onsdag 3 augusti 2011

Spontan fototävling: ”Konstigt djur” – vinnaren

Det är mitt under sommaren, de flesta har fortfarande semester och ändå var det 12 bloggare som la upp totalt 31 bilder (har ju diskalkyli, så vi säger väl plus minus två då). Jag tycker det är helt fantastiskt och jag har haft otroligt roligt när jag såg era konstiga djur, som i vissa fall mera liknade varelser tagna ur någon av Harry Potter filmerna. Ni ska ha ett stort, stort tack för att ni ville vara med!!!

Sju favoriter
Jag grovsorterade och tog ut sju favoriter som jag tyckte var konstigast. De flesta har nämligen något gemensamt: Kolla här:

4U2 visar ett djur som för mina tankar till ”Två hål i väggen”. Jag bortser från det tredje – hålet alltså;-) Jag nämnde aldrig något om inga ben;-)









AMA hittar också ”Två hål i väggen”, fast dom finns i vattnet.



Monica visar Argos, den nya kommunalarbetaren i hennes kommun. Hon klagar ofta över den tvåbenta servicen i hennes hemkommun, så det fyrbenta alternativet, som dessutom är väldigt billigt i drift tycker jag är ett konstruktivt förbättringsförslag.
Sedan har vi http://blindstyre.se/wordpress/ . Han var först med att påpeka att gäddor har hur många ben som helst – inuti alltså. Fyndigt värre! Dessutom tycker jag att dessa fiskar ser lika konstiga ut som de smakar.



Gärdsmygen valde en orm som agerar fågelskrämma. Genialiskt!! Ja en orm har inte heller några synliga ben, speciellt då hennes orm är konstgjord…







Jah Hollis la också upp en fisk utan synliga ben. Det konstiga med den är att den klättrar på husväggar.







Vinnaren
Vinnaren av min spontana fototävling finns bland de tre sistnämnda bidragen.

Motivering: Dessa tre tänkte ett steg längre än jag, vilket iofs är ingen större konst, men jag tyckte att deras bidrag var fyndigast – mest ”outside the box” om man säger så, samt riktigt, riktigt kreativa!

Och vinnaren är: tPix. Stort GRATTIS!!!
Mejla din adress så får du ett litet pris!!!

PS. Bilden jag lägger upp visar – ett konstigt exempel på en fågelunge. Som den såg ut så gjorde den sin sista (och enda?) flygtur igår. Den var överviktig, flämtade som en gammal tant och rörde inte en fena – inte ens när jag gick riktigt nära för att fota. Dessutom har den skäggväxt redan nu. Någon som vet vilken ”ras” det är? DS

25 kommentarer:

Jess sa...

Stort grattis till vinnaren!! Kul med alla konstiga djur! :D

Per-Anders sa...

Grattis till vinnaren!

Olga T sa...

Grattis tpix!! Du gjorde ett strålande jobb Beate. Vi gjorde det inte lätt för dej och jag undrar jag vem som har konstigast hjärna......du är i alla fall inte ensam om att tänka i konstiga banor! :)))
Ja vad din fågel är för "ras" är jag inte säker på. Tänkte först koltrast, men jag är osäker.
Tack för en kul utmaning! Själv fortsätter jag med djurtema veckan ut och hoppas att du kan pusta ut efter din insats som arrangör, jury och domare.

Kicki sa...

Nämen s_ _ _ att jag missade den tävlingen! Grattis till vinnaren får jag väl säga då!

Malla sa...

Kul tävling! (som jag missat :P)
Men du slarvläste nog hos mig,för jag nämnde golvet minnsann!
Det var kvar då vi flyttade till huset och jag gissar att det är många herrans år gammalt då de som bodde här innan oss byggde huset på 40-talet. Leon ville lägga klickgolv där inne, men jag stenvägrade. Jag fick kompromissa bort ngt annat jag gärna egentligen ville bestämma - allt för att få behålla det underbara golvet! Det ska vara där för alla framtid om jag får bestämma. Har bara polerat det lite :)

tPix sa...

:-)
Jag är stolt och hedrad, stort tack!

Jane sa...

