söndag 29 september 2013

Siffror och skyltar

Det här inlägget handlar om siffror som Fototriss efterlyser, men då två av mina siffror även är skyltar tycker jag nog att de också platsar hos Pumitas Skyltsöndag.

Arton
Vi åkte in tills huvudstaden idag för att köpa pluppar, ni vet kapslarna till Nespresso maskinen. Tog tunnelbanan från Danderyds Sjukhus till Östermalmstorg, uppgång Stureplan där jag hittade bidrag nummer 1. Observera den fina blåa himlen.


Tre
En timme senare på Kungsgatan tyckte jag att den här skylten skulle sitta fint den också. Observera att bilden inte är i svart-vit utan det är bara 3G:s skylt. Den gråa bakgrunden är molnens fel.


Seveneleven
Som ni ser här är molnen kvar, men skylten bjuder åtminstone på en färgklick.


Den gemensamma nämnaren
Hoppas ni hittar den - den gemensamma nämnaren alltså. Men jag kan hjälpa er lite på traven här. Jag försökte (och lyckades med) att samma siffror med två gånger i varje bild. Så kreativ var jag idag, och det blir inte bättre;-)

Fler siffror hittar ni hos Fototriss.
Skyltsöndag är Pumitas bebis;-)

33 kommentarer:

Monica sa...

3 vilket skit flera av mina vänner som haft dom har det varken gått att messa eller ringa till;-(
Snygg siffertriss, stod över och kommer nog att lägga av.
Ha en skön söndagkväll;-)

Eva Trillian sa...

Sommarhimmel i första bilden - man kan inbilla sig att hösten är långt borta... men sen slår du till med lite klatschigare grått ;)
Snyggt trissat!

Ama de casa sa...

Nämen dra på trissor vilken triss :-)

Jag försöker hitta en gemensam nämnare, men jag tror det är för lite kolhydrater i min hjärna... ;-)

Nettan sa...

Vilken underbar triss du har fått ihop. Härligt / Nettan

Della sa...

Ha! Det var skickligt!

Axart sa...

Tjusigt!
Märkligt att det finns så lite färg här i världen ..

AX

Freja sa...

Väl trissat! Och jag är på väg till Sthlm igen, hade gärna sett att den blåa himlen hållt sig kvar...

Olga T sa...

WOW! Dubbel-Triss! Bra gjort!
SV: Ja alla bilderna från Tantolunden.

Anita - Malta sa...

Gillar No 18 ! Blå himmel och nu vet jag också vad "pluppar" är ;.)

No 3 har lite gråväder där bakom men en läcker skylt.

No 7-11 är som du säger en riktig färgklick och det är ju även fönstret på bild No 1.

Gemensam nämnare ?? Samma siffror är ju med två gånger i varje bild såklart. Ja, det står så iallafall. Nu måste jag nog tänka en stund ;-)

Jamen nu ser jag ju !! Skickligt Beate, men jag fick tänka och titta väldigt länge innan jag fann dem ;-)

Pumita sa...

IQ som en fiskmås... på undertecknad alltså... inte fattade jag att du hade dubbla siffror. Att lyckas med den bedriften... DET är värt en guldstjärna!

Stare Ström sa...

Det är bra du berättar för oss som inte är så uppmärksamma. Är nu stum av beundran!

Susanne Hultman sa...

Fast jag hittar ju trippelt av siffrorna i de två sista bilderna och inte bara dubbelt.

Carita sa...

Fina färger i bilderna också! Bra valt tema som du lyckades hålla ihop, onödig splittring undveks.

Marit Johansson sa...

Bra triss BP och grattis till solen. Undrade just vart den tagit vägen :)

Beppan sa...

Du fixade trissen galant - och med extra knorr dessutom. Härligt!!

Husbilen-Ellen sa...

Visst känns det skönt, när man lyckas med en föresats! Elisabeth

KajsaLisa sa...

