tisdag 30 augusti 2011

Tisdagstema: "Morgonrutin"

Ibland undrar jag om jag har en morgonrutin… ja, avgör själva:
1. Väckarklockan gör sitt bästa att få liv i mig klockan 06:45. Det misslyckas den med för det mesta.
2. Fotkontakt med golvet sker tidigast klockan 07:00, men oftast en kvart senare.
3. Vad jag gör i badrummet behöver jag väl inte närmare gå in på ;-)
4. Flytande frukost: En Nespresso och ett glas Brämhults max 15 minuter senare
5. Ytterligare fem minuter senare stänger jag lägenhetsdörren och traskar i väg mot bussen.
Oooops – glömde nog en sak: jag klär på mig också någonstans mellan punkt 3 och 5. Detta tar mellan 30 sekunder under sommaren och upp till fem minuter under vintern.

Krokodil
De flesta momenten i min morgonrutin har jag ju redan dokumenterat här på bloggen. Men – surprise, surprise: under mina morgonpromenader till bussen har det faktiskt blivit en till en rutin att titta ner. Det är så man upptäcker en krokodil… till exempel.
Korvar
På vägen förbi tidningsstället såg jag den här rubriken. Vad var det jag alltid har sagt: korv är hundmat.
Chiquita eller?!
Framme vid Östra Station och i väntan på 73:an – detta eländiga skräll – kan man ju lyfta upp blicken lite grand och undra om ägaren till den här reklamaffischen har ”gone bananas” à la Chiquita.

Fler morgonrutiner hittar ni här.


22 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att ha allt med dessa morgonrutiner bakom sig.
Är impad över din iakttagelseförmåga i den tidiga morgontimman.
Ha en bra fortsättning på veckan! SA

SoF sa...

Ett alldeles perfekt konst eller konstigt-inlägg!

Å krokodilen ser jag i alla fall.

Ha det riktigt gott B!

Jess sa...

Jag gillar krokodilen!!!
Det var nog en vanlig morgonrutin!
Nu måste jag kolla så jag inte ätit hjärnhinneinflammationsvarmkorven! (långt ord va?) ;)

Freja sa...

Du tittar alltså ner när du är på väg till jobbet och upp när du är på väg därifrån.... Vid någon tidpunkt under arbetsdagen tittar du rakt fram, kanske vid lunch? Och jag ser en gavial, inte en krokodil (den kunskapen har jag från ett syskonbarn som hade en amfibieperiod när vi läste massor av böcker om alligatorer/krokodiler/gavialer....)

SigridfraEnget sa...

Härliga bilder!! LOL!!!

Jane sa...

Tur att man kan se hur den dödliga bakterien ser ut ... det måste vara han i randigt!
Dina inlägg ger mig ett "krokosmil" :))

4U2 sa...

Sedan jag blev allergisk mot smink går mina morgonrutiner ungefär lika fort som dina. Klockan lever också farligt hos mig ;) men sedan är jag lite "blyg" med att ta bilder med min mobil så där in publikum ... men tur du gör det!
Otroligt söt krokodil!

Bildgatan sa...

Som korvälskare måste jag kommentera detta först - jag blev också "rädd" när jag såg detta. Men nu köper jag endast lokalproducerat, oftast i alla fall. I helgen så tillverkades den största och längsta falukorven i Jokkmokk, med de bästa ingredienser - inget avfall. Jokkmokkskorven innehåller även filén.

Sedan tycker jag att din krokodil ser ut som pojkarnas levande "krokodilpinnar" när de var små, vi har provat många husdjur eftersom de är astamallergiker. =)

Nu till din morgonrutin. Jag är snabb och ni ska tiden klockas, för jag fixar till mig en hel del - målar ögonen, sätter på mig ögon (linser) och allt sådant som gör att jag blir å vacker som jag vill vill (önskar) vara varje morgon. Ett asgarv kommer efter denna mening. Till och med sambo håller med och tycker att jag är snabb. Nu när han är borta kan jag ta lite längre tid på mig.