Vilka roliga bilder alla hade! Stort grattis till tPix :)

Tack för lyckönskningen :) Din gissning på vilken sort det är var tyvärr fel, det är en kille som fortfarande går under benämningen "Krypet". Namnfrågan är inte löst ännu. Landstinget är ditt (inte en siffra rätt, ha ha), han är född på Södersjukhuset, jag lovar att vi har mycket snyggare kläder till bebisarna i Gävle ;))

LillaTuss sa...

Grattis till alla! Superhärliga bilder och kul tävling!

SoF sa...

Tjodilo!

Har du lust att maila mig igen Beate på 900pix@gmail.com istället.
Jag har inte kvar den gamla mailadressen.

Snart natti natti-hälsningar!

Freja sa...

Coola bilder!
v: Hahaha, jag är så knäpp att något av det bästa jag vet är att gå ut och ta stora andetag när termometern kryper ner mot -20.... Det är som att dricka kallt vatten när du är riktigt, riktigt törstig.... Men det finns väl en anledning till att jag är så fast rotad i Norrlands inland.....

Hörni sa...

Vad roligt, grattis till alla! Den där fågeln ser lite ynklig ut, stackarn. Jag har ingen aning om vad det kan vara för en sort.

Unknown sa...

Kul grej det här med tävlingen. Själv fastnade jag för den som påminner om "Skriet"...
Blir nog borta några dagar igen, så därför redan nu: ha en trevlig helg! /SA

thejeanettishway sa...

trodde att denna pippi vart överkörd av bil och alldeles platt...

Monica sa...

Den ser inte ut att må bra i alla fall lilla pippin:-(
Grattis alla + jag som kom till final;-))))
Jag har skickat mailet en gång till, slarvigt är bara förordet HAHA

Anonym sa...

Grattis!

Anonym sa...

Grattis till tPix! Den gäddan kan inte ha varit att leka med - inte när den levde i alla fall... En underbar bild är det också :-)

Vilken härlig uppslutning du fick så här i bloggarnas lågsäsong, och tack för länken :-)

Anonym sa...

sv: Förlåt att vi missade fotbollstadion i A Coruña. Ska genast kolla om vi inte kan åka tillbaks och fota den ;-)

Anonym sa...

sv: Har nu kollat. Anders säger att vi får googla om vi vill se den :-D

cat sa...

Vad kul att ni funderar på Azorerna. Det enda sätt jag vet att ta sig hit på är med Solresor och av dem får man en lista på de flesta restauranger som finns i Ponta Delgada.
Kycklingrätten åt jag på ett ställe som heter Giro sedan rekommenderar jag ett ställe som heter Casa Azores eller ngt sådant och god fisk fick man ute på piren i vilken restaurang som helst.

Bildgatan sa...

Ser att det är många av de häftiga djuren som jag aldrig sett, varken här eller i verkligheten. =)

SoF:s bild hade jag inte heller sett tidigare, även om jag har något liknande i mitt arkiv.

Jägarna hänger ju upp sina huvuden och horn, varför ska inte fiskarna få göra samma sak med sina fångster. =)

Bilden var coolt bra.

cat sa...

Vad kul att mina bilder har lockat dig. Det är verkligen grönt och frodigt här nu, men hur det blir till hösten vet jag ju inte.
Missa inte att åka ut på valskådning!

Kan varmt rekommedera hotell Talisman. Ligger centralt och bra med gångavstånd till allt nödvändigt.

4U2 sa...

Grattis till den värdiga vinnaren! Jag anade det lite för man vet ju lite om din smak ;) :) Tack för länkning till mig och jag blev riktigt glad att en av de mina tilltalade dig!
Kan du inte ha fler sådana "tävlingar"? Hjärnan får ju jobba riktigt ordentligt då, för man vet hurdan du tänker ... inte ... inte alltid utan man tror sig veta och DET är SPÄNNANDE!!! :)

Pumita sa...

Mycket värdig vinnare! Härligt med så många kreativa fotografer.

Sister Moonshine sa...

Tack för ditt besök i min blogg och för kommenaren. Det var faktiskt inte mögel i oljan. Det är så det ser ut när den blir kall. Det försvinner i rumstemperatur.

Du har massor med härliga bilder i bloggen. Kul att läsa är demn också.

Ha en fortsatt skön sommar med förhoppningsvis många goa fototillfällen.

/Åsa

Jah Hollis sa...

Ja, grattis till vinnaren då!