fredag 16 december 2016

Det där med julkort


Ett potentiellt julkort - nja;-) Julbocksfamiljen pryder en cirkulationsplats i Stocksund - och ingen har tuttat på dom än.

En uggla

Det nalkas mot jul. Ingen tvekan om det! Här hemma märks det när de första julkorten skickade från utlandet landar på dörrmattan. Nu pratar jag alltså om papperskort i kuvert med frimärken på. Det första julkortet kom från England och föreställde en uggla. Errrmmmhhhh. Ugglor lär ju vara kloka så…

Twitter

Julkort nummer 2 kom imorse, avsändare makens syster. Den familjen har humor. Ingen tvekan om det. Hela meningen går så här: ”I bring glad tidings of comfort and joy”. Den är en del av en ”Christmas Carol” som heter ”God Rest Ye Merry Gentlemen”. Nu har ni lärt er nå’t, eller hur!? Jag med förresten. Det är den engelska maken som kan sådant.

Darth Vader

Då maken snart fyller år kom det även ett gratulationskort av svägerskan – i ett separat kuvert. Även här fick maken förklara vad kortet betyder, då jag inte sett en enda Star Wars film. Ooooops!

Mun- och Fotmålarna

Visst har jag humor, men vad gäller julkort så har jag i år och dag använt mig av Mun- och Fotmålarnas kort. De dimpar också ned på dörrmattan med ett inbetalningskort. Man sätter in en lagom summa på deras konto (man väljer priset själv) och slipper leta julkort. Korten är sådär gammalmodiga och ganska töntiga, men med tanke på att de skickas till äldre personer så passar korten perfekt. Dessutom har man gjort en god gärning.

Julkortsläget
Har jag skrivit ett julkort än? Svar: Nej.
Har jag köpt julfrimärken? Svar: Nej. Köpte vanliga frimärken. Då slapp jag deadlinen som var idag.
Själv skickar jag/vi ut 90 procent av julhälsningarna via e-mejl. Har jag gjort ett personligt ”elektroniskt julkort” än? Svar: Ja. Har jag skickat mejlen? Svar: Nej.

Hur gör ni med julkorten?

26 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Har inte heller skickat ut julkort i år och nu är det försent.
Har inte tid med någon jul i år och inte något annat år heller för den delen, hi hi hi..... :D)

Kram ♥

Geddfish ♥ sa...

Hur visste du, att jag förbereder ett inlägg om julkort för i morgon?? Haha. Hjärnsynk.

Som jag skrev tidigare, så fick jag både födelsedagskort och julkort i ordentlig tid från USA och trodde jag var sådär på tröskeln när jag kom på att jag skulle skicka tillbaka. Hupp, jag skulle skickat redan 5 december, för att vara garanterad, med eller utan julfrimärken!! Jaha.
Nä, min tid har varit dyrbar.

Jag brukar använda lite blandat. Tycker fina papperskort är roligt, men ringer ibland, för vad är inte det värt?? Mail, sms, ja. Nu hoppar jag de flesta papperskorten, det ska inte kännas tvång.

Julkortskram ♥

Susjos sa...

NEJ...var sista dagen idag för julkorten att skickas? JAg brukar vara ute i god tid, och älskar att skicka julkort...typ 20 stycken...men i år har inget varit som vanligt! Köpte några Stockholmsjulkort igår...men har inga frimärken! TAck för upplysningen om deadline, då får jag köpa vanliga frimärken!
Sån söt uggla förresten!

cissi sa...

Här är det papperskort med julfrimärken som gäller! Det är en tradition och traditioner ruckas det inte på. :)

nalta norrland sa...

Vi skickar ett (1) julkort,
eller vi å vi... det är Elin som skickar julkort till min fars äldre syster, Elin å min faster "brevväxlar" :) jag brukar stoppa med ett par foton på Elin ibland.

Gillar hornen på bocken,
tur att ingen har tänt på bocken... ännu ;-)

Susanne sa...

I år skippar jag julkorten och skänker pengarna istället.

Susanne sa...

I år skippar jag julkorten och skänker pengarna istället.

Susanne sa...

I år skippar jag julkorten och skänker pengarna istället.

Mias Mix sa...

Visst är det kul med riktiga julkort. Har skickat massor i alla år men förra året satte jag in en summa till cancerfonden istället och det blir nog så i år också. Har köpt av mun- och fotmålarna många gånger, känns bra.
Många fina inlägg och bilder, månar dollar London mm. Blev tyvärr inget besök hos neurologen. Mailar någon dag och berättar. Kram

Beppan sa...

Gillar skarpt julkort nr 2!!!
Har precis skrivit några i pappersform. Inte skickat än.
Köpte också vanliga frimärken så de ska nå fram i tid.
F ö blir största delen av julhälsningarna i e-format numera.
Trist kanske - men inte desto mindre välment...

Anonym sa...

Julkort gillas. Har skrivit en hel del. Om jag hade din
adress, skulle du också få ett. :)

Fick mej ett gott skratt av det första kortet. Tyvärr
påminde det en aning om Trump, som skickar twitters hej vilt
när han känner sej förolämpad.

Ruth i Virginia

BP sa...

