måndag 5 december 2016

Helgbilden: Megaloppis

Igår åkte vi till Solna Sporthall, där det återigen hölls en Megaloppis. Vår vana trogen åkte vi därifrån tomhänt, men det är alltid roligt att se vad som erbjuds. Många utställare hade uppenbarligen rensat på vinden/i källarförrådet och tagit med sig sina jultomtar till försäljning. Här kommer ett urval av alla exemplar jag hittade:


Blir alltid så förvirrat när jag ser så många olika jultomtar. Trodde det fanns bara en;-)


Den här jultomten påminde mig om ”Punch & Judy", en slags dockteater som spelas med hjälp av handdockor.


Det verkar som om även hundar har en egen jultomte. För den här figuren är väl en hund...



En sak är jag dock helt säker på, nämligen att jultomten inte delar ut sina klappar i dom här skorna.


Inte i dom här heller;-)


Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

29 kommentarer:

Helen sa...

Vilka härligt färgglada bilder du bjuder på i denna mörka tid. Det var fasligt så många tomtar som var till salu! Jag förstår din förvirring :).

Comsi comsa sa...


Här var det fullt av tomtar men då vet jag varför ingen är här. :D))
Kram ❤

Ditte sa...

Gott om olika "tomtedjävlar" var det. Och jag kan lätt förstå att en del velat göra sig av med vissa exemplar.
Hundarnas jultomte tyckte jag om och den hade i alla fall viss charm som var svår att hitta hos de andra. Fanns så många.
Bra att du kollade upp skoutbudet dessutom för inte är det direkt tomteskor trots att några var röda.
Och viss variation fick ni ju skåda.

Carita Liljendahl sa...

Det är verkligen kul med sådana här loppisar!
Även om man inte köper nåt själv så kan man få en dos nostalgi. Minnen som ploppar upp då man ser saker.
Tack för titten!

Anders W sa...

Jag hade nog också åkt tomhänt. Verkar inte vara min grej. Men tack för bilderna!

Anni sa...

Jag blir alldeles matt. Jisses, vad med pryttlar!

TantGlad sa...

Haha....det var många tomtar....så många att jag inte ser.....du vet.

Härliga inlägg som vanligt BP med glimten i ögat. Me like

nalta norrland sa...

Jaa Du folk måste ju verkligen ha röjt i glömda förråd 🎅 Ibland tycker jag vissa tomtar ser riktigt skrämmande IT 😜 Men det finns väl olika tomtar på samma vis som det finns olika människor å det är väl bra mångfald är bättre än att alla ska vara stöpta efter samma mall 👍

nalta norrland sa...

Inte IT utan ut vet inte varför min phone inte kan stava som jag vill 🙃

FREEDOMtravel sa...

I Sverige finns det kanske bara en jultomte, men på Island finns det 13. Och de är alla lite elaka! ;)

Olga T sa...

De där lackskorna var ju riktigt roliga! Inga jag skulle haft på mig, men så roliga!

Per-Anders sa...

Smart idé att sälja sina gamla julprylar. Antar att försäljningen är god.

Susanne sa...

Lustigt. När jag såg rubriken så funderade jag på ifall ni köper något på alla loppisar ni hår på och fick ju svar i inlägget ;)

Steve sa...

Skoutbudet orsakar definitivt inga ovationer. Anskrämligt!

KajsaLisa sa...

Första bilden finns det bara ett ord för, hysterisk kan vi inte ha en snygg jul istället för en god :)
Vill inte tomten ha dom så tar jag dom, skitcoola, lite svart skokräm och vax bara.

Susjos sa...

Brrr..så många tomtar, påminner mej om att det snart är jul, och det har jag inte tid med! Kram och God natt!

Marina sa...

Oj oj oj oj... Mycket smått och gott här!!

cissi sa...

Puh, vad grejer!! Hade nog inte heller köpt något, men det är kul att titta!

Eva Trillian sa...

Visst är det ganska förskräckligt ändå - tänk att folk lagt pengar på allt det där som ingen vill ha! Snacka om att vi köper mer än vi tänker ibland ;)

cat sa...

Jag kan inte låta bli att undra över vilka de är som köper sådana här prylar på en loppis? Allt jag ser är saker som är rent ut sagt bedrövligt fula och/eller helt onödiga. Med kanske ett undantag; det du ser som en hund och jag som en vitnosig nallebjörn :-)

Mias Mix sa...

Oj så många tomtar. Svårt att se och hitta något speciellt när det är så mycket. Går väldigt sällan på loppisar men kul när man väl göra det.

Fjärde året i Hjo sa...

Tycker nog att figuren mer liknar en nalle. Eller möjligen räv. I år har vi ingen gran, julfirande på sparlåga. Men fasligt många klappar till Hjalmar (barnbarnet) i Kista.

cat sa...

Ja du ser så rätt så, mu. De här finingarna besökte jag på en julmarknad.

LissenTo sa...

Mycket av nöjet är ju att titta. Man vet aldrig, rätt vad det är kan man hitta ett fynd

anemonen sa...

Hehe jods tomten han förekommer i många olika skepnader. Den första tomten jag mötte var 1954 och jag kände igen hans skor. Han hade samma skor som min far.hehe Så jag trodde inte länge på den rödluvade mannen som delade ut klappar. Far min han skulle alltid möta jultomten sa han men det gick jag inte på för min lekkamrat sa att det var ens far som var utklädd så jag kollade noga och visst hon hade ju rätt. Inte kul för mina föräldrar alls. Dessuton så hade han inte de presenter jag ville ha. Han kom med ett bauta stort paket som jag trodde innehöll en röd trampebil men icke sa Nicke en ljusblå dockvagn med docka örk örk den ville jag inte ha och vilket trauma för mig som inte lekte med dockor. Jag sydde och lekte med bilar. Ja som det kan bli. Tomtar är ingen passion hos mig inte alls för det är skor numera. De som du visar är läckra men inga sköna doningar men kul och läckra som sagt. Skulle va kul att se en tomte i högklackat hehe. Trevlig vecka.

Stare Ström sa...

Där måste ha funnits något för alla! Fast jag hade gjort som du, gått tomhänt därifrån.

Emma, Sol som sol? sa...

Men, det är ju Tomtemors skor där, de röda. Eller är det Ama som glömde finskorna, hon som är så uppklädd och allt nu på sin kryssning.

Och jag trodde nästan att du skulle sukta lite på de skorna som står där mellan de röda och rosa.

Husbilen-Ellen sa...

Jag tycker också att det kan vara kul att titta på loppis ibland, men det slutar med att jag själv borde ha ett bord för att bli av med en del, istället för att köpa hem mer.

Anki sa...

Oj då ... vilken otäck tomte ... och vilka hemska skor! Julloppis är inget som lockar :)