söndag 11 december 2016

Skyltsöndag #83

Det har lugnat ner sig här hos mig kan jag säga. Inget "bloggfoder" i form av vatten- och strömavbrott idag inte. Att vi nollåttor sedan är insnöade igen för tredje gången den här vintern är ju liksom inget nytt. Det är inte ens roligt. Alltså hoppas jag att veckans skyltar är betydligt mera tilltalande än bilder på vattenflaskor, batterier och ficklampor;-)


Claes-Göran har helt klart blivit en periodare. Han byter ut sina skyltar när han känner för det. ”Love no hate” är ju verkligen passande med tanke på världsläget.


Stockholms jul je t’aime (Jul i Stockholm jag älskar dig). Nja, egentligen inte. Tycker att julutsmyckningen är väldigt futtig och julmarknaden i Gamla Stan är en pytteliten och tråkig tillställning. Då föredrar jag faktiskt den här julen. Men annars – under våren och sommaren – älskar jag vår huvudstad.


Tjejen som satte upp den skylten på sitt klädställ på loppisen hade humor. Gillas skarpt!


Jo, det önskar jag mig verkligen – en grön jul i dubbel bemärkelse alltså. Och med lite tur försvinner snön för tredje gången den här vintern…


Frilandsgrisar. Jaha! Grisarna vill uppenbarligen inte göra sig skyldiga till ”varumärkesintrång” hos hönsen som redan är frigående. Å frilandsgris låter definitivt bättre än ”frilandshöns”;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.
Alla skyltare hittar ni här.

23 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Skyltkram på dig ♥

Emma, Sol som sol? sa...

Frilandsgris ... Kunde de inte kallat dem för fribökande grisar eller något? Det låter ännu mer fritt och härligt. Eller får grisarna gå fritt på ett land gjort av betong? Nä, de får tydligen vara ute på vanlig mark året om, typ.

Jaja.

Geddfish ♥ sa...

Jag vet inte varför, men i år lockar inte julskinkan så hiskeligt. Och jag håller med Emma där, om fribökande, låter mer trovärdigt ;)
Pruta-tjejen var ju klart roligast ;)

Skyltsöndagskram ♥

KajsaLisa sa...

Jag tror Claes Görans budskap behövs som världen ser ut just nu. Tjejen på loppisen borde få efterföljare, sen har vi bara att givetvis hoppas på att det blir en grön jul. Jag skall lägga ut en deprimerande bild senare i veckan.
Personligen gillar jag ju bara julskyltning i mörker och ösregn men den gröna skylten var riktigt snygg. Länkar upp nu.

Per-Anders sa...

Här i norr har vi ingen snö men väl kallt. I Umeå var det -16 grader när vi lämnade den stan tidigare idag.

Maria sa...

Här i Skåne har vi vår..... Lite snö och kallt hade jag faktiskt kunnat tänka mig!
Gillar C-Gs uppmaning - hoppas att många läser och tar till sig den!!
Kram

Carita Liljendahl sa...

Fina skyltar igen en gång.
Frilandsgris :-)
Och jag som är dålig på att pruta, gillar inte alls att göra det.
Snart dags för Täby, få se om jag hittar kul skyltar!

Rantamor sa...

Hahahahahhaha...
loppis här kan du prutta....
bara glömt ett t tydligen...

Ha en trevlig advent.

Marina sa...

Jag som vill hem till en vit jul...men om den gröna varianten håller sig i Stockholm kan det vara ok ;)

Anita Malta sa...

Helt otroligt att ni drabbades av strömavbrott så nära inpå r vattenstoppet. Men det löste sig ju galant :-)
Så C-G är på G igen med sina mer eller mindre kuliga budskap. Ja, älska inte hata är verkligen något som borde spridas mer men hjälper nog dessvärre föga och julen den uppskattade jag nog bara när jag var barn.

Härligt att du fick med den glada tjejen innanför fönstret på loppisen, kanske var det hos som skapat skylten.
Tanken bakom "En grön jul" var kanske inte samma som din dubbla tolklning, men jag håller verkligen med, en snöfri vinter med grönska skulle jag inte tacka nej till om jag vore hemma. Frilandsgris eller frigående, vet inte om de är lyckligare eller blir godare men det som har med frihet att göra låter iallafall bra :)
Svar, jodå, kameran låg på golvet i bilen och maten var god men det tyckte dessvärre inte kocken, han fann inte rätt galangal rot ;-)

Ditte sa...

