tisdag 20 december 2016

Ett försök att gynna det lokala näringslivet


En alternativ lättklädd jultomte. Är det bara jag som tycker att skyltdockans ansikte liknar en apas?


Bästisen Yvonnes julklapp till mig. Självklart fick hon en av mig också.


Det kan inte gå så bra för klädesbutikerna, då flertalet redan nu rear ut sina varor. Å "markdown" var en ny bekanskap i sammanhanget för mig. Maken förklarade att det betyder bland annat "nedsatt pris".


Vintersolståndet inträffar imorgon. Men som vanligt var Steve tidigt ute. Å det hade jag ingenting emot alls. Efter två soliga dagar ville det nämligen inte bli ljust alls idag. Duggregn och sju plusgrader såg dock till att all snö är borta. Även isrinken på parkeringen har försvunnit. Man ska alltid "Look on the bright side of life":-)

Vid köttdisken hos den lokala ICA
BP: Kommer ni att sälja okokt julskinka som inte väger tre kilo över disk?
Svar: Nej. Det som finns ligger i kyldisken.

BP: När börjar ni sälja rå prinskorv?
Svar: Vi säljer ingen rå prinskorv i år, bara vanlig.

Vid fiskdisken hos den lokala ICA
BP: Kommer ni att sälja lutfisk i lösvikt? Det som finns i kyldisken är ju bara storförpackningar.
Svar: Nej, tyvärr.

BP: Gör ni egen sillsallad och Janssons?
Svar: Nej, tyvärr.

BP: Har ni sill i tunna, hela sillar alltså?
Svar: Nej, men vi har filéer.

BP: Ni har alltid sålt nykokta humrar inför Nyårsafton. Gör ni det i år också?
Svar: Självklart.

Jamen dåså. Då slipper jag åka in till Hötorgshallen två gånger inom loppet av en vecka…
Hörtorgshallen ”here we come”!

PS. Visst kan man diskutera om bilderna jag lägger upp har någonting med inlägget att göra. Men de är i alla fall dagsfärska. DS.

21 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Så frågvis BP är, hi hi...

Kram ❤

nalta norrland sa...

Vet inte om ansiktet på skyltdockan tillhör en apa men det är i alla fall inte en människa.

Klart Du måste fråga, svårt att veta annars å att gissa är ju besvärligt ;-)

Jag köpte en skinka igår,
färdigkokt å idag köpte jag sill, färdiginlagd.

Det som fattas hos oss är julklappar... allvarligt alltså, måste ju åtgärdas typ genast.

För övrigt så har klimatförändringar verkligen förändrat klimatet.

Jag såg ljuset idag å tänkte på att vintermörkret nu är på väg bort,
känns välkommet med ljus... jag behöver ljus.

Emma, Sol som sol? sa...

Vilket ansikte? Känner mig lika blank som det ser ut.

I dag har jag köpt en burk inläggningssill på svenskbutiken. 420g med 190 g sill i burken för 4:75 €.

Som hittat... Eller snarare förlorat.

nalta norrland sa...

svar Klart jag får skylla mig själv,
men då jag verkligen inte gillar julen så skjuter jag allt framför mig å hoppas på nå vis att det ska försvinna ;-)
Att jag dessutom väntade på att J skulle vara ledig å kunna följa med var väl en av anledningarna till att vi skulle passa på å åka till Umeå typ igår ;-) Jag orkar inte riktigt med att köra bil i typ 32 mil (tur & retur) + att ranta runt på stan å leta julklappar.

Nåväl det som inte blir gjort lär ju vara kvar å på nå vis får vi väl få det att bli bra trots allt, än har vi ju nå dagar kvar å kanske kan Elin gå i skola i morgon.

Men till nästa jul, 2017, kan väl Du påminna mig att börja planera för jul & julklappar redan i oktober ;-)

Geddfish ♥ sa...

Visst är det ett apansikte på skyltdockan, så fult, så. Och alla SALE i tid och otid. Nä, usch. Nu klagar jag.
Bra du visade Tomas i kalendern. Min yngste son heter så, fast med Th då ;)
Frågvis ska man va, annars får man inte reda på nåt.
Allt gott.

KajsaLisa sa...

Det är bra att du ställer lite krav på dom. Skyltdockan var kul, sen önskar jag att jag kunde slå in paket lika snyggt som det du fick.

Ditte sa...