1-18, hittade du verkligen snygga siffror. Men mest gillar jag sista bilden där du fotar den lilla skylten och låter den stora flyta ut uppåt.
Blev lite inspirerad här, om man vrider kameran lite så kommer lilla skylten att bli rak och den stora försvinna ut precis i övre högra hörnet. Sen testa kvällstid också när dom lyser.
Du får gärna berätta var affären ligger i stan, bildsökte men hittade den inte.
Testa gärna själv.

KajsaLisa sa...

Hej igen, det var Seven eleven jag syftade på.

Susjos sa...

Ja, det lyckades du med, samma siffror är med två ggr i varje bild! Kul :)

Å jag älskar den blå himlen!!!

Anni sa...

Tänk så många gånger jag gått in på just den Lagerhaus men aldrig sett den färgstarka porten bredvid! I djurgårdsfärger till och med! :-D

Förutom dubbla siffror och skyltar visar din triss också vilket omväxlande väder vi haft!

Anki sa...

Finurligt och klurigt med dubbelt upp :)
Bra jobbat - kanonbra till och med!
Vädret ungefär som här... blått och blandat :)

Benita sa...

Snyggt fotat med dubbla siffror i varje bild. Den med blå himmel gillas mest förstås. :)

cat sa...

mycket kreativt!

Monica sa...

Förstod att mosaikmönstret skulle tilltala dej;-)
Ha en bra dag

Mias Mix sa...

Skickligt att fånga samma siffra två ggr i varje bild! Inte såg jag det heller förrän jag läst texten o kollade igen (lika bra att erkänna...). Underbar blå himmel o första bilden blir favorit! Måste fråga dig var du köper plupparna? När vi köpte vår Nespresso sa de att man bara kan beställa på nätet. Sen hade vi tur att hitta en butik i Italien i somras där vi bunkrade på oss en del pluppar :)

Annette sa...

Fin triss! Särskilt den första bilden var ju riktigt snyggt fotad. Gillar färgerna i den också.

Elisabeth sa...

Fina bilder! =) Gillar vinklarna! =)

Rantamor sa...

Fototrissen glömde jag helt bort i helgen, eftersom jag inte har varit uppkopplad.
Man hinner inte riktigt att vara uppkopplad när jag har barnbarn 7år, 2år och 6månader som alla vill på olika sätt vara nära mig...
och jag vill ju vara nära dom.

Vi skrattade så åt lille John som pratar på av hjärtans lust just nu, men farmor vill han inte säga utan det blir Fallon...."Fallon kom kooom..." säger han.
Sötprutten....

Lite barn och barnbarnsbakis idag, så det får bli lite småsysslor idag. förresten nu har Rantafar satt ut Leffe på blocket...
hoppas ingen vill ha han...fniss jag fäster ju mig lite för mycket i bilar vi äger...
Men vi hade ev. tänkt förnya bobil några år till våren 2014.
Visst låter det vackert...våren 2014!!!!

Förresten sonhustrun skrattade när jag döpt bobilen till Leffe...
"döleffe" sa hon om Dethleffs....

Ha en finfin måndag i stora staden.

Tjingelingen från Rantamor.

LissenTo sa...

Skiftande väder och siffror överallt.

Ska du inte börja koka kaffe, vetja :-)

Jah Hollis sa...

Till och med tre gånger i bilden på Sju-eleven (som han sade den gamle). Ja, man märker väl siffrorna mer när man är på jakt efter dem. Och det är gott om dem.

llh sa...

Kul att vi var inne på samma linje ett tag :) Men du gjort rätt som tittade upp. En blå himmel och inga vissna löv är vinstlott!!!

Linnéa sa...

Det blev allt en rolig triss i siffror. 11 + 7 är 18, tänkte jag som i första skylten, dubblelt 3, vet inte korkad som en virrig höna. Men snygga bilder blev det. Tycker det gråa verkligen gjorde sig bra mot 3-orna.

Är lite sen med kommentarer!

Åke sa...

Härliga vinklar och 3 var ju huvudet på spiken :)