måndag 8 augusti 2011

Måndagstema: ”Mobilkamerabilder”

Mobilbilder är måndagstemat hos Petunia. En utmärkt idé tycker jag, speciellt då jag ytterst sällan tar bilder med min iPhone. ”Han” och jag har nämligen lite olika åsikter om bildkvalitet. Men med tanke på motiven idag så duger den alldeles utmärkt;-)

Då det var flera av er som ”tjatade” igår om både makens skäggväxt och faktum att han äger två rakapparater så tycker jag att det faktiskt behövs en förklaring här och nu:

Rakapparat 1…
… gick sönder 2008. Det brukar dom göra efter lång och trogen tjänst, så ”han” är nu i rakapparatshimlen och tittar ner på sladden som visades på bild nummer 3 igår, den med tandkräm eller A-fil på alltså.

Rakapparat 2…
… levde ett relativt kort, men aktivt liv – till en början. Den glömdes nämligen på ett hotell i Jurmala/Riga… trodde vi. Alltså köptes rakapparat nummer 3. Nu är vi ju inte som vanliga människor utan lite udda;-) Med andra ord så var det inte ett dugg konstigt att rakapparat nummer två upphittades längst ner i ett fack i resväskan ungefär åtta månader senare. Tvåans sladd visades på bild nummer ett igår.

Rakapparat 3…
… blev alltså uppgraderad till position två om ni förstår vad jag menar. ”Hans” sladd (utan tandkräm) visades igår på bild nummer två.

Ni kanske tycker att det är aningen rörigt – det tycker då inte jag, det är helt normalt för vårt hushåll. Både rakapparater gör ett utmärkt jobb med makens skäggväxt, som inte är av orangutang stil – växten alltså . För om den vore det så skulle han använda rakhyvel och lödder, vilket jag är mycket tacksam för att han inte gör – det räcker med tandkräm/A-fil på sladdarna;-)
Bild ett visar rakapparat nummer två på laddning. Bild två visar ettan som är fulladdad. Båda foton är tagna med mobilen. Hoppas att jag med denna doktorsavhandling om makens rakapparater inte bara kunde stilla er nyfikenhet utan äntligen kan få inträde i Mensa också;-)

Fler mobilbilder hittar ni här.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Först?

Anonym sa...

Du ser - knepet är att inte skriva så mycket :-)

Du verkar rakt vara rakfixerad nu i dagarna :-D

Mobilbilder? Är inte det bilder på mobiler det?
:-)

PerAnders sa...

Imponerande skärpa för att "bara" vara en iPhone. Jag tycker inte heller att min iPhone ger speciellt bra bilder. Men däremot finns det ett antal roliga kameraappar som gör fotandet roligt och kreativt. Testa exempelvis TiltShift generator eller Pro HDR som man kan ta häftiga bilder med.

4U2 sa...

Love it! ;) Du är expert på bortförklaringar (menar inte dig alls) brukar maken saga (jag skulle trivas riktigt bra hos er ...) för mycket är det som försvinner här hemma, mina saker då. Frågan de mina oftast hör är "Har ngn set min mobil?", denna som jag alltid, menar alltid bär med mig!
Gillar dina bilder enormt! :)

LillaTuss sa...

För min mosiga snorhjärna blev det där alldeles för rörigt. Eller det kanske inte beror på snoret... det kanske är jag?

Susanne sa...

Shit va rörigt, men bilderna blev ju kanooon....

Anonym sa...

Ha, ha, ha!:) Kjempemorsomme bilder!:) Ønsker deg en kjempefin mandags kveld, og ei kjempefin uke!:)

anne sa...

Hahahahaaaa!!!!

Du är väl fenomenal!

Och skönt att höra att borttappade saker och ting dyker upp hos er också, hos oss har makens pass varit ett sådant objekt....

Unknown sa...

Oj, här gällde det visst ha ordning på sladdarna för att hänga med i svängarna...
Trots lite glappkontakt så noterar jag att bilderna är mycket skarpa och fina!
Ha en fin vecka! /SA

Bildgatan sa...

Asgarv -igen. Tänk att du var tvungen att motbevisa, själv hade jag ingen fundering eller tyckte det var något konstigt med tre olika sladdar till rakapparater. Hemma hos oss finns det också några utav olika kvalité trots att sambo är en ... just det orangutang, vad gäller skäggväxt. Därför körs det med rakhyvel och raklödder. Skulle behövas mer än en gång om dagen men enligt mig blir det för sällan. =)

Han fick allt det han inte har på huvudet i ansiktet och kroppen. Din make verkar ha det mesta på huvudet efter vad jag sett.

Jag hoppar dagens måndagstema eftersom jag inte fotar med mobilen, av misstag är de enda gånger det har skett och sedan en gång i studiesyfte. En god vän ville kika närmare på min svåger ... =) =) nu var det för att de varit klasskamrater en gång i tiden och hon ville veta om det skulle gå att känna igen honom från grundskolan. Världen är som sagt liten.

Vad kul att du ska flytta till Luleå. Jag kan hjälpa dig att hitta en bra bostad i ett lämpligt område, säg bara till när.