Tack för flera goa skratt! Skyltdockans ansikte tuyckte jag också var lik en apas. men i blekare upplaga. Kanske en nymodighet!
Almanackan har jag haft dålig koll på sedan vi tog thailänds mark så en uppdatering kändes adekvat. Inser att vi i alla fall har kljust i proncip 12 h/dag och det räcker bar. Skönt att veta att det blivit några minuter ljusare när iv kommer hem. Bra så!
Besöket hos iCA, tja vad säger man...Absolut Hötorgshallen nästa.
Och kanske tar ni er in dit även för att köpa hummer till nyår. För säkerhets skull för ICA kanske ara har frysta. DE kan ju ändra sig.
Och dagsfärska bilder är alltid trevliga.

FREEDOMtravel sa...

På Annandag jul ska vi till Täby och fira jul hos min mamma. Enligt tradition äter vi rimmad oxbringa med potatismos då. Förra året handlade hon detta på sin lokala Willys, men tydligen fick de slänga typ alla bitar utom den hon köpte, så i år hade de ingen. Men nu har hon varit i Täby centrum och hittat vad hon sökte ;) Skyltdockan har inte mycket till ansikte tycker jag, men kanske lite "apigt" underbett ;)

nalta norrland sa...

Go morgon :) Är lite extra nyfiken idag så... Hur firar Du å maken jul, den 24:e eller blir det den 25:e å är Ni aldrig till England?
Joo en fråga till, hur träffade Du Din man... var Du i England eller kom han på egen hand till Sverige?
Ha en fin onsdag :)

cat sa...

Skyltdockan ser ut som en robotapa tycker jag. Skitful helt enkelt.
Tänk om butiker i Sverige kunde hålla sig till ja, jag vet inte, svenska språket kanske. Blir faktiskt mer och mer trött på anglifieringen i vårt samhälle.
Tänk vad många nejsvar du fick i din ICA. Tur att du fick ett ja tillslut :-)

Eva Trillian sa...

Om man inte frågar får man inga svar ;)
Bra att du håller dem vakna!

Steve sa...

Nej, jag ser inte apan.
Med rea redan nu ligger de t o m före mig i tiden.
Du är en krävande kund ser jag.

cat sa...

Fejsboken har jag sedan länge :-) Snart nio år.

Anita Malta sa...

Apa eller inte så är det ialllafall ingen tomte :) Det är ett väldigt vackert paket du fick av din Bästis, säkerligen med ett uppskattat innehåll, ni verkar känna varandra väldigt väl. Samma rea här som där, trodde att rean skulle som den brukar komma efter jul men nu verkar det vara tvärtom.
Det var väldigt vad du var frågvis men hur ska man annars kunna veta, så fråga på du, det ger iallafall en givande läsning ;-)

Marina sa...

Rean börjar tidigare och tidigare, nästan så de skulle kunna ha rea året om! Ha en riktigt bra julhelg!

Meta sa...

Det är inte lätt det där med julmaten. alla vill ha olika år från år. Synd om oss som envisas med det vanliga vi får ta oss en tur rumt stan.
Ha det så gott i JUL och njut att det är nu det vänder Hurra nu kan jag se fram mot det nya rena friska och härliga nya året.
Kram och på återseende på 2017 ojdå det lär långt bort
Kram Meta.

Annette sa...

Jag tycker att det är bra att du sätter litet press på den lokala butiken :) Jag bad om Reko kyckling i vår ICA-butik, och det tog de hem. När jag rågade i kassan om det går bra för den färska, ekologiska kycklingen, svarade hon att den som senast före mig som köpte den, var jag :o Trist att lokalbefolkningen hellre äter visserligen billigare kyckling, men dåligt uppfödd och besprutad med än det enda än det andra. I somras tog de hem Reko kyckling under juli. Den enda slutsats jag lyckats dra av det, är att sommargästerna i Norrtälje kommun är mer måna än lokalbefolkningen om att äta bra mat och inte vill skyffla i sig vad som helst.

Skyltdockan liknar Kermit tycker jag. Fattas bara grön färg :) Eller är det någon slags efterliknelse på den där plutmunnen som var så inne på många unga tjejers selfies för något år sedan..?

nalta norrland sa...

Helt otroligt, även idag har temperaturen legat omkring 0, kanske blir det metrologisk vår redan under julhelgen ;-)

Har shoppat idag, en ridhjälm, YES, Granngården levererade... men det är en julklapp från morfar & mormor till Elin, jag var bara mellanhand...

Nu ska jag krascha i soffan innan det blir dags att lägga barnet.

anemonen sa...

Absolut liknar skyltdocketomten en apa. fniss

Husbilen-Ellen sa...

Så lärde jag mig ett nytt ord idag plus ett stort leende. Skönt!

Carita Liljendahl sa...

Hmm, det var en hel del nej, tyvärr där på Ica...
Men handla lokalt försöker man ju.
Och jo, skyltdockans ansikte ser ut som en apas :-D