torsdag 5 september 2013

Motionssugen!?



Den här affischen syns över hela Stockholm just nu. Tänkte därför ge er min egen tolkning av Friskis & Svettis kampanjen. Å om ni skrattar tillräckligt ofta och högt när ni läser det här inlägget har ni fått nya bukmuskler utan minsta ansträngning;-)

Spinning – är det inte nå’t katter gör!?
Indoor walking – personligen föredar jag att promenera utomhus. Jag vill gärna ha frisk luft.
Box – ”think outside the box” alternativt går det utmärkt med Bag-in-Box vin.
Core – en kärna. Intels Core i7 processor lär vara något utöver det vanliga har jag läst.
Flex – har väl nästan alla på sina jobb.
Jympa – var jag riktigt duktig på.
Dans Fuego – dansa gillar jag inte och eld (fuego) har jag stor respekt för.
Cirkelfys – cirklar kan man rita, vilket måste anses som fys.
Yoga – där sitter man på golvet i skräddarsits och flummar. Skulle aldrig komma upp igen.
Jympa Soft – jympa ska vara tuff, annars får det vara.
Dans Afro – se ovan. Å afrolook från 1970-1980-talet är väl passé eller?!
Hit – hör man på radio.
Running – springa är inte min grej heller, men jag ställer mig gärna mellan stolparna. Åsså finns det ju ”running noses” (rinnande näsor) också.
Step – tar jag varje dag, cirka 5 000 faktiskt.
Cirkelgym – om cirklar tänjer sig blir dom ju ovala, måste vara gym det.
Skivstång – är tung, väldigt tung.
Cross – rallycross kanske, eller så är jag arg.
Styrketräning – styrka är alltid bra att ha, speciellt den mentala varianten. Den kan man träna upp.
Aerobics – med aeroplanes kan man ju flyga så…
Familjegympa – hör makens asg i bakgrunden
Dans – se ovan
Fusion – är väl när två företag slås samman. Kärnfusion finns det ju också, i Barsebäck till exempel. Åsså är det väl en hälsodrink gjort på te, eller har jag fel?

Å som ni ser på den här bilden har jag jympat på balkongen bara för att tillmötesgå er önskan om att få se Roddan-looken. Vad gör man ni för bloggen;-)


PS. Vill påpeka att det här inlägget inte är riktat mot Friskis & Svettis kampanjen, tvärtom. Förstår att F&S måste marknadsföra och profilera sig mot alla dessa nya privata, svindyra gym. Och kom ihåg – F&S var den första ”folkrörelsen” som värnade om vår hälsa och uppmanade till motion. DS.

18 kommentarer:

Susanne sa...

Så kan man oxå se på de olika träningsformerna ;)

Susjos sa...

Tack för ditt PS :)

KajsaLisa sa...

Om man tänker efter, låter inte Friskis och Svettis lite för begripligt. Kanske dags för dom att byta namn till något trendigare :)

Eva Trillian sa...

"Komma i form? Jag har redan en for; rund!" - den håller än!
Gillar dina tolkningar - speciellt den till familjegympa ;) Trevlig karl det där *S*
Roddans frilla var väl lite spikeigare? Eller?
Och så gillar jag grått. Det fulaste i hårväg är färgat med en cm grå "botten"!

Freja sa...

Running är precis vad min näsa sysslat med de senaste dagarna, och spinning har hörts från katterna som feberfrossar på sitt sätt, tänk vilken kondis jag måste ha fått nu!

Linnéa sa...

Det var de värsta! En mycket liv- fantasifull beskrivning kring alla dessa underbara erbjudande. Skrattade högt! Nä själv promenerar jag gärna. Simma gillar också. Älskar dans, disco ska de va så öronen vibrerar.

Härligt inlägg!

Jah Hollis sa...

:-) Det som retar mig mest med sådan reklam är att man tydligen tror att vi har engelska som modersmål här i Sverige. Indoor walking? Vad är det för trams?
Sedan har jag svårt för folk som gymnastiserar i grupp. Det fick jag när jag en gång såg Leni Rifenstahls film Viljans triumf på någon cirkel i Oskarshamns filmstudio. :-)

Jah Hollis sa...

PS. Afromode i stort vet jag inte, men afrofrisyren är definitivt på väg tillbaka. DS.
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2385274/Oprah-Winfrey-showcases-impressive-afro-fabulous-figure-The-Butler-premiere-Stedman-Graham.html

Ama de casa sa...

Hahaha! TACK för förklaringen :-)

Men jag tror faktiskt att "Träna med tv" var före F&S. Bengt Bedrup och Gun Hägglund med "armar uppåt sträck, knäna böj" :-)

Monica sa...

Som hus o hundägare har jag ingen nytta av all motion mot betalning men det är ju inte gratis att hänga i krokig arm och måla huset heller.
Hundpromenader är bra mycket trevligare än löpband och spray med skogsdoft;-)))
Riktigt fin är du i håret.
Ha en skön helg

Lissen sa...

Hehe, jag gympaformerna har många namn. Håller med Jah, varför engelska namn.

Jag går på Sensia i min stad och gillar det (fått kort av arbetsgivare) + promenader, cykleturer.

Ama de casa sa...

sv: Anders kamera är en Canon SX50 HS. Den är större och klumpigare än min lilla Canon, det är dock ingen systemkamera, objektivet sitter där det sitter.

På grund av storleken får den bara följa med när Anders har ryggsäcken med. Och nu har den också fått ett nytt användningsområde - från terrassen ;-)

cat sa...

Gillar din tolkning av kampanjen. Tack för frisyrbilden, fast är den verkligen så Roddanlik?

Självklart ville jag bjuda på din favoritfärg så här på fredagen :)

Husbilen-Ellen sa...

Mina och mannens ansiktsmuskler har fått motion!! Fin nacke! Kram Elisabeth

Guldkryckan sa...

Ser ju liknande reklam på vagnhelvetena här i stan...07:05 på morgonen så tycker man bara att människor som håller på med sådant självplågeri är dumma i huvudet..fast det är de ju inte..men lite "overkill" tycker jag en del är inne på med all träning tre dagar i veckan...själv tränar som mest när jag kliver ur bädden på morgonen..det är tufft det..men jag klarar av det iallafall. ;)

Ha de bra BP och ha en fin helg.

Ama de casa sa...

sv: Jag har ingen aaaaning om vad Anders zoomade in där på taket. Toppen på Chrystler Building hade kanske varit roligare :-)

Kicki sa...

Haha, du hittar då på och så logiskt helt enkelt! Nu har du väl ätit "modigtabletter" som visar ditt vackra hårsvall i närbild!:)

Rantamor sa...

När jag såg din frisyr bakifrån så blev jag övertygad om att det inte var du, det var ju Pia Sundhage.......
Mig lurar du inte!!!

Och jag gillar verkligen din översättning av alla jumpapass.
Tänk att det finns så många olika namn för att träna kroppen.
Just nu håller jag igång kroppen med spring i skogen...

Tjingelingen Beate och hälsa Pia ...=) =)