lördag 28 september 2013

Veckans fönster: ”Bortglömt”



Det är riktigt roligt – speciellt om man har sysselsättningsproblem;-) - att gå igenom sisådär 15 000 osorterade bilder i hopp om att hitta något bortglömt. Å visst gör man det. I mina två bildmappar finns hur mycket ”hittegods” som helst – bland annat på gatan, säten, bänkar, stränder och i snö. Men tror ni att det fanns ett enda fönster med? Nej, såklart inte! Men en relativt nytagen bild som jag hittade efter att jag konsulterat min kompis synonymer.se är ganska rolig som bidrag tycker jag själv;-)

Bortglömd = övergiven, förbisedd, obeaktad

Wake up with makeup
Den här skylten hänger ganska högt upp på Västmannagatan i Vasastan i en fastighet med många fönster. Skylten tillhör en blandning av makeup store och frisör. Visst är det lätt att den passerar förbi obeaktad om man inte tittar upp! Förbisedd helt enkelt, men absolut inte bortglömd i en helt annan bemärkelse:
Att vakna med makeup är någonting jag möjligen har förträngt, men åsynen av mascara kletad över hela ansiktet och en gotisk look runt ögonen är absolut inte bortglömd;-)

Fler bortglömda fönster hittar ni här.

PS. Bilden på vitelotterna med tillbehör kommer, var så säker;-) DS.

18 kommentarer:

Freja sa...

Hahaha, ja att vakna upp med make up är ingen vacker syn, undrar hur de tänkte med den skylten...

Stare Ström sa...

Tror inte alls att jag vill vakna upp på det sättet! Men tänk vad man hittar när man höjer blicken!

Eva Trillian sa...

Att göra som skylten uppmuntrar till (? varför?) är ingen bra ide!
Undrar om de menar att man vaknar till när man lägger make-up? Kanske är det därför man kan se att folk gör det när de sitter i bilköer??
Människor är underligga!

Guldkryckan sa...

Sysselsättningsproblem? Har inte jag ;)



sv: Lämnar besked om en vecka..det ska lagras lite efter i morgon typ en vecka...återkommer :)

llh sa...

Och här tappade jag både fattning och logik. Vakna med makeup har jag väl gjort något antal gånger och det första som händer vid det uppvaknandet är att bli whithout densamma. Kanske är det då man ska se upp och ta hjälp av skylten. Nej jag ger upp - fattar noll kokosboll.

Linnéa sa...

Ha, ha, så klart du blir godkänd! Annat vore väl inte att tänka på. Jag tänkte ju helt fel, glömde det där med "kvarglömt fönster" har massor i arkivet. tänkte ju på kvarglömda saker

Men lite anarki som jag brukar säga livar ju upp lite eller?

Susanne Hultman sa...

Jo, det hände väl lite då och då i min ungdom att jag vakande upp med mascaran smetad runt ögonen. Nu för tiden händer det aldrig. Inte så konstigt eftersom jag lyckades bli överkänslig mot dylikt och i stort sett aldrig försöker göra mig lite (extra?) vacker.

Antar det är någon som vill att vi ska ha makeup jämt och ständigt som skyltar så där. För visst kan man permanentfärga sina fransar. Något jag inte heller vågar mig på.

KajsaLisa sa...

Som jag alltid säger, allt finns i arkivet, det gäller bara att hitta en infallsvinkel :)

larans sa...

Funderade först på att det kanske var felskrivning där på skylten och skulle varit "Make up with Wakeup". Kanske något för alla morronrötta isf?
Men din tolkning är ju helt perfekt och kreativ...kommer inte att glömmas bort i första taget! :-)

Ama de casa sa...

Visst är det härligt med stora arkiv att grotta i? Vi (och inte tack vare mig) har en otrolig ordning i bildarkivet. Ibland sätter vi på random på datorn och bara åker med.
:-)

LissenTo sa...

Ojsan fick tänka över budskapet på skylten. Tänk att vakna som ett snyggare jag än verkligheten.
Fungerar det?

Ja visst är det kul hur man snabbt kan se personligheterna på grabbarna, idet här fallet

Susanne sa...

Det händer inte speciellt ofta men det händer efter en lååååång festkväll/natt/morgon att jag vaknar med gammal makeup. Det är inte en vacker syn.

Benita sa...

Urtjusig bild på en bortglömd skylt.

Olga T sa...

Vet du....gillar mest himlen i den bild :) Och sådan himmel har vi haft fleeera dagar nu. Underbart!

Jah Hollis sa...

Ja, skyltar man så dåligt för sin verksamhet att den blir bortglömd så kanske man hamnat i fel bransch. :-)

Pumita sa...

Haha, hands up! Erkänner utan omsvep och har inte ens vett att skämmas... det har hänt, mer än en gång. Inget jag är stolt över dock. Men glömska? Njae, snarare slöhet. ;)

Husbilen-Ellen sa...

Läcker skylt och synonymer. Elisabeth

Anni sa...

Kan inte låta bli att tänka på killen på puben i Skottland när jag fortfarande var ung och fläckvis okysst. Han undrade om jag såg likadan ut när jag vaknade på morgonen. Då förstod jag inte vad han menade. Det gör jag nu.