söndag 22 september 2013

Fototriss: Härliga höst


Några rödgula inslag i bladverket som förstärks genom att solen skiner på dem.


Ett halvnaket trä som jag bara lägger upp för att visa en klarblå himmel.


"Solrosmotorvägen" som några av er kanske minns ser aningen vissna ut. NCC har satt upp en skylt som uppmuntrar oss boende att ta för oss innan solrosorna fryser ihjäl. Det gjorde jag, och de står nu i en vas på fönsterbrädet. Å de är väldigt törstiga kan jag berätta;-)

Hösten är inte riktigt här i stor-Stockholm än. Jämfört med ifjol är den cirka fyra veckor sen, vilket passar mig alldeles utmärkt. I år la jag till och med märke till när den gjorde ett första försök att knuffa under den härliga sommaren vi har haft – och det hände över en natt. Måndagen den 16 september badade innergården där jag bor i grönt. Morgonen efter hade löven – eller om det är bladen – på några buskar skiftat färg till rött.

Underbar lördag
Ni som känner mig vet att jag inte är en höst- och vintermänniska. Detta faktum verkar vädergudarna ha tagit hänsyn till. Igår sken solen från en nästan molnfri himmel och det var 23 grader varmt. Vilken tur att jag tog bilderna igår och inte idag då det är grått.

Fler bilder till ”Härliga höst” hittar ni hos Fototriss.


30 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Du fångade just det Helena efterlyste i första bilden, ljuset och färgerna.
Snyggt.

fotobrus.se sa...

Haha... jag det är bra att försöka negligera hösten som du gör, de som vill se höstfärger kan göra det Du och jag ser blå himmel och sol(rosor).
Nästa år blir det ett försök med solrosor.

Susanne sa...

Tur att de hann ta lite soliga bilder igår, för idag är det i så vackert på himlen.

Benita sa...

Blå himmel är det bästa som finns alla årstider. Härlig höst har också vi haft i år.

Ninnis sa...

Underbara höstbilder….snygg triss….=)

Kram Ninni

jeanette sa...

Oj vad solrosor. Underbart

Lotta sa...

Fint när det skiftar i många färger, vilken lycka att kunna plocka stora fång av solrosor....

Monica sa...

Hösten har kommit längre söderut ser jag;-)
Ska till Täby i morgon var exakt finns solrosorna.
Härliga höstbilder, ha en skön kväll själv njuter jag av att SVT sänder ett program för mej BRON;-)

Pumita sa...

Lycko dig som fick med dig solrosor hem! Vad ska du med regnjacka till? Solen skiner ju. ;)

Eva Trillian sa...

Oj, så mycket fågelmat det är där - och man får helt enkelt plocka? Cool idé!
Hoppas dina solrosor blommar länge för dig därhemma :) De är vackra!

Della sa...

Ja tur att du fångade den hösten igår. Idag hade det inte alls varit samma sak. Jag firade söndagen med en sväng till IKEA. Inte var jag ensam om det precis.

Stare Ström sa...

Vilken snygg triss! Roligt med solrosorna. Det blev väldigt lyckat.

Anki sa...

Sköna höstbilder från en dag då sommaren dröjde sig kvar... ja, förutom de fina höstfärgerna då :)

Elisabeth sa...

Härliga höstbilder du visar upp! =)

Axart sa...

Snyggt trissat, och såååå många solrosor!
AX

Freja sa...

Åhh, härlig hösttriss! Jag missade att det var det temat, får försöka hinna med i morgon, för jag tog massor av fina höstbilder i går! Och jag älskar den där solrosmotorvägen, vilken rolig idé det är!

LissenTo sa...

Hösten smyger på i lagom takt, med solvarma dagar. vi ska nog klara det här, Beate.

Ja, raksträckor kan bli förfärligt tråkiga ;-)

Susjos sa...

Ja vi får hoppas på många soliga höstdagar tack :)

Pockethexan sa...

Ja vi har verkligen haft en härlig sommar/höst i Sthlm i år det känns extra skönt att det drar i på sommaren då jag har legat 3 mån. i ett smärtskov undersommaren. Så jag väntar mer än gärna med att inviga mina höstkängor o fortsätter o går i mina sandaler ett tag till spec. i den här värmen (i lörd.)!

Kramis från en som e avundsjuk på att att ni har fått plocka blommor hos min fd. arb.givare när inte jag har fått några...kanske ska ta ett snack med min sons svärmor som också bor i Täby! från Pockethexan som nu hoppas kunna fortsätta komma på besök när jag har fått tillbaks min kropp o bara har min dagliga smärtlindringsdos

PS:älskar din pippi på promenad..de e sådan stunder som man e lycklig över att ha kameran i närheten!DS

Mias Mix sa...

Med tanke på att du inte gillar hösten så har du lyckats kanon med fina höstbilder! Kan vara svårt att förmedla rätta känslan, men jag skulle kunna tro att du verkligen gillar när träden börjar skifta färg och den härliga höstluften kommer. Regnade lite i morse här men sen kom solen och värmen.

Beppan sa...

Färgerna och skördetider kan jag tycka är trevligt med hösten. Din triss förmedlar detta så bra!

Resten förtränger jag helst. Fy för mörker och kyla och halkiga vägar...

Husbilen-Ellen sa...

Även om det är senare i år, så har du ändå fått antydan till röda färger. Solrosorna har ju fått hängande huvuden också, så hösten är på G. Kram Elisabeth

Peranders sa...

Härliga sommar/höstbilder!

Margareta sa...

Men sköna höstfärger fick du till även om det inte är din favorit, man kan fota och få det bra även om det inte gillas. =)

Solrosplanteringen är underbar och vad kul att ni får plocka, det gillar jag.

Anni sa...

Idag har jag tagit på mig strumpor. HU, nu var det kallt!
Klokt av NCC att sätta upp skyltar så att fler får njuta. Hoppas att alla småfåglar blir glada sedan när de får äta upp alla frön!

Jah Hollis sa...

Nej, hösten kommer väl tids nog att ändra ansikte både i Täby och i Malmö. Här i Malmö är det inte ett moln på himlen i dag. Alla dina solrosor skulle piggna till igen om de var här. :-)

Marit Johansson sa...

Jäklar vilken matfest det blir sen för småfåglarna :)

anemonen sa...

Mycket vackert och visst är det fint att hösten inte har färgat naturen mer än lite hittills. Lite sen är hösten även hos mig här i söder.

Linnéa sa...

Var fanken har du hittat solrosorna? Mycket höst blev det ju i dina bilder. Som du säger Norrort är Norrort, du vet jag fryser norr om Slussen!
fint BP.
Ha en fortsatt spännande fotovecka!

Annette sa...

Men var är den åkern med solrosorna - vilken lyx att få plocka med sig hem :) Fin fototriss!