsfullt. Sen finns det ju vissa baksidor men de syns ju inte på dina fina bilder ;-) Kanske faller det så mycket snö över just Täby denna vinter med tanke på alla soltimmar du fick i somras, man kan ju inte få allt :)

Tusen tack för dina rader hos mig. Måste medge att jag är väldigt imponerad och även tacksam över dina kunskaper när det gäller exotiska grönsaker. Färsk kapris och okra låter spännande, kommer självklart att googla för att se hur man kan bäst kan använda godsakerna :-D

Helen sa...

Jag håller med Åke, skicka gärna lite snö till Norrland. Vi har alldeles för lite av den varan och alldeles för kallt. Det är så vackert med snön och det ser så juligt och fint ut på dina bilder.

FREEDOMtravel sa...

Jag tycker att snön är vacker faktiskt ;) En storstad värmer väl upp med ljus och trafik, så det brukar bli lite mindre snö ... Vi såg däremot massor av snö under vår resa till Gävle igår ;)

Susanne sa...

Måste erkänna att det är vackert trots att jag avskyr snö och kyla.

Ditte sa...

Mycket snö är det och dina bilder är riktigt vackra. Den sista tycker jag är extra fin.
Men snön lyser ju i alla fall upp det grå.
Fint att snöröjningen fungerar hos er för i Stockholm så är den inte mycket att hurra för. Verkar som att snön alltid kommer överraskande trots att man kunnat förvänta sig den.
Trevligt med ett besök i stan och skönt att kanske inte behöva pulsa fram i snömodd.
Måste tillstå att jag just nu inte alls saknar snö och kyla.
Men jag hinner nog träffa båda inom sinom tid.

cat sa...

Jag vet precis vad ni har gjort för att Karma ska komma med det här! Ni hade helt enkelt en alldeles för fin sommar ;-)
Vi som hade en usel sommar, har än så länge inte drabbats av något snökaos, peppar, peppar ta i trä.

Anki sa...

Fina vinterbilder! Här har vi också fått lite snö ... och visst är det fint så länge det varar, men nu ska det ju bli mildväder igen så då blir det nog en grön jul i alla fall :)

Anni sa...

En decimeter snö klarar ju bussar och skolor av. Svårare är det för dig och mig som helst vill slippa vinterväder ...

Nåja, nu är det plusgrader hos mig och jag hoppas att snön försvinner snabbt igen, utan att det för den skull blir isgata. Jag fullkomligt hatar isgatorna, trots mina Icebugs.

Jag tror att vi har julmarknader ute för att det är så mysigt för besökarna med snön. Vad vi som jobbar på marknaden tänker spelar nog ingen roll. Som i snögloppet i lördags, de som vaknade och såg snöfall genom fönstret fick säkert julstämning och det var först när de vandrat runt ute i någon timme som de insåg hur rått och kallt det var!

Men jag blev inte sjuk, bara genomtrött.
Tack för din uppskattning av mina alster!

Steve sa...

70 cm nysnö på en månad! Nåt fanstyg måste ni haft för er där i Täby för att utsättas för denna prövning.

Comsi comsa sa...


Bor vi verkligen i samma stad? :)

Kram ❤

cissi sa...

Faktiskt fick vi också snö den här gången också, men kanske inte lika mycket. ;)

Carita Liljendahl sa...

Men det är ju så vackert där med all snö nu - den behöver inte alls regna bort! Ett par grader minus och då är det toppen!

Geddfish ♥ sa...

Jag måste erkänna att det är enormt vackra bilder. Sen skulle jag inte vilja ha den snön här. Och jag vet precis, varför ni begåvats med detta frusna vatten! Ni hade ju en kanonsommar, som inte vi hade här i Lisch! ;)
Nu har Sarah och hennes svärmor åkt hem, så nya tag i morgon med bloggen. Trött, är bara förnamnet nu.
Kram!

Eva Trillian sa...

Nåt rätt har ju Täbyborna gjort - helt klart ;)

Annette sa...

För min del får det gärna vara vitt fram till och med nyår, sedan är det ok med vårväder. Med min långa uppladdning inför julfirande har jag fått nog av jul, snö, kyla och vinter vid det laget och vill ha vår :) Tyvärr brukar det aldrig slå fel, att det blir - 30 grader och strömavbrott här i början av januari, så att vi till att börja med får ungefär + 15 härliga grader inomhus, och jag går omkring med vinterställ och mössa inomhus, och sedan när strömmen kommer tillbaka måste måste jag ut i kylan till vårt säkringsskåp som sitter i stallet (gammalt ställe det här) och byta proppar, få igång vattenpumpen i pumprummet, kortsluta spisen och luftvärmepumpen så att de går igång igen... Förra året förfrös jag hakan och kinderna så att det tog flera dagar innan känseln kom tillbaka. I år skall jag ladda upp med ved inomhus innan kylan slår till, och ladda med extra proppar ;)

Husbilen-Ellen sa...

Kylslaget men fint!

Anders W sa...

Bilder helt i min smak!