lördag 27 augusti 2011

Fototriss: ”Vid vatten”

Rosersbergs Slott ligger cirka 300 meter från vattnet. Just ifall att ni inte tror mig så kolla här. Vet inte vilket vatten/sjö/hav men det spelar egentligen ingen roll. Min triss kommer nämligen inte bestå av ”flytande” bilder utan av foton från gårdagens bilutställning – arrangerad av tidningen Automobil - som ägde rum i ”slottsparken” vid vattnet… okej då: 300 meter därifrån då. Jag vill inte bli ovän med er som hade regnväder igår men jag kan inte låta bli att nämna att vi njöt av strålande sol och 25 grader… några få hundrameter från vattnet;-)
Här ser ni en Fuldamobil – alltså ingen Goggomobil, som (nästan) alla känner till. Pärlan är från 1956, stod i en lada till 1999 då den köptes av en hästsvansprydd söderkis. (Till er som inte är från Stockholm: en söderkis är en kille från Bajen-stadsdelen av huvudstaden;-)
Får jag presentera en bil som jag aldrig sett förut: En Alfa Romeo Superleggero från 1948 – utställningens behållning. Yummie, yummie!!!
Till sist baklyktan på en bil som jag inte kommer ihåg namnet på – men den speglar i alla fall Rosersbergs Slott som alltså ligger cirka 300 meter från vattnet.

Fler bidrag till tema "Vid vatten" hittar ni här.

35 kommentarer:

Emma sa...

Fina :)

Anonym sa...

Snygga bil(ar/der) - gillar vinklarna! :)

Jane sa...

När du var så nära vattnet, fanns det ingen amfibiebil? ;)))
En Alfa Romeo skulle jag inte tacka nej till!

judotter sa...

Vilket fynd. (1:a). Snart antik..

oumberligating sa...

Härliga bilder, härliga speglingar...bilmärket du glömt kanske var det Maserati eller en vanlig Jauguar, alla moderna bilar är så lika nuförtiden!
Ha en fin Söndag!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

cat sa...

Det är härligt med din tolkning :)
Gillar ju så klart speglingen bäst, eftersom jag är lite förtjust i bilder med speglingar i sig :)

Hörni sa...

Jättefina bilder, läcker spegling! Jag måste också börja kolla mer efter speglingar, så långt tänker jag inte så ofta.

Barnens Hjältar sa...

Mycket kreativt som alltid :-)
Jag gillar "titta här om ni inte tror mig" fniss, du är rolig du! ha en fin söndag!

Anonym sa...

För en gångs skull, vilka läckra bilar. I normalfallet är jag komplett ointresserad av bilar men de där ...

LissenTo sa...

Den första bilen var ju söt. Trodde först det var en husvagn och tänkte att kanske du och maken kan semestra i en sådan istället för tält, någon solig dag.

Glada hälsningar från ett dimmgrått Sundsvall //
Lissen

Lite avis på solen--------------

SoF sa...

Ja du fattar ju att jag tycker detta var en alldeles strålande triss!! :)

Ser (och läser) att ni hade betydligt torrare väderförhållanden. Kul när utställarna/arrangörerna har "tur med vädret"...och besökarna.

Speglingen i bakljuset tycker jag var extra tuff!

Varma ÖS(!)regnshälsningar!

Anonym sa...

Ja, det var ju vid vatten! :) Gillar dina bilbilder. Speciellt den som speglar slottet också. Kul triss.

jacglenphoto sa...

Kanonbilder - den första var en klar nyhet för mig , den var ju riktigt läcker.
Jag är inte avundsjuk på ditt fina väder - sol och en massa värme låter ju så där när vi härnere välsignades med åska , skyfall , blixtar och dunder och däremellan fick vi bara hällregn .... man kan bara bli blöt - när man väl är ordentligt blöt så blir man inte blötare ... nää så jag är inte avundsjuk på ditt fina väder ....

Ha en underbar vecka.

Charlotta sa...

Fint! Gillar sista bilden med baklyktan som speglar slottet.

Erik "Semlan" sa...

Speglingen av slottet i baklyktan var ett läckert foto.
Men ditt första foto lockar. Det var en rolig bil. Det fanns onekligen en del trehjulingar förr...
Klart udda!
Trevliga bilbilder. :-)

Anders W sa...

Vilken bil(d)! Den runda är för ljuvlig, i alla fall att titta på.

Jah Hollis sa...