Tack för att du skriver inlägg som jag gillar att kommentera. Jag gråter för varje kommentar jag får oavsett text, lite jobbigt just nu men det gäller att hålla humöret uppe, annars kommer jag att gå under.

Olga T sa...

:)

Anonym sa...

Min morgonrutin består i att gå upp EFTER att Anders har gått ut på sin morgonpromenad. På sommaren - tidigt. På vintern - senare.

Sen hade jag andra rutiner när jag jobbade i Sverige. Anders skrek:
- Snart går bussen!
(det betydde att han skulle åka iväg med bilen och jag skulle vara tvungen att GÅ till busshållplatsen (fem minuter, men det är en EVIGHET på morgonen))

Jag rusade genonm duschen, blåste håret på fem minuter (vintertid) och sen stod jag på jobbet med kuddmärken fortfarande i ansiktet :-)

Hörni sa...

Mina morgonrutiner är ganska olika dina. Ett måste är att ha minst en timme på mig att bara sitta och glo och vakna till med en kopp te i handen. Minst en halvtimme på toa. En kvart med plattången. Snooza en halv till en timme ingår också. Jag måste alltså börja i väldigt god tid innan det är dags att gå. :)

Klart det är en krokodil! Ser ju vem som helst.:)

Pialotta sa...

Ha, ha, det var en väldokumenterad morgonrutin du gav mig.. Eftersom jag är hemma var dag så blir det inga tidiga promisar på morgonkulan.. de kommer först senare. Coola bilder du fångat på väg.. ha de Tjingeling :)

Susanne sa...

Intressant att se dina morgonrutiner. I min värld är du nr 2 i snabbhet, 1:a plats intas av min son som är klar på 15 mn totalt. För min egen del tar det minst 1 timme, innan jag är iväg.
Sv: Somnade som en stock till filmen och det blir en titt i kväll.
Val av bild bestämdes av den fasta bakdelen på kille nr 2 ;)

cat sa...

Intressant att läsa om dina morgonrutiner :)
Min klocka väcker mig brutalt vid ungefär samma tid som din. Det är inte roligt för en människa som jag, som avskyr att vakna tidigt.
Det tar mig i alla fall 1½ minut att klä mig på sommaren, så där slår du mig rejält ;)
Den sista bilden var riktigt cool!

Jah Hollis sa...

Framför allt undrar jag varför så många i reklambranschen har fått för sig att vi har engelska som modersmål i Sverige. Efter semestrar och sommarlov var det hur många annonser som helst med temat ”Back to school” och ”Back to work”. Ganska infantilt när man inte kan uttrycka sig på sitt eget språk.

Rantamor sa...

En rätt igenkännande morgonrutin,
skaulle jag tro...
skulle, skulle det stå....
skaulle låter lite skånskt...
och du kan tro att sminkningen går rätt snabbt här med...
tvättar bort dreglet runt munnen och kollar frisyren....
tvättas eller inte ????

Tur att du såg krokodilen...
så att du inte trampade på den.

LillaC`s båt var nog hans första alster med hammare , såg och spik...
och han var otroligt stolt över den.
Och han klarade det utan att slå sig blå på tummen.
Bra va.

Viktkamp sa...

önskar jag bara behövde så lite tid på mig =( Måste äta ordentlig frukost hemma för min kära pt. Kram

thejeanettishway sa...

trodde du skulle skriva något om stickade modeplagg för män...
fryser män då?
har jag ingen erfarenhet av.
nä ge mig en brummelman i tisha året runt :) en stor varm man som värmer mig sen när jag gått ner mina 29 kg.
kram från dalsland och en kvinna som när en längtan ♥

Monica sa...

Gillar krokodilen, tack för dina kommentarer dom gör livet lättare.
Kram

4U2 sa...

sv: glömde skriva: ett armband! ;)

Viktkamp sa...

jag har länkat till dig, hoppas det var ok? =) Kram

Biggan sa...

ÄLSKAR din morgon-krokodil!!!