torsdag 26 september 2013

Dagens fyra bästa







1. Morgonsudd
Morgonsudd kan ha många orsaker – dimma, bakfylla, tårar i ögonen på grund av kyla eller kvarglömda glasögon. Min oskarpa syn berodde på det sistnämnda. Två kilometers extra motion senare var jag väldigt glad att jag glömt mina ögon, för mobilen låg också kvar hemma. Ooooops!

2. Fågelbo - bild 1 och 2
Långa köer till 73:ans buss vid Östra Station har ni ju redan sett ett antal gånger här på bloggen. Men den här – kön alltså - är både längre och liiiiite annorlunda. Titta på kvinnans tuperade hår och föreställ er det stora leendet på en fågelmammas läppar – om hon hade sådana alltså - vid åsynen av detta fågelbo.

Vattenbärerskan - bild 3
Vattenbärerskan har hi också sett förut, men inte från den vinkeln och inzoomad. Här borde ni ha sett mitt lyckliga leende. Det är nämligen första gången min lilla kamera lyckades ”fullzooma” utan att bilden blev oskarp. Måste bero på den underbart blåa himlen och dagstemperaturen på runt fem grader;-)

Chefens "bus"
Sist men inte minst kunde jag glädja mig oerhört över chefen Håkans ”bus” idag. Idag fick han in en femetta i speedwayspråk, en 10-taggare i pensionsspråk eller en rak höger i boxningspråk.

20 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Glömska är en anledning till mer motion = jag kommer bara bi hurtigare och hurtigare!
Tuperat hår = alla hår-ömmas värsta mardröm! Inte kan jag påstå att det är snyggt heller - men det ju tur att inte alla har samma smak. Det skulle ju bara vara tråkigt!
Heja kameran och heja fotografen :) Men har jag sett damen förut så har jag förträngt det ;)
Busspråk? Burspråk har jag hört talas om men ... ;)

Susjos sa...

Gillar vattenbärerskan!

Rantamor sa...

Men vilken busskö, rymdes ni alla i bussen månne???
Ja inte du då som fick vända om och hämta glasögon och finna att även mobilen ville ha sovmorgon...

Vattenbärerskan har jag inte sett förut visste inte ens att det fanns en sådan högt uppe i det blå minsann.

Och när jag ser den tuperade damen så ser jag också att täckjackor har kommit fram i stora staden.

Här hemma på vår gata har vi inte haft frost ännu, men det är kallt mycket kallt...nordanvindarna biter genom alla kläder just nu.
Och jag som ska åka bobilen "Leffe" imorron (du ser nu har vi döpt hen till Leffe)...
hoppas vi inte möter snö på vägen, håll tummarna för det.

Tjingelingen från Rantamor.

LissenTo sa...

Väntans tid, verkar vara synonymt med att bo i storstad. Köer, köer.

Okey då, inte så krispigt om man fryser. Tog idag på mej en sådan där lätt dunjacka. höll mej varm :-)

Anita - Malta sa...

1. Morgonsudd finns inte hos mig. Är jag suddig när jag vaknar sover jag vidare till allt är kristallklart. Glasögonen har jag inte på mig när jag sover men inom väldigt nära räckhåll. Mobilen min är död sen i januari eftersom ingen ändå ringer och fota med den är ju helt värdelöst eftersom den är död. Tar min lilla Leica eller den stora klumpiga Canon men funderar starkt på att köpa en något bättre mobil än den som dog.

2. Fågelbo !! Tror inte ens en ynklig liten skata vill sätta bo där ;-)

3. Nä.. din vattenbärerska har jag aldrigt sett men blå himmel är inte så ovanligt, iallafall inte här. Vilken fantastisk skärpa !! Snyggt. Här tror jag varken på den blå himlen eller fem grader +. Snarare en väldigt duktig och ivrig Beate som önskar att himlen alltid vore lika blå :-)

4:an får bli Chefens bus som inte finns med på bild. Sorry, vad handlar det hela om. Är det jag som inte fattar eller du som inte är klar nog för att man ska förstå. Din blogg är ju som jag sagt tidigare, en följetong. Har man missat några avsnitt är det lätt att spåra ur och helt tappa handlingen.

Låter 4:an bestå och återkommer när jag tänkt färdigt. Kan dröja ganska länge är jag rädd ;-)

Glöm nu inte mobilen och glasögonen imorgon också. Kan ju lätt bli en upprepning av dagens historia. Önskvärt är då att himlen är lika blå, att det är dubbelt så varmt, att hon som tuperat håret har varit hos frisören och klippt bort trasslet och Håkan är med på bild och busar ;-)

Anni sa...

Har jag berättat om när en liten blåmes försökte ta lite bomaterial av mitt hår? Nej, jag är inte tuperad, men lockarna var väl oemotståndliga i solglittret ...