Det där, tillfälligt, fina vädret hade vi i fredags. Men det satt säkert fint vid bilutställningen och du fick ju en fin triss i solen.
En Alfa Romeo har jag haft i min ägo, dock icke med Superleggera-chassi. Men den var designad av Bertone och gick som ett skott (så länge den gick).

SigridfraEnget sa...

Jag gillar din tolkning! :-)

Pialotta sa...

Jag tror dig :) Man måste inte alltid ta det bokstavligt.. kul när någon sticker ut som du alltid gör:) Din tredje bild är ju så himla cool med speglingen i bakrutan.. ser nästan ut som en mun som tar in allt i sitt gap ;)
Härlig triss som jag gillar.. fast du inte visar vatten direkt :)

Bildgatan sa...

=) Håller med Pialotta i allt hon skriver, i det här inlägget alltså. =)

Mig behöver du inte bli ovän med, fint väder även här och ännu bättre idag - trots att solen bara visar sig lite då och då, men varmt.

Ingen av bilarna kände jag igen, inte en den du skriver att alla (nästan) känner igen. Jag är alltså en av dem som i inte ingår i alla. Nu är det ju inte många bilar jag känne rigen förutom Volvo, Saab - eller det gör jag nog inte heller numera. =) Jag har haft en Alfa Romeo för många år sedan men ändå en betydligt nyare än den på bilden, den luktade ny när vi tog ut den och 1948 var inte jag född.

Söderkis däremot vet jag vad det är, och inte ens från landsändan är jag. =) Däremot så hade jag inte kopplat det till det där laget ... bajen eller något sådant. =)

Nu kör snart hockeyn igång och då får jag börja heja på "mitt" lag igen. Ska bli kul eftersom det är ett flertal av sonens gamla hockeykompisar som är tillbaka och även om det inte gått så bra i träningsmatcherna hoppas jag att de kommer igen. David, målvakten har verkligen varit dålig samtidigt som jag tycker att det är tråkigt när man skriver ner människor innan ens säsongen har påbörjats.

Vet inte hur jag kom in på hockey, men kanske det är ju fruset vatten och nu är det på gång. =)

Della sa...

Rosersbergs Slott ligger 300 m från vattnet. Det kommer jag aldrig att glömma nu. :-)

Kicki sa...

Vatten har vi omkring oss och i oss så visst är vi vid vatten:) Fast lite vatten hade jag väl väntat mig:) Speglingen (som i vatten) är fin!

4U2 sa...

Söt var det första men skulle inte vilja åka i den. Den mittersta bilen väljer jag, den har rätt färg och jag gillar när de har former! :)

Olga T sa...

"Vid" är ju ett relativt ord ;) Har förresten googlat på slottet då jag blev nyfiken och det verkar vara ett slott värt att besöka (någon gång).
Gillar första bilen/bilden väldigt mycket!!

Freja sa...

Jag har varit på Rosersberg på konfereeeeens en gång... Det enda jag minns är att vi inte var i själva slottet, det var väldigt varmt, många söta grodor och nära vattnet... Inga fina bilar den gången....

Jess sa...

Extra roligt att se spegelbilderna i bilarna!

Malla sa...

vi hade också strålande väder igår! så bra att vin hann....måla :P
varmt idag med, men aningen slöare från vår sida.
Sista bilden var urläcker, första bilen var fab!

Jan Helleberg sa...

Bra triss, jättefina bilbilder. :)

Susanne sa...

Fantastiska näravattenbilder ;)

Pysselfarmor sa...

ja nu har jag återvänt från min lilla tripp...och vackert strålande väder var det där..tack vare dig får jag se litet av utställningen...jo dit hade jag kunnat fara - och vet exakt också var det ligger...nära vattnet ;-)

har nog gärna ägt bilen på bild 2

Anonym sa...

Jag bara älskar bil nummer 1! Vilken söt!!!
Fast kanske inte så trafiksäker?
(usch, visst har man blivit gammal när det är säkerheten som ploppar upp i huvudet som detalj nummer två... ;-) )

Monica sa...

Fin triss;-)))
Nej det blev inte som jag tänkt mej med trissen.
Just nu är det lite surrigt i skallen, men det går nog över med tiden fast just nu gör det bara ont i själen;-(

cat sa...

Tack snälla för den fina kommentaren hos mig idag :)

Lennart sa...

En gång har jag sett en Fuldamobil åka ute i trafiken. Det var för många år sen en sommar någonstans utanför Eskilstuna. Skojig sak tycker jag.

anemonen sa...

Annorlunda och kreativt och du jag gillar bilar till tusen och den fösta var för häftig.