Svar till Ruth:

Jo, Trump är ju på BBC hela tiden just nu. Å du - han borde sluta twittra. Eller rättare sagt hans dräng borde göra det. För inte är det han som gör det själv - aldrig i livet!!! För då skulle han ju vara sysselsatt dygnet runt och inte kunde ägna sig åt "business" och snart att styra USA - God help us all om man säger så...

PS: Om jag visste din adress så hade du fått ett "riktigt" julkort fråm mig du också:-) DS.

Anita Malta sa...

Hoppas ingen bränner den fina Julbocken, tycker det vore jättesynd och har heller aldrig förstått vitsen med att bränna bockar.
Vilken söt uggla, onekligen ett lite annorlunda motiv på ett julkort men inget fel med det :)
Sen syns ett kul kort och därefter ett som kanske kräver sin förklaring, Star Wars har jag heller aldrig sett. Sen syns lite mer traditionella julkort väldigt speciella med tanke på de som skapat dem, helt fantastiska konstnärer som utvecklat sin egen teknik för att kunna skapa. Fast det där med att gammelmodigt och töntigt skulle passa äldre personer håller jag nog inte riktigt med om utan undrar istället vid vilken ålder man idag anses vara gammalmodig och töntig och vem bestämmer det. Det finns ju faktiskt idag väldigt många över åttio som är väldigt up to date :-) Sen finns det andra som inte ens fyllt fyrtion men som uppträder som gamla kärringar ;-)

Ditte sa...

Jag har tidigare år ofta köpt julkort från UNICEF och tycker de pengarna också går till något ävllovligt. Vanligtvis har jag skickat ett 20 tal papperskort men i år blir det inga sådana alls. Ska funder på elektroniska julkort men har inte bestämt mig ännu, de känns inte alltid så personliga, men vilka julkort gör det. Om man inte själv har talanger att få till dem. Det har jag inte.
Men visst är det trevligt att få en julhälsning och även att skicka en.J
Om jag varit hemma hade det varit lite annat. Här känns julen lite "off" och det är så vi vill ha det. Alltså inte fira jul. Jag slutade i princip med det 2002 men har sedan dess gjort några halvlyckade försök att få till det.Ingen direkt succé.
Din lista kommer att vara helt komplett om ett par dagar. Och det är ju en vecka kvar itll julafton. Gott om tid!
Gillade verkligen variationen på dina kort!

Anki sa...

Från att förr ha skickat massor med "vanliga" julkort skickar vi numer bara några få.
Brukar skicka några via postens sida "Riktiga vykort" - oftast egengjorda, men i år har jag ännu varken gjort eller köpt några julkort - än mindre skickat några...

Stare Ström sa...

Den där tornugglan skulle jag vilja se- fast i levande livet!

Marina sa...

Jag har faktiskt inte ens tänkt julkort än...frågan är om det blir några över huvudtaget i år...

Eva Trillian sa...

Gillar din svägerskas humor :D

Steve sa...

I år frångår jag för första gången mitt traditionella julkortskickande. Vad nu det kan vara ett tecken på.

De jag ändå skickar blir via nätet ( Postnord "Riktiga vykort" ) och då använder jag mig av egna foton här från Getingstorp som jag gör julkort av. Det finns ju rätt många vackra motiv att välja bland om jag får säga det själv.
För övrigt blir det julhälsningar med e-post och sedan blir det förstås julhälsningar via bloggen.

Per-Anders sa...

Jag gillar humoristiska julkort. Det där med mobilerna i öknen var kul.

Maria sa...

Gillar Twitterkortet massa!!
Jag skickar inte julkort. De som står mig allra närmast träffar jag typ hela julen eftersom det är min familj och alla mina vänner på jobbet. Sen ringer jag några önskningar om God Jul och messar några. Resten hälsar jag till via Facebook och bloggen. Alla pengar som jag "sparar" på att inte köpa vare sig kort eller frimärken sätter jag in på Hjärnfonden.
Kram på dig!

FREEDOMtravel sa...

När jag var liten älskade jag att skriva julkort, men det har jag gett upp nu ... till förmån för digitala hälsningar ;) Min mamma skriver och får fortfarande julkort, och hon köper också från hand- och fotmålarna.

PS. Jul-headern är bara på tillfälligt besök som du säkert förstår. I samband med det nya året tänkte vi presentera vår nya och tanken är att det ska bli någon slags collage av tre olika bilder, vi jobbar på det ;)

Husbilen-Ellen sa...

För vår del blir det hälsningar via mail, bloggen och så några telefonhälsningar-

Emma, Sol som sol? sa...

De första åren när jag flyttade hemifrån så skickade jag riktiga julkort. Sedan kom internet... Vi fotade kissemissarna och gjorde egna juliga kort och sände dem. Sedan kom sonen så då hamnade han där i stället. De senaste åren har vi dock helt kommit av oss!

Trist, egentligen.

Haha, jag som älskar julsånger kände igen texten. Och Star Wars-kortet var jättekul!

Anders W sa...

Vad är ett julkort? Något massproducerat eller ... Gillar definitivt bocken! Den pryder sin plats på ett julkort!

Anni sa...

Har inte skickat julkort på flera år, vännerna brukar få något på mejl om jag kommer ihåg det. Annars får det bli en grej på Facebook.

Men Darth Vader-kortet gillade jag skarpt! Vad gäller öl och choklad håller jag mig också på den mörka sidan!