För övrigt lider jag exakt lika mycket som du av att hösten bara inte blev. Lite luttrad är man ju över att våren är en vecka lång, men att hösten blev en enda dag - det var inte väntat!

Anki sa...

Vilken härligt blå himmel... snyggt fångat där med zoomen...
Jag som är är halvt folkskygg och avskyr att trängas är inte avundsjuk på busskön...
Jo, du som gillar tegelhus, du missade tingshuset (hus 51 bland mina 100)... :)

Ama de casa sa...

Den där vattentanten stod på huset (eller det bredvid?) där jag jobbade. Nån eldsjäl letade upp hela hennes historia och den skulle jag kunna ha berättat här, om det inte var så att jag glömt den :-D

cat sa...

Ja glömska har gett även mig en hel del extramotion genom åren.
Skulle aldrig våga visa mig ute med ett sådant fågelbo på huvudet. En skata kan ju få för sig att bosätta sig där och börja föda upp ungar till våren!!!
Gillar verkligen din fint zoomade och härligt vinklade vattenbärerska.

llh sa...

Det man inte har i huvudet får man ha i benen heter det ju. Med dagens motionsiver är det kanske bara av godo. Själv får jag i alla fall ofta använda benen :)

Köer är bra - finns det människor finns det kuligheter att upptäcka.

Grattis till kanonzoomen på Vattenbärerskan, minns henne inte sedan tidigare.

Åsså 4:an då. Gläds med dig över buset men fattar noll.

Tack för tipset! Tror du har helt rätt och lite foglighet wouldn't go or come amiss. Funderar som bäst på namngivningsceremonin och namnet :)

KajsaLisa sa...

Även om jag älskar byggnader mot blå himmel på diagonalen måste jag säga att bomullshårstanten sticker ut mest, hon har ju matchat det vita håret med jackan perfekt och bilden väcker nyfikenheten om hur hon ser ut framifrån.
Sen kan jag passa på att leka lite besserwisser eftersom du funderat på att skaffa en ny kamera och då har du möjlighet att ställa in den manuellt.
Du är inne på rätt spår, inte när det gäller temperaturen men himlen. Det är ljuset som inverkar.
När du zoomar så minskar bländaren alltså det hål som släpper in ljus i kameran Kameran måste kompensera och är då öppen längre tid för att släppa in mer ljus, då blir bilden ofta oskarp ifall det är mörkare.
Det är därför jag måste hänga på kravallstaketet när jag tar bilder på rockkonserter som i Lördags.
Min kompakt är och för sig rätt bra, men förhållandena är extrema med svagt ljus och folk som rör sig snabbt på scenen, fotar manuellt med max bländaröppning och ställer tiden själv.
Funderar på att skaffa en ny kompakt också så småningom, när jag har råd. Det har kommit nya med större sensorer ( plattan som tar emot ljuset i kameran ) och fler megapixlar ( punkter på plattan ).
Då finns en möjlighet till, att strunta i att zooma och istället ta bilder med mindre motiv, skära bort det onödiga i datorn och förstora upp bilden.

ansepanse sa...

hahaha - gillar damens hårburr där :)
kramar

ansepanse sa...

Sv: du, jag tror att det är bättre att vara kvinna :)
kramar

Marit Johansson sa...

Oj har Elisabeth Höglund blonderat sig?

Monica sa...

Vilken kö och min gamla skola har du fått med också;-)
Ja ett skatbo är ju passande eller hur ;-)
Ha en skön helg

Guldkryckan sa...

Jo..lätt o glömma ibland..igår vaknade jag efter en liten "lillelördagsafton" och hittade ingenting när jag skulle gå..lyckades hitta allt jag skulle ha med mig:

Cigg
Snus
Nycklar
plånbok
Kamera
Mobil

Jo..jag fick med mig byxorna också..tur det..det var svinkallt igår morse ;)

Jo..nu kommer vintern..frost på marken..folk som skrapar rutorna på bilarna...kul att se på..eller som i mitt fall..passera på väg till vagnhelvetet. ;)

Ha en skön helg nu..det ska jag.

Margareta sa...

Jag är inte riktigt med här - sista stycket "Chefens bus" men det löser sig kanske.

En del fågelbon och blonderingar slutar aldrig förvånas (undra vad andra säger om mig) men vi lever i ett fritt land och alla ska välja sin stil, inte helt lätt med tanke på hur mycket kombinationer vi har att välja.

Jag har just nu problem med att välja vilket objektiv som blir mitt rese under några dagar. =)

Linnéa sa...

Schyssta morgon bilder. Hur gick det till utan brillor osv.

Livskvaliteten sjunker ju varje dag eller utifrån ju kallare det blir. Snygga bilder BP

Freja sa...

Gillar fågelboets hela stil, det ser ut som en person som gärna tar plats!

Husbilen-Ellen sa...

Stilen på fågelboet var !!!