onsdag 4 september 2013

”Obamania” i Stockholm


Dear Mr. President!
Med det här inlägget som Ni inte förstår, då Er svenska är begränsad till ”Hej” som Ni sa på presskonferensen, vill jag tacka Er för att ni valt att som första amerikanska president gästa Stockholm med ett officiellt statsbesök. Jag kan försäkra er att Ni inte bara har engagerat mig och mina kollegor hela dan utan alla stockholmare. Thank you very much!



Tur att Obama inte valde vägen via Norrtull, fulare område får man leta efter.


Här kommer Beast 1 och Beast 2 precis ut ur Eugeniatunneln.


Media skrev ju att 32 bilar skulle eskortera presidenten. Jag räknade till hälften.


Klockan 16:45: Här har jag precis missat Obama med fem minuter. Orkade inte vänta tills han kom ut igen. Jag hade ju redan sett honom;-)


Ja en sådan fanns också vid t-bane uppgången vid KTH/Östra Station.

”Obamania” i Stockholm
Ni andra kan fortsätta läsa om hur Barack Obama höll mig i sitt grepp idag:

- inga bussar = en 30 minuters promenad från KTH till jobbet. Perfekt i solskenet!
- webb-tv underhållning på hög nivå. Tack Aftonbladet!
- när kortegen hade kommit till Upplands-Väsby gjorde jag en powerwalk ner till Norrtull tillsammans med kollegan Gabriella, som trodde att kortegen skulle ta den vägen till Grand Hôtel i city. Det gjorde den inte, men det var fler som trodde det som ni ser på bilden ovan.
- när Obama & Co hade passerat Sollentuna gjorde vi en snabb sprint tillbaka till 9:e våningen på mitt jobb.
- jag hann precis. Med kameran i högsta hugg fick jag äntligen se Obama. Är inte säker på om han satt i den första eller den andra ”Beast”, men vi vinkade. Man vet ju aldrig, han kanske tittade upp;-)
- fortsatt webb-tv underhållning.
- Obamania konversation med fiskhandlaren på Dalagatan där jag köpte fisksoppa med tillbehör. Det är ju ändå onsdag och jag har ju sett Obama:-)
- avspärrningen från förmiddagen är nu bemannad med poliser som berättade att jag precis missat presidenten. F*n också!

PS. Och dagen till ära klippte jag mig under lunchen. Jag menar jag kanske går på Obama jakt igen imorgon å då vill man ju se lite proper ut;-) Proper och proper förresten - IT-bästisen Radde tyckte att jag såg ut som Rod Stewart. Ooooops. Ja, vad gör man inte för att få en skymt av världens mäktigaste man. Kan väl säga som så att jag inte hade rört mig ur fläcken om Putin, Cameron eller påven hade gästat Stockholm…DS.


16 kommentarer:

Ama de casa sa...

Ååååhhh! Du såg han!
:-)

En liten glimt - men du såååg han!

:-)

PS: Har du tänkt på vilket bra namn han har? obAMA. :-D

sv: Jodå. Jag har också rätat upp tornet i Pisa. Förlåt...
;-)

http://metrobloggen.se/amadecasa/lutar_verkligen_tornet_i_pisar/#comments

Husbilen-Ellen sa...

Så bra att du var på plats och kunde rapportera!!! Elisabeth

Anni sa...

Sonen stod på Drottning Kristinas väg, såg Mr President när han åkte förbi OCH BLEV VINKAD TILL! :-D
Jag förvånades över att det gick att se in i besten, men det syns ju på dina bilder att rutorna inte är skuggade.
Nu hoppas jag att Obama tar en liten promenad från slottet till butiken jag jobbar i imorgon och shoppar loss lite grann, jag menar motsvarande fem minuter i sexvåningsplanet kan han väl lägga i en liten sketen butik i Gamla Stan?

Kerstins foto sa...

Men vad kul att följa din dag med Obama. Såg på tv när han kom och nog är man lite fascinerad av att se E4 helt tom på bilar förutom konvojen då. Hoppas att du hinner med i morgon också, han åker vid halv 11 tror jag så du får vara snabb. ;)

Eva Trillian sa...

De enda nyheter och bilder jag tagit till mig om Obamas besök i Sverige är... just det! Dina! Så du står för hela Obama-upplevelsen i mitt liv! ;)
Atom-vapen-protesten. Står hen inte lite dumt till? Inte ska väl Obama åka tunnelbana?

Della sa...

Och jag åkte i en buss förbi Obamas bil i New York under hans presidentkandidatkampanj. Jag är säker på att han vinkade. Typ...
Ville bara berätta det. ;)

Marit Johansson sa...

Hahaha... Rod Stewart??? Ser framför mig någon bild från 70-talet av honom endast iförd leopardkalsonger, hoppas du inte var på presidentspaning i sådana :)
Häftigt att du faktiskt såg honom, eller bilen han satt i!

cat sa...

Du har verkligen haft en intressant dag! Skulle nog vilja se bildbevis på att Radde har rätt om din Rod Stewart-frisyr ;-)

Rantamor sa...

Vilket enormt jobb du har gjort med att fånga Ombana...haha nu blev det stavfel, Obama ska det stå.
Och idag tror jag definitivt att du kommer att få skaka hand med han eftersom han säkert gillar Roddan.
(kan man få en bild på frillan din?)

Hoppas att kungen nu inte gör bort sig och börjar berätta något flummigt om Island...

Tyckte att Obama hade blivt så sliten och mager, stackaren som han ska kuta fram å åter mellan alla länder, lite semester skulle han allt behöva med familjen sin.
Och nu ska han till ryssland, det måste ju vare ett riktigt högriskland....

Fortsatt solsken över dig då du ska promenera till jobbet.

Tjingelingen från Rantamor.

ps. nu såg jag att Beast x 2 kom med Obama till slottet...
men jag såg ingen Rod Stewart, var du inte där??
Rantafar påstod att han såg dig !!!

Monica sa...

Vill se bild på BeateRoddan;-) Obamaspektaklet är jag helt ointresserad av pengarna det kostat kunde gått till fler vårdplatser på Danderyd så dom slapp skicka hem sjuka gamla pga platsbrist.
Varken atombomber eller Obama lär väl dyka upp i t-banan eller:-)
Ha en bra dag

Stare Ström sa...

Visste väl att man kunde lita på dig även i sådana här sammanhang! Nu har jag också sett Obama- eller hur? Och jag ser väldigt tydligt att han vinkar i en av bilarna- eller...

Susjos sa...

Åh! Tack för ditt inlägg om Obama! Vilken spännande dag! (som jag missade)

Kicki sa...

Vilket historiskt ögonblick du fått uppleva...men du kunde väl varit lite snabbare!;)

Linnéa sa...

På Söder var det lugnt, väldigt trevligt lugnt på Hornsgatan t.ex. Om det vore så dyrt så kanske vi skulle ha amerikanska presidenter på besök oftare.
Sån tur att han slapp Norrtull! Bra att du låg i o kunde visa oss andra lite.

Jah Hollis sa...

När man hörde Obamarapporteringen på behörigt avstånd, alltså från Skåne, hade det lite av ett hysteriskt löjets skimmer över sig. Radion drog samma ”nyheter” om Obamas besök minst 20 gånger. Han skulle ha tagit en ledig dag och spelat golf istället. :-)

Fråga: Hur hälsar Obamas hiphopvänner på honom?

Svar: Yobama!

Freedomtravel sa...

Fascinerande pådrag! Jag såg inget av det, men nog var det lite febrig stämning i stan ;)