Kaffedags.

Jess sa...

Hahaha, vad ska man säga? :)
Fast jag "hittade" en del av min hårfön efter typ ett år nederst i resväskan....

Rantamor sa...

*gapskratt*
jag nu gäller det att inte ha någon skruvad sladd lös om man ska hänga med i svängarna...
men d ä klart att tre sladdar kräver tre apparater....
så jag tror att du får vänta med inträdet till mensa...hahahahaha...
men vem vill vara så klok...
inte jag...
näe bättre att vara en lycklig dåre..
med lite mundiarrè...

Tjingelingen...

Rantamor sa...

Nej menade bloggdiarrè....

Mona sa...

Hahaha, jag skrattar så tårarna trillar! Och du, jag hängde faktiskt med i alla dina förklaringar. Kanske dags för mig också att söka inträde i Mensa?

Pumita sa...

Haha, nu vet vi allt om makens hårvård... vad kommer härnäst? ;)

Susanne sa...

Dagens "ungdomar" är tidsoptimister, så den som lever får se ;)

SigridfraEnget sa...

Så interessant!! Hehehe. Liker både bildene og historien bak!

4U2 sa...

Skrattat så jag fick ont i magen! ;) Ge mig din adress, kanske kan jag ta mig till dig en vacker dag! ;) :) :) :)

Olga T sa...

:)

Freja sa...

Hahaha, jag köpte nya, dyra, slipad solglasögon för att mina var heeelt borta, sen nästan ett år tillbaka... Sen hittade jag dem i ett sidofack i resväskan, samma resväska som jag packar i och ur varje vecka för tjänsteresor.....

Och Mensa, vem vill vara med där? De jag träffat som påstått sig vara medlemmar har varit sååååå tråååkiga!

Viktkamp sa...

jag är nöjd med bildkvalitén på mina iphonebilder =)

Petunia sa...

Dette løste du jo på en morsom og glimrende måte!!
Takk for følge på MT!

Monica sa...

Haha har två saker som finns någonstans i huset frågan är var.
Solglasögonen satte jag hundarna på att hitta eftersom dom försvann ute;-))))

LillaTuss sa...

SVAR: Du får hata katten hur mycket du vill och kan därmed ge fan i att kommentera inlägg där hon är med och koncentrera dig på andra inlägg eller inte alls. You´re choise. Jag är INTE förbannad. Du har rätt att tycka vad du vill. Jag gillar inte hundar men surar inte när mina bloggpolare bloggar om dom... skiter bara i att kommentera just då. Ja... jag kan också va brutalt ärlig om det behövs ;)

cat sa...

En mycket väl upplagd avhandling. Om Mensa nekar dig inträde efter att ha läst den är de inte riktigt kloka ;)

Jane sa...

GAPSKRATT - vilket behövdes en tisdagsmorgon när det bara är onsdag kvar innan jobbet börjar :)
Förstår inte varför vi lärare behöver börja så infernaliskt tidigt när ungarna inte börjar förrän den 22:a.
Förresten ... trodde faktiskt redan du var med i Mensa och det känns tryggt att veta att mannen inte är en orangutang ;))

Anonym sa...

sv: Mobilkamerabilder? Är inte det bilder på mobilkameror det?
;-)

Lysande ögonblick! sa...

haha. underbara du. måste faktiskt erkänna. lite snurrig blev jag. :)

4U2 sa...

Blåbär??? Ha,h,ha! God morgon!

cat sa...

Om man tittar noga i min valbild så ser man en liten fena till höger i bild bredvid den större till vänster :)

Hörni sa...

Hahahaha, tack för förklaringen, den var verkligen intressant och rolig.:)

Iphone tar ganska bra bilder ändå, måste jag säga.

Anonym sa...

Ok, jag är på banan. Jag trodde kanske att han hade en för varje rakningsområde eller nåt.

LissenTo sa...

Jag fattar precis och känner igen mej. När jag skulle åka till Göteborg, senaste gången hittade jag en liten parfymflaska, som jag undrat var den var.

Livet är ett äventyr, hihi.

Pysselfarmor sa...

Hmmm får du raka benen med din mans alla apparater??


Tack för alla kommentarerna hos mig....jo litet konstnärlig är jag nog allt (ödmjuk nu) håller ju på med det mesta i hantverksväg + keramik, bygger vedeldad ugn och bränner keramik, byggt egen rök och röker fisk...nä det kanske inte är så konstnärligt det sista handlar ju om mat ;-)

har planer på att göra egen korv nästa sommar och röka häruppe...måste ju testa allt..nästan...

cat sa...

Jag misstänker att om osten finns i Sverige, så är det någonstans i huvudstaden den finns. Så eventuellt får jag be dig skicka den med expressbud till mig ;)

Mad at you sa...

Min make kommer aldrig i hela sitt liv få använda rakhyvel med lödder, bara få trimma. Är det något jag ÄLSKAR och går igång på så är det stubb. så tar han bort det är han ingen man för mig! :O

Benedicte sa...

Fin barbermaskine, den 2'er :-)