Skönt att nu vattnet och elen håller sig i styr och antagit en bättre form, allts fungerande.
Jag är ju ingen julmänniska och lämnar gärna detta med julen så jag tittar på dina roliga skyltar och är glad över att jag inte utsätts vare mig för julmaknader, kyla/snö eller blåst. (Ansiktet är inte så piggt på dessa moment)
Och tänk alla julskinkor som snart blir påskskinkor och sedan förvandlas till midsommarskinkor. Och var är en frilandsgris? Att den själv väljer när den vill gå ut och in och när den vill bli slaktad. (Tänkte här på fritt land som valfrihet också. Men det är nog inte tänkt så. Viss munterhet uppstod.)
Härliga skyltar har du i alla fall hittat!Tack för dessa!



Steve sa...

Det är klart att grisarna ska ha det bra i väntan på att bli julskinkor.

nalta norrland sa...

Jag såg Rantamors kommentar å fnissar lite för mig själv... tänkte ju lika samma :D Norrländsk humor eller... ;-)

Friland låter ju som de växer på en odlad yta typ frilandstomater ;-)

nalta norrland sa...

En grön jul är icke aktuell... möjligtvis lite veganskt nån helg :)

Eva Trillian sa...

Frilandsa som gris - det måste vara grejer det ;)
Skönt att höra att ni hade det eventfritt idag!

Anki sa...

Bra att Claes- Göran är på G igen!
Den glada tjejen på loppisen - bra budskap!
En grön jul - ja, delvis grön på matbordet i alla fall. Hur det ser ut utanför fönstren just på julafton är väl lite för tidigt att veta.
Frigående höns är ju oftast frigående inomhus, så jag hoppas för grisarnas skull att frilandsgris är något friare :)

cat sa...

Vilken dramatik ni har däruppe i Stockholm. Här har vi avnjutit en mild och stundtals solig helg.
Föredrar helt klart skyltarna framför er insnöade vinter.
Tänk att man kan pruta i det här landet :-)

Eh jag vet inte om jag vågar skriva att det program jag använde innan förvisso var PS, men en lite eh liberal version av programmet i fråga.

Susjos sa...

Ja hjälp va snö det var här hemma när vi åkte hem från Norrköpingstrakten i går! Lite lyser det ju upp, men när man kör bil så ofta som jag gör, vill jag gärna slippa snö!
Clas-Göran kan det där med skyltar. Men jag hade alldeles för mycket omkring mej igår..så i morse blev det lite måndagsskyltning istället, hoppas du inte tar illa upp!! :-) Kram!

Biggeros sa...

Jag förstår att du längtar efter en grön Jul. Lite tradigt nu efter strömavbrott och massvis med snö. Vad det kan ställa till en del. Då ska jag inte klaga på att det är dimma och svalare temperaturer...
Jag tyckte bäst om den spontana tjejen med pruta =)! skylten. Klockren!!!

anemonen sa...

Ja ni har fått snön hos er i år. Skönt att slippa den här i söder. Den ställer till det mycket när den kommer i massor. Gärna kallt och lite rimfrost det är lagom för mig det. Härliga skyltar du bjuder på och tjejen som prutar är bäst för pruta är något som jag gillar jag är ju s n å l ä n n i n g hehe. Tack för titten hos mig.

Anni sa...

Du får gå på Skansens julmarknad istället för Stortorgets. Klart högre klass!
Frilandsgris låter ganska gott, faktiskt!

Annette sa...

Ni är galna, ni som vill ha en grön jul ;) Men jag håller helt med dig om Gamla stans julmarknad. Jag har följt med som extrapersonal när våra tjejer åkt dit med skolan de senaste tre åren. Verkligen pyttelitet, jag förstår inte hypen. Hellre en utflykt till Wira bruks julmarknad i så fall, eller till Wenngarns slott i Sigtuna, där är det verkligen en julmarknad att tala om med julstämning. Det mysigaste med de där utflykterna till Gamla stans julmarknad har varit att smita iväg och äta en jättegod soppa på en liten restaurang i en av gränderna kring torget, minns tyvärr inte vad den hette, men gott var det :) Och så brukar vi besöka Storkyrkan, det är både pampigt och mysigt.

Husbilen-Ellen sa...

Frilandsgris. Vi är bra på nya ordkombinationer. Grisar ute, som bökar i halm och lera - så borde alla grisar få ha det. Men det var för 60 